Någon som haft en ettåring som inte ännu drar sig upp?
Någon som haft en ettåring som inte ens intresserat sig för att dra sig upp?
Vår lilla tjej blev ett år häromveckan. Hon har inte varit så snabb på det här med att ta sig fram för egen maskin. Satt stadigt vid sju månaders ålder och sen var hon helt enkelt ganska nöjd med det. Först vid tio månader började hon ta sig fram och då genom att hasa på rumpan på ett alldeles eget sätt, benen rakt ut och båda händerna i golvet mellan benen.
Nu har hon fått upp en rejäl fart i sitt lite skuttande hasande och hon är alldeles nöjd med det. Hon har aldrig gillat att ligga på mage och lägger man henne på mage så vänder hon runt på sekunden. Det är väldigt svårt att få henne att stå på knä, men hon har inga problem att stå på benen om man håller i henne, men hon är inte intresserad av att gå, eller att resa sig själv.
Periodvis har jag tyckt det varit lite jobbigt att hon är så sen, men hela tiden fått höra ”oroa dig inte, barn är olika, tids nog går hon ändå”. Och jag aldrig varit orolig på riktigt. Vår tjej är så duktig och ”med” på många andra områden så jag tror absolut inte det finns några fel på henne.
Men häromveckan var vi på ettårskontroll på BVC. Och plötsligt fokuserades det enbart på att hon inte drar sig upp ännu! Inte en, enda fråga fick jag om vad hon kan, utan det var bara snack om det hon inte kan. Visst förstår jag att man ska kolla så att det inte finns några fysiska problem, men jag kände mig så dåligt bemött och gick därifrån med en ledsen klump i magen.
Efter det här har jag börjat oroa mig. Tänk om det är något fel? Alla människor reagerar på just det att hon inte ens försöker dra sig upp… Måste de verkligen göra det när de är ett år?
Finns det någon annan som haft en ettåring som inte gjort det? Hur gick det sen?