• Lykka

Om det ska vara gratis med självvalda kejsarsnitt så ska det också vara gratis med andra självvalda ingrepp inom sjukvården!

Kejsarsnitt är något man tar till när ens kropp inte klarar av att föda normalt. Det kan ha flera orsaker. Ett kejsarsnitt är inte lika bra för varken mamman eller barnet som en vanlig förlossning. Och det tar längre tid att läka efteråt. Ett kejsarsnitt är en andra lösning helt enkelt när naturen inte kan ha sin naturliga gång.

För mig känns det väligt olustigt att lägga skattepengar på ett ingrepp som inte är nödvändigt för varken mamman eller barnet.

Ska DU få ett snitt gratis så vill jag ha nya tuttar gratis. För det är precis lika nödvändiga ingrepp förutom att mina tuttar kostar mindre pengar för staten än vad ditt snitt gör...

Självvalda KS i all ära men se då till att de kvinnorna få bekosta dem själva!

• Svar på tråden Om det ska vara gratis med självvalda kejsarsnitt så ska det också vara gratis med andra självvalda ingrepp inom sjukvården!
  • Selfish Geene
    Lykka skrev 2011-06-06 21:45:01 följande:
    Jo, jag ser psykiska problem lika allvarligt som fysiska. Tvivlar dock på att vi har samma uppfattning om vad som är "tillräckliga" psykiska problem. Som sagt- "jag vågar inte föda vaginalt" är inte hållbart för mig. Då ska man kanske överväga adoption istället.
    Vad skulle vara ett tillräckligt gott skäl för KS om du fick bestämma?
  • Lykka
    Selfish Geene skrev 2011-06-06 21:50:56 följande:
    Vad skulle vara ett tillräckligt gott skäl för KS om du fick bestämma?
    Att det föreligger risk för allvarliga komplikationer fysiskt för mor eller barn eller att det föreligger allvarlig risk för psykiska problem för mamman. Att mamman inte är psykiskt stark nog att genomgå en förlossning helt enkelt.
  • Selfish Geene
    Lykka skrev 2011-06-06 21:53:18 följande:
    Att det föreligger risk för allvarliga komplikationer fysiskt för mor eller barn eller att det föreligger allvarlig risk för psykiska problem för mamman. Att mamman inte är psykiskt stark nog att genomgå en förlossning helt enkelt.
    Hur skulle det yttra sig? (att mamman inte är tillräckligt stark att genomgå en vaginal förlossning alltså)
  • Lykka
    Selfish Geene skrev 2011-06-06 21:59:14 följande:
    Hur skulle det yttra sig? (att mamman inte är tillräckligt stark att genomgå en vaginal förlossning alltså)
    Det bedömmer en läkare. Det kan röra sig om depression osv. Det är otroligt ovanligt att en kvinna inte kan genomgå en vaginal förlossning pga psykiska problem- det ligger liksom i vår natur att föda barn.
  • Selfish Geene
    Lykka skrev 2011-06-06 22:04:43 följande:
    Det bedömmer en läkare. Det kan röra sig om depression osv. Det är otroligt ovanligt att en kvinna inte kan genomgå en vaginal förlossning pga psykiska problem- det ligger liksom i vår natur att föda barn.
    Ok, så vissa ska få ks, bara inte alla som ber om det? (förstår jag dig rätt?)

Verkar väl iof rimligt, vilken (om någon) medicinsk behandling som är lämplig ska bestämmas av människor med medicinsk kompetens, oavsett vilken typ av behandling det rör sig om.

Så med reservation för ev felaktiga beslut/diagnoser så tycker du att det görs precis lagom många ks i dagsläget?

• Lykka

Jag tycker att det ska föreligga rimliga skäl bakom varje medicinskt ingrepp som bekostas av staten helt enkelt. Sen är det ju självklart en individuell fråga för det som är rimligt för dig är kanske inte rimligt för mig? Personligen så anser jag att jag har lika stor rätt att operera m

• Lykka

Fortsättning...

Mina bröst om jag mår lite dåligt över deras form som en kvinna har rätt till ts för att hon inte vågar föda normalt.

• Selfish Geene
    Lykka skrev 2011-06-06 22:15:21 följande:
    Fortsättning...

Mina bröst om jag mår lite dåligt över deras form som en kvinna har rätt till ts för att hon inte vågar föda normalt.
    Det gör det ju, en del skönhets-ingrepp bekostas av staten.

Så... Då är du nöjd med hur det ser ut i dagsläget? 
  • Jamo

Du kan få dina bröst opererade gratis om en läkare anser att det skulle hjälpa dig med de problemen du har. På samma sätt funkar det väl idag med KS? Är väl inte bara att säga till utan man pratar väl med läkare först?

Sen är det för dumt att säga "om man inte vågar föda normalt så skaffa inte barn. Kvinnan är skapt för att göra det". Vem bestämmer vilka som ska få skaffa barn? Kvinnor eller män som inte kan få barn då? Kanske naturen har påpekat att dessa inte ska ha barn? Och nej, jag tycker inte det, kan man få hjälp att få barn ska man få det, är man för rädd för vanlig förlossning men vill ha barn i alla fall ska man få KS.

Psykiskt är det nog jävligt jobbigt om man har skräcken, du förminskar deras problem. Har examen inom psykiatri och jobbar inom det samma och har träffat en del med sådan här skräck. Det vi kan se som "inte så farligt" är rena rama helvetet för dom och det är deras verklighet.

• Lykka

Jo, jag har också examen inom psykiatri och arbetar också inom psykiatrin...

• Lykka

Jag förminskar inget- det är en sak att vara psykiskt oförmögen och en annan att vara rädd anser jag. Det är enorma summor vi pratar om här!

• Selfish Geene
    Lykka skrev 2011-06-07 00:06:10 följande:
    Jag förminskar inget- det är en sak att vara psykiskt oförmögen och en annan att vara rädd anser jag. Det är enorma summor vi pratar om här!
    Det finns grader av rädsla också.
    Den som upplever rädsla så till den grad att den kan betraktas som "skräck" inför sin förlossning kan få KS medan den som bara känner "oro" inte får det.

(jämf. den som upplever stor ångest inför tex sina bröst kan få op bekostad med skattemedel, men den som är "lite missnöjd" får det inte)

• Jamo
    Lykka skrev 2011-06-07 00:06:10 följande:
    Men om rädslan bottnar i en psykisk rädsla då? En skräck? Ska det handikappet leda till att man inte ska få lov till att skaffa barn då?
  • hallonsweet

Men att ändra sitt utseende är ju ett kosmetiskt ingrepp, det går ju inte att jämföra med ett KS tycker jag.

Som tidigare talare sagt så är det mycket av skattepengarna som går till grejer man inte håller med om. Jag tycker exempelvis att det är fel att pengarna går till frälsningsarmén som är helt emot homosexualitet.

Men att pengarna går till KS är väl bara bra, då hjälper man ju människor med sina skattepengar. Att veta att jag hjälper frälsningsarmén med sitt "bekämpande" av homosexualiteten är något jag stör mig på.

Låt människor göra vad de vill med sina kroppar!!

• My Girls

Vården kan spara multum om de skulle se över sina rutiner för att undvika akutsnitt istället i deras hets om att föda naturligt inom vissa landsting. Jag skulle vilja veta vad mina förlossningar har för slutnota; akutsnitt båda två och hur många planerade snitt som hade rymts i den kostnaden istället.

Rädsla är väl ändå något psykiskt. Kom igen nu, med din utbildning. Mår du tex så dåligt över dina bröst så fixar du det enkelt med samtal, enligt din egen utsago om rädsla för vaginal förlossning.

Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • Lonicera
    hallonsweet skrev 2011-06-07 11:43:52 följande:
    Men att ändra sitt utseende är ju ett kosmetiskt ingrepp, det går ju inte att jämföra med ett KS tycker jag.

Som tidigare talare sagt så är det mycket av skattepengarna som går till grejer man inte håller med om. Jag tycker exempelvis att det är fel att pengarna går till frälsningsarmén som är helt emot homosexualitet.

Men att pengarna går till KS är väl bara bra, då hjälper man ju människor med sina skattepengar. Att veta att jag hjälper frälsningsarmén med sitt "bekämpande" av homosexualiteten är något jag stör mig på.

Låt människor göra vad de vill med sina kroppar!!
    Självklart ska man finansiera självvalda kejsarsnitt med skattepengar, eftersom det leder till att nya skattebetalare kommer till världen.
    Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Svar på tråden Om det ska vara gratis med självvalda kejsarsnitt så ska det också vara gratis med andra självvalda ingrepp inom sjukvården!