• Perickles

Hjälp oss...Billiga UTE-leksaker???

Behöver tips på billiga uteleksaker!

Fick så dåligt samvete idag då vår 3 åring moloket strövade runt på tomten. Vi har varit så upptagna med att bygga vårt hus :( Sandlådan har blivit ointressant.

Grannarna har en studsmatta, dit går vi o studsar. Men när barnen kommer på vår gård finns det inget att göra hos oss, vi skäms lite över detta. Vi har inte heller råd att köpa dyra studsmattor o lekstugor. Och att bygga lekstuga tar för mycket tid just nu, vi e lite utslitna på alla byggprojekt.

Hjälp oss med billiga Uteleksaker, vad kan man snabbt fixa som e roligt en längre tid?

• Svar på tråden Hjälp oss...Billiga UTE-leksaker???
  • La Lola

Gungor?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Perickles
    La Lola skrev 2011-06-05 00:02:12 följande:
    Gungor?
    Japp, vi har tallar på gården. Blir o spika upp grova ribbor mellan träden.
  • La Lola
    Perickles skrev 2011-06-05 00:04:24 följande:
    Japp, vi har tallar på gården. Blir o spika upp grova ribbor mellan träden.
    Häng upp "romerska ringar" o nån lian också då.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Cia o krabaten

Gatukritor? Finns det ngn stans att rita på?

Gör en hinderbana bland tallarna. En balansgång byggde vi av överblivet byggmaterial, an planka på 2st upphöjda plankbitar liksom. En gungbräda likaså, men den används mest att balansera över. En klättervägg gjorde jag av  gammalt trallvirke som jag gjorde som en landgång av, ca 80cm bred och spikade fast små handtag av 45*45 ca 8-10cm långa. Lite byggande blir det iofs, men samtidigt tog vi tillvara på gammalt virke som annars skulle slängas bara! Och ungarna kunde vara med och bygga sin hinderbana

• Perickles
    Cia o krabaten skrev 2011-06-05 09:06:41 följande:
    Gatukritor? Finns det ngn stans att rita på?

Gör en hinderbana bland tallarna. En balansgång byggde vi av överblivet byggmaterial, an planka på 2st upphöjda plankbitar liksom. En gungbräda likaså, men den används mest att balansera över. En klättervägg gjorde jag av  gammalt trallvirke som jag gjorde som en landgång av, ca 80cm bred och spikade fast små handtag av 45*45 ca 8-10cm långa. Lite byggande blir det iofs, men samtidigt tog vi tillvara på gammalt virke som annars skulle slängas bara! Och ungarna kunde vara med och bygga sin hinderbana
    Jättebra idé, klättervägg, balansgång (enkel men rolig) Virke o reststumpar finns nog, men ingan asfalt, så gatukritor funkar inte. Trallar har vi i mängder, så nåt ska vi spika ihop idag.

Ha sökt på internet efter "gör de själv-uteleksaker" ala Ernst Kirsteiger eller liknande, men hittar inget.
    Finns det nån hemsida?

Mera tips!
    Hur göra rutschkana?? Plastkanor finns ju billigt, men vill inte ha/köpa mera plastleksaker...
  • Suri

Har ni en slänt, sluttning? Våra kusiner har byggt en ränna av plankor och rör som barnen häller vatten, bollar, bilar mm i. De har superkul och lär sig massor när de leker och undersöker vad som fungerar bäst. Bollar och vatten är en bra combo tycker storkusinen.

• Perickles
    Suri skrev 2011-06-05 10:41:14 följande:
    Har ni en slänt, sluttning? Våra kusiner har byggt en ränna av plankor och rör som barnen häller vatten, bollar, bilar mm i. De har superkul och lär sig massor när de leker och undersöker vad som fungerar bäst. Bollar och vatten är en bra combo tycker storkusinen.
    Ja, de har vi. Hade funderat på att använda den till nåt... men alla idéer blev för avancerade. Dedär låter lättfixat. Måste hitta nåt rör av lämplig/säker storlek.

Mera mera,
    kreativiteten bubblar i mitt huvud nu :)ska amma lillan ordentligt här så att jag kan gå ut o börja grejja
  • Lumo

Större babypool kostar 2-300kr. Lektält kan man hitta för 100-200kr. Har ni backe kan ni köpa en sån där slidematta, som man ansluter en slang till o åker kana på nedför backen. Såpbubblor med stora såpbubbleringar e kul. Hinderbana, lägg ut plankor mellan nån trall (det har ni säkert om ni bygger hus, nån stubbe, ett rep på marken att balansera på, pinnar att sicksacka på, kuddar att slänga sig mellan, en gammal trasmatta över något blir en tunnel, osv osv...

• Triple Trouble

Gamla Däck har de på dagis, det gillar kidsen, de hoppar emellan dom. Häng upp ringar eller ett stort däck i ett träd.

Svar på tråden Hjälp oss...Billiga UTE-leksaker???