Är det rätt att ge en smällfet 4-åring en stor mjukglass till frukost?
jaha, hur va det här då???
jaha, hur va det här då???
Det är vidrigt att folk göder sina ungar,
om barnet är tjockt är det enbart föräldrarnas fel.. och det är bara barnen som får lida.
Barn ska inte sitta inne och glo på tv och spela tvspel, barn ska vara ute och leka.
Jag lagar bra mat, inge halvfabrikat, och grönsaker är ett måste till varje mål.
Mina barn går på fritidsaktiviteter och uppmuntras att leka utomhus så mycket det går,
oavsett väder.
Glass och godis äter vi på helgen, och det i begränsad mängd, undantaget med glass en varm sommardag,
och mcdonalds bara i sällsynta fall.
Ingen av mina barn dricker läsk.
TV är bolibompa, och film tittar vi på när det är helg.
Det första som ryker om ungarna missköter sig är TV. Då blir det tv-fri vecka,
och det går hur bra som helst.
Då är de ute ännu mer.. barn ska vara aktiva, inte sitta och glo på tv och trycka i sig sötsaker.
ty
Nej, inte om han/hon äter bara glass till frukost. Bara socker och mjölk, han/hon lär bli hungrig igen långt innan lunchen. Om han/hon ätit en ordentlig frukost innnan, en nyttig sådan, så kanske det inte gör så mycket om han/hon får en glass då och då, men absolut inte varje morgon.
Men herregud vilken hysteri!
Det beror på en hel massa saker som vad det är för glass, allmäntillstånd hos barnet osv osv.
Jag gör ofta glass själv och tex är en glass gjord på yoghurt + bär inte ett dugg onyttigare än en tallrik fil.
Och det är verkligen något jag skulle kunna tänka mig att servera till frukost om jag inte vore alldeles för slö på morgnarna.
Förstår inte ens hur man hinner få en unge fet på 4 ynka år, Om han/hon inte är sjuk på nåt sätt förstås. Stackars barn. Nej inte glass till frukost till någon.
Precis så som många andra redan sagt: Nej jag skulle inte ge mjukglass till NÅGON som frukost. Men med undantag till om barnet tex varit sjukt/är sjukt och inte får i sig något för att det gör ont att svälja eller något så ja, då tycker jag att det är bra! (finns fler exempel också, men ni fattar vad jag vill få fram.)
Däremot så tycker jag det är intressant att så många klagat på tex juice och säger att det är lika illa som glass. Och då måste jag ju faktiskt fråga vart ni får in alla vitaminer som finns i juice i glassen? Det är bara sockermängden som stämmer överrens. (Nej jag menar inte att det är BRA, menar bara att ni bara tänker på socker) Och jag tycker faktiskt det är en stor skillnad på om ungen får en mjukglass eller en skål med fil och flingor till frukost då filen innehåller TEX kalcium och en massa vitaminer och flingorna åtminstonde håller ungen mätt längre än en glass!
Skulle inte ge något barn eller vuxen en mjukglass till frukost oavsett vikt på vederbärande!
Glass till frukost är väl inte optimalt för någon, oavsett om den är tjock eller smal. Men om en 4-åring redan är smällfet så är det nog inte bara glass till frukost som är problemet...
Jag hade inte serverat något barn mjukglass till frukost, fet eller smal. Såvida vi inte pratar om ett sjukt barn som inte får i sig något annat; de dagarna råder undantagstillstånd.
Men jag gissar att en kraftigt överviktig 4-åring har större problem än en glass till frukost.