• supermimmi

När bör man börja potträna? Och hur går man till väga?

Min tjej är snart 13 månader, så det är kanske dags att börja med potträning, eller? Undrar hur man ska gå till väga i början. Och kan man köpa vilken typ av potta som helst, eller finns olika varianter på dom också.
    Hur har ni gjort? 

• Svar på tråden När bör man börja potträna? Och hur går man till väga?
  • MissJen

Har en som blir tre i augusti o han vägrar gå utan blöja. Har försökt jätte många gånger. Han har kissat på pottan o toan (med en extra toaring) några gånger, men vägrar släppa blöjan. Vet inte alls hur ja ska göra. Har en kompis vars son är lika gammal o han vägrar oxå gå utan blöja. Finns väl ingen exakt ålder för när de ska bli blöjfria, eller? :)

• Marianne84

När barnet börjar intressera sig för vad som kommer i blöjan kan det vara dags att bekanta det med pottan. Visa den och tala om vad den ska användas till. Du kan låta barnet sitta på pottan medan du själv sitter på toaletten - barn tycker om att härma vuxna. Om barnet bajsar regelbundet kan du låta det få sitta på pottan en stund vid den tiden då barnet normalt brukar bajsa. Helt plötsligt kommer det något i pottan och barnet blir glatt överraskat. Ge barnet beröm men överdriv inte med dans och sång. Tvinga aldrig barnet att sitta på pottan, det kan få motsatt effekt. Om det skulle hända att barnet blir negativt inställd till pottan är det bäst att inte prata om den tills barnet själv börjar intressera sig för pottan igen.

• cicci85

Jag har börjat med att sätta barnen på toa i samband med blöjbyte och om jag sett att de varit bajsnödiga såklart. Vi har inte haft potta utan bara toaring. Eller vi hade en potta till första barnet förresten men den var inte så populär, han ville hellre sitta på toan. Sen har de varit utan blöja hemma men blivit blöjfria på riktigt först några månader innan de fyllt 3 år.

• cicci85
    MissJen skrev 2011-05-31 11:33:54 följande:
    Har en som blir tre i augusti o han vägrar gå utan blöja. Har försökt jätte många gånger. Han har kissat på pottan o toan (med en extra toaring) några gånger, men vägrar släppa blöjan. Vet inte alls hur ja ska göra. Har en kompis vars son är lika gammal o han vägrar oxå gå utan blöja. Finns väl ingen exakt ålder för när de ska bli blöjfria, eller? :)
    Så har båda mina söner varit! Men när den "vägra-vara-utan-blöja-perioden" har gårr över så har de slutat med blöja istället. Nu är min lillplutt 2 år och 10 mån och säger att han inte behöver blöja längre, för två månader sen vägrade han gå utan blöja hemma Men nu har han slutat helt!
  • MissJen

Hoppas den perioden kommer här hemma snart oxå :) tänkte försöka lite nu i sommar med att va utan blöja. Ska ju få en till i augusti så vore skönt om man fick bort blöjan innan dess :) Men han har däremot börjat säga till när han har kissat i blöjan, förut va de bara när han hade bajsat. Känns som han är den enda på hans avdelning på dagis utav de äldre som fortfarande går med blöja.

• Flickan och kråkan

Jag har en relativt nybliven 2-åring här som jag inte riktigt vet hur jag ska göra med. vi har haft potta framme och erbjudit länge, men inget intresse alls. Vill INTE gå på pottan och inte heller på toaletten vare sig med eller utan ring. Han går dock mer än gärna i kalsonger, men när det är dags så kissar han ju ner sig. Jag har inget brådska, men det känns som om det skulle vara skönt att komma en bit nu när det är bra väder för det hela......och dessutom så är blöjbyte ett kapitel för sig och är rätt jobbigt. Han skulle helst vilja ha samma blöja resten av sin blöjtid tror jag.....varför byta när den han har fungerar så bra liksom .

• YokohamaNr2
    Flickan och kråkan skrev 2011-06-08 11:37:19 följande:
    Jag har en relativt nybliven 2-åring här som jag inte riktigt vet hur jag ska göra med. vi har haft potta framme och erbjudit länge, men inget intresse alls. Vill INTE gå på pottan och inte heller på toaletten vare sig med eller utan ring. Han går dock mer än gärna i kalsonger, men när det är dags så kissar han ju ner sig. Jag har inget brådska, men det känns som om det skulle vara skönt att komma en bit nu när det är bra väder för det hela......och dessutom så är blöjbyte ett kapitel för sig och är rätt jobbigt. Han skulle helst vilja ha samma blöja resten av sin blöjtid tror jag.....varför byta när den han har fungerar så bra liksom .
    Precis som min 2-åring då! han fyllde två i maj och just nu är varje blöjbyte en kamp, han sparkar och rullar och vill inte alls!

Jag erbjuder potta när han och storebror ska bada, han ställer sig och gör vad han tror man ska göra dvs som han har sett sin storebror göra men än har det inte kommit något

Storebror blev blöjfri vid 3 utan problem då han var redo och fattade vad det handlade om, jag hoppas att lillen är lite tidigare men än så länge verkar det inte så
  • Drake

När min syster pottränade sina tjejer så ville den äldsta inte vara utan blöjan. Men hon gick med på att bajsa i blöjan medan hon satt på toastolen. Då klippte min syster ut ett hål bak i blöjan så att bajset hamnade i toaletten och visade sen tjejen och efter det var det inga problem

• Chokladpinglan

Jag har införskaffat mig en potta idag till sonen.. som är 2 år..

Vad använder ni för att torka rumpan med efter de gått på pottan? tvättlappar eller?

Våtservetter torkar ja vid blöjbyterna men nu tänkte ja.. kanske man inte ska använda när de går på potta...

• pojkens

vår son har nu i två dagar skickats till dagis utan blöja. Han är 2 1/2 år. Jag har i perioder försökt pottträna, bland annat förra sommaren när han då var 1 1/2. Då var han rätt bra på det, men tappade momentum när vi återgick till dagis då vi inte kunde vara utan blöja. Sen har jag udner vintern försökt mer utan blöja men han har verkligen vägrat släppa blöjan, och vägrat byta blöja. Nu plötsligt dock, efter att jag sagt att vi måste vara lite utan blöjs ( pga blöjeksem i värmen) så har han förälskat sig i sina kalsonger och igår morse vägrade han ha blöjan på sig.

Så jag tänkte köra på . Har inga som helst förhoppnignar och det har varit olyckor bägge dagarna på dagis. Men de är otroligt hjälpsamma och förstår att jag itne vill tvinga på honom blöja nu även om han inte är helt torr. De tycker det är "ok" med olyckor.

Så vi får se. Men det verkar verkligen vara otroligt olika hur snabbt det går. Jag hoppas på en helt torr kille efter sommaren. Går det snababre än så är det bra men inget jag tänker hoppas på för mycket :)

• Enhelia
    Drake skrev 2011-06-08 13:05:37 följande:
    När min syster pottränade sina tjejer så ville den äldsta inte vara utan blöjan. Men hon gick med på att bajsa i blöjan medan hon satt på toastolen. Då klippte min syster ut ett hål bak i blöjan så att bajset hamnade i toaletten och visade sen tjejen och efter det var det inga problem
    Hihihi. Älskar att läsa såna här kreativa idéer
  • mstensson

Hej! 

Vi fick vår dotter blöjfri på 4 dagar ungefär - utan tvång och utan stress. Det gick verkligen som en dans och över förväntan :) Jag som fasat så för den!
    Hon blir 3 i september så hon var drygt 2 år och 10 månader.
    Listade ett par tips för den som kikar runt lite på nätet om hur andra gått till väga - hoppas det kan hjälpa någon där ute! 

goteborgsmamman.se/9-tips-for-en-lyckad-pottraning/

Kram!

Svar på tråden När bör man börja potträna? Och hur går man till väga?