• Emmi27

dricker vin på möte i skolan

Träffade en kompis igår, hon jobbar på en privatskola i Sthlm och jag har själv haft praktik där. Allting är kaos på det stället och det märkte jag själv och hatade att vara där då när jag hade praktik. Under åren som gått så har jag hört ett och annat om hur personalen beter sig och att de allra minst verkar tänka på barnens bästa. I vilket fall som helst så berättade hon om att det alltid blir tjafs när de har möten och att de brukar dricka vin! Vafan? Tydligen så brukar de laga nån mat på skolan och sen äter de och dricker vin. Detta är ju förvisso efter skoltid men ändå. Jag frågade jaha men hur mycket dricker dom då? 2 glas kanske sa hon, och dom blir påverkade av det också. ingenting på den skolan verkar gå rätt till för övrigt så jag är inte direkt förvånad. Men vad tänker ni när ni hör att lärare och fritidspersonal sitter i möte och dricker vin när de ska prata om skolan?

Mysko tycker jag, känns inte seriöst för fem öre.

• Svar på tråden dricker vin på möte i skolan
  • 071001

Beror väl på vad de ska diskutera. Tycker inte att två glas vin är så mycket, men jag dricker ju inte när jag arbetar förstås.

• Emmi27
    071001 skrev 2011-05-31 12:15:40 följande:

Beror väl på vad de ska diskutera. Tycker inte att två glas vin är så mycket, men jag dricker ju inte när jag arbetar förstås.

det som är grejen är att allting är kaos på skolan och ingenting har väl egentligen varit bra på flera år efter vad jag hört, så det känns som att det bara är en del av deras oproffessionalism (om det ens är ett ord). Och att det verkar vara en stående grej att på mötena så dricks det vin. Och det tjafsas tydligen alltid också, då kanske man ska skippa vinet och börja ta saker och ting på lite större allvar.
  • 071001

Hoppas det inte är den skola vi sökt till då .

• Mandel

Antingen har de möten och diskuterar skolan och den verksamheten och då blandar man inte in någon form av alkohol. Annars så får de har personlaträff för att umgås och ha roligt och om de då lagar mat och tar 2 glas vin är det helt okej.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Emmi27
    Mandel skrev 2011-05-31 12:22:37 följande:
    Antingen har de möten och diskuterar skolan och den verksamheten och då blandar man inte in någon form av alkohol. Annars så får de har personlaträff för att umgås och ha roligt och om de då lagar mat och tar 2 glas vin är det helt okej.
    det är ju det som är grejen, att det inte ÄR personalträffar, utan möten. Personalträffar tror jag aldrig de skulle ha med tanke på att ingen verkar komma bra överens med de andra. Rektorn är helt bakom flötet och ger sig för minsta lilla också. Allt är helt åt helvete med den skolan.
  • Emmi27
    071001 skrev 2011-05-31 12:22:27 följande:
    Hoppas det inte är den skola vi sökt till då .
    Hoppas inte jag heller med tanke på allt annat skit där. Skolan ligger på söder
  • 071001

Då är det inte den skolan.

• Emmi27
    071001 skrev 2011-05-31 12:32:33 följande:
    Då är det inte den skolan.
    Tur!
  • beccagranen

Det som är mest upprörande är väl att skolan tydligen inte är tillräckligt organiserad och bra i läroplanen (som jag uppfattar det). Och att man inte ser till elevernas bästa. Om skolan hade vart exemplarisk och väldigt omtyckt så hade väl inte vinet haft någon betydelse?

För övrigt så är det väldigt vanligt på kontinenten att man dricker champagne och vin på möten, även här i sverige blir jag ofta bjuden på vin dyl. på möten/konferenser. Men jag dricker inte så för mig kvittar det. Har även en vännina som jobbar som säljare, på ratserna får dom ta sig en öl eller ett glas vin, det ger tydligare bättre säljresultat.. antagligen för att man blir avslappnad och oftast social.

• Emmi27
    beccagranen skrev 2011-05-31 12:43:00 följande:

Det som är mest upprörande är väl att skolan tydligen inte är tillräckligt organiserad och bra i läroplanen (som jag uppfattar det). Och att man inte ser till elevernas bästa. Om skolan hade vart exemplarisk och väldigt omtyckt så hade väl inte vinet haft någon betydelse?

För övrigt så är det väldigt vanligt på kontinenten att man dricker champagne och vin på möten, även här i sverige blir jag ofta bjuden på vin dyl. på möten/konferenser. Men jag dricker inte så för mig kvittar det. Har även en vännina som jobbar som säljare, på ratserna får dom ta sig en öl eller ett glas vin, det ger tydligare bättre säljresultat.. antagligen för att man blir avslappnad och oftast social.

Jag tycker bara att det låter så fel att de dricker vin när de ska planera saker som har med skolan att göra och eftersom det tjafsas en del så verkar det ännu onödigare, de verkar inte tåla så mycket heller. och ja, det kanske hade vart en annan sak om skolan varit exemplarisk, nu vet ju jag att den är motsatsen och reagerade väl just så starkt därför men känns ändå skumt att man ska dricka vin varje gång, även om det varit en perfekt skola.

låter rätt konstigt att dricka vin för att sälja bättre, även om det funkar, känns ju inte så hälsosamt..

Jo i andra länder har de ju en annan inställning, men just att det är skola känns märkligt.
Svar på tråden dricker vin på möte i skolan