• wonderchild

Någon som har en solskenshistoria att berätta? Överviktig med PCO som ändå lyckats bli gravid?

Hej!

Jag och min man bestämde oss under sommaren 2008 för att försöka oss på en liten lillebror eller lillasyster till våra två söner. Efter två missfall och två år av försök så fick vi äntligen tid för utredning, där dom konstaterade att jag har PCO och sa att jag skulle försöka gå ner i vikt lite och om det inte funkade så skulle jag höra av mig så skulle de påbörja någon hormonbehandling. Samtidigt insjuknade jag i en depression och gick upp ganska mycket i vikt, dels pga depressionen och dels pga medicineringen (antidepp och ångestdämpande). Så vi tog en paus i bebisbakandet och började med p-piller.
    Nu mår jag mycket bättre, har gjort det egentligen hela detta året. P-pillren gjorde att jag gick upp ännu mera, jag bytte märke efter 3 mån men fick sådana hemska humörsvängningar att det inte gick att äta dom. Så jag provade med Nuvaring. Senaste mensen hade jag 6 april i år, sedan har den varit borta. Så jag slutade med Nuvaring direkt, och tänkte att kroppen får klara sig utan extra hormoner ett tag o så får vi se om mensen kommer igen.

Fortfarande ingen mens, men tog ett test för ett par veckor sen på jobbet (jobbar på vårdcentralens laboratorie) som var neg.  Så jag är nog inte gravid utan det är kanske bara pco som spökar? Jag vet inte.

Nu så längtar jag o min man så där smärtsamt mycket efter ett barn till, och vill gärna börja försöka igen. Vi skyddar ju oss inte nu, men eftersom jag ingen mens har så känns det lite lönlöst.
    Jag tänkte ta kontakt med kliniken som jag var på och fick pco konstaterat, dom sa ju att det bara är att höra av sig när man vill gå vidare med hormoner o sånt. Men kommer övervikten vara ett problem? SKa jag försöka gå ner innan, eller kan man påbörja nån behandling trots övervikt?

Så nu tänkte jag fråga om det finns någon som har blivit gravid med hjälp av behandlingar, trots övervikt och PCO? Hur gick det hela till?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Någon som har en solskenshistoria att berätta? Överviktig med PCO som ändå lyckats bli gravid?
  • desiderium

2005 fick jag reda på att jag har PCO-s & fick då träffa flera olika läkare. Alla sa att det var IVF som gällde för mig om jag ville ha barn, men att jag först skulle försöka gå ner i vikt innan jag ens funderade på barn.
    Jag kunde inte börja på ngn behandling mot PCO-s pga att min pappa haft blodproppar.

2007 träffade jag min nuvarande sambo (vägde då ca 90kg & gick ner ca 13 kg på 1½ månad med cambridge-metoden) & hade ett uppehåll 2008. När vi blev "Vi" igen så pratade vi om att börja försöka bli gravida. (jag låg då på 70kg)
    Vi visste att det skulle ta lång tid & att det skulle vara kämpigt, men vi ville försöka på egen hand innan vi började ngn jobbig IVF-behandling. Jag blev aldrig med barn innan uppehållet, fast vi inte var så duktiga på att använda skydd.. 
    (Jag har Aldrig blivit gravid med något ex heller)
    Men när vi hade bestämt oss för att försöka, så fick vi veta att jag redan var gravid (genom ett missfall i 7:e veckan). Blev då Väldigt chockad. Chockad gånger 3 t.o.m.
    1) Jag Kunde bli med barn! 2) Jag var gravid 3) Men kanske hade förlorat det (efter 6 timmars blödande så var embryot fortfarande kvar, så jag fick komma tillbaks efter 2 veckor. Fick göra en skrapning i början av september 2008)
    Efter missfallet kickade min pco-s igång igen & vikten jag hållt i nästan 2 år, började öka. Gick upp från 70kg till 85kg på bara ngr månader..

Visste inte riktigt hur man skulle må lr om man skulle våga hoppas, men i slutet av december så blev jag gravid igen! (plussade i jan) & den 22 september 2009 så föddes vår dotter :)

UTAN hjälp från några läkare lr behandlingar :)

D + D = Devon <3
  • dragonesse

Jag och min man började försöka bli gravida i september 2008, utan resultat. Fick gå utredning som visade att jag hade PCO. Var tvungen att gå ner till bmi 30 för att få hjälp, gjorde det och började med Pergotime. Blev gravid på andra kuren och fick en son i december 2010!

Efter förlossningen körde vi utan skydd och tänkte att händer det så händer det, chansen var ju ändå inte särskilt stor. Vi tänkte börja försöka igen i augusti/september eftersom vi förstod att det kunde ta tid att få syskon. Jag hade gått upp lite och låg på bmi 32 ungefär. Jag fick trots det pergotime utskrivet, men en stark uppmaning att gå ner i vikt. Jag hann dock aldrig börja med pergo eftersom vi upptäckte att jag var gravid! Jag hade blivit gravid helt spontant utan behandling, vilken chock! Är nu i vecka 10 och BF är 2 mars!

Jag vet inte hur stor övervikt du har, men som sagt, jag har trots övervikt blivit gravid två gånger, en gång med hjälp av behandling och en gång spontant!

(¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • Monitzzz

Hej! Fick PCO konstaterat tidigt i tonåren och när min sambo och jag varit ihop några år bestämde vi oss för att ta kontakt med läkare och få hjälå. Vi fick båda gå igenom några undersökningar och de sa att jag skulle försöka gå ner i vikt, tror det var ca 10kilo. Jag vägde över 100kg då. När jag gjort detta fick jag börja med pergotime (var altså inte nere i BMI 30) Vi fick gå flera cykler med pergotime och var och kollade med ultraljud flera gånger och ägglossning hade jag efter ett antal försök. Tyvärr gick jag upp en del i vikt pga behandlingarna. Efter några cykler fick vi även ta sprutor vid agglossning men inte heller detta hjälpte.
    Till slut sa min läkare att jag fick fortsätta med Pergotime i 6 månader till, sen skulle vi få göra IVF MEN bara om jag gick ner i vikt, kommer inte ihåg vilket BMI jag skulle ner till, men efter två månader var jag gravid och i April 2009 föddes vår underbara dotter!
    Nu vill vi ha syskon! ja vi "kommer inte till" så ofta så har nog missat nån ÄL ,em har ringt till Kvinnokliniken och de kanske kan hjälpa oss med ett syskon i så fall skulle de höra av sig efter semestrarna så vi hoppas, hoppas.
    Tyvärr väger jag fortfarande "för mycket" så vi får se vad de säger.

Lycka till!! 

Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid!
Svar på tråden Någon som har en solskenshistoria att berätta? Överviktig med PCO som ändå lyckats bli gravid?