• anassio

Lov och studiedagar??

Sonen ska börjar i "nollan" och på fritids på skolan till hösten.
    Har fått hem en lista på höstans lov och studiedagar...är ju ny på det här och undrar vad är vad?
    Är allt stängt när det är lov, även fritids?
    är fritids öppet när det är studiedagar?

Snurrigt för en nybörjare =)

• Svar på tråden Lov och studiedagar??
  • vintersippan

på loven under terminen är det väl öppet och på studiedagarna är det väl stängt. 

• Tuffen

Här är det stängt 5 dagar per år, övriga dagar (mån - fre minus helgdagar) är det ledigt. Undantaget 4 veckor på sommaren, förstås.

• Punkster

Det funkar ungefär som på förskolan. Det är öppet de flesta dagarna på loven. En del studiedagar är det öppet, andra är det stängt.

• mamma till 2 frön

Hej.
    Fritids har rätt att stänga 4 dagar per läsår och de bestäms delvis centralt av det "distrikt" skolan tillhör, detta är reglerat i skollagen. Kommunen har skyldighet att ordna fritids inom kommunen när föräldern behöver över lov och semester det finns dock föreskrifter på att barnen måste ha ett visst antaldagar sammanlagd ledighet under sommaren, minns tyvärr inte exakt men tror det är 14. Allt finns att läsa i skollagen  

• Punkster
    mamma till 2 frön skrev 2011-06-07 19:30:49 följande:
    Hej.
    Fritids har rätt att stänga 4 dagar per läsår och de bestäms delvis centralt av det "distrikt" skolan tillhör, detta är reglerat i skollagen. Kommunen har skyldighet att ordna fritids inom kommunen när föräldern behöver över lov och semester det finns dock föreskrifter på att barnen måste ha ett visst antaldagar sammanlagd ledighet under sommaren, minns tyvärr inte exakt men tror det är 14. Allt finns att läsa i skollagen  
    Reglerna skiljer sig lite åt mellan kommunala skolor och friskolor. En friskola är t.ex. inte skyldig att erbjuda ersättningsfritids när/om man stänger några veckor på sommaren. Har inte läst den nya skollagen som gäller fr.o.m i höst tillräckligt noga för att kunna svara på om det förändras eller inte.

Det där med sammanhängande ledighet var nytt för mig, kan du citera det stycket i skollagen?
  • mamma till 2 frön
    Punkster skrev 2011-06-08 19:37:17 följande:
    Reglerna skiljer sig lite åt mellan kommunala skolor och friskolor. En friskola är t.ex. inte skyldig att erbjuda ersättningsfritids när/om man stänger några veckor på sommaren. Har inte läst den nya skollagen som gäller fr.o.m i höst tillräckligt noga för att kunna svara på om det förändras eller inte.

Det där med sammanhängande ledighet var nytt för mig, kan du citera det stycket i skollagen?
    Om jag har förstått den nya skollagen rätt likställs friskolor och kommunala under samma regler. Fritids i privat regi har inte heller jag koll, utgick nog att även de skulle inkluderas. Har tyvärr endel negativ erfarenhet av fristående förskolor och fritids. Vänner till mig som valde en friskolas fritids snabbt bytte till det kommunala. Detta med anledning av semester, lov och studiedagar, då fritids stängde med kort varsel och lite nu och då. Jag var kanske lite snabb med den sammanhängande ledigheten, det var rekomendation från vår kommun Flört läste kommunens info lite väl snabbt.
       Det som känns bra tycker jag med den nya lagen är att skolorna får samma skyldigheter, bl.a måste även friskolor skriva åtgärdsprogram etc. Jag har emottaget elever med särskilda behov från friskolor där inget finns dokumenterat Obestämd sorgligt. 
       Nu var vi från ämnet...
Svar på tråden Lov och studiedagar??