• Norea

Köpt ny bil, stödbenet når ej ner till golvet.

Har nyss fått en ny bil där sätet är högt och stödbenet når inte ner till golvet. Vet inte om jag ska behöva köpa ny stol nu. Barnet är 2,5 år och väger 15-16 kg och vi har en duoflex xtp. Han ska sitta bakåtvänd i baksätet. Kan man köpa nytt stödben som är längre?
    Det finns ju isofix i bilen men inte på stolen. Jag har letat runt på olika stoltillverkares hemsidor men hittar ingen bakåtvänd stol med ixofix. har man bara isofix på babyskydden? fast man måste kanske ha stödben även om man använder isofix??
    tacksam för tips.

• Svar på tråden Köpt ny bil, stödbenet når ej ner till golvet.
  • EnStoltMamma

Hur gammalt är barnet? antingen skulle jag satsa på en Britax hi-way, den nyaste modellen med längre stödben, eller britax two-way som är den största bakåtvända stolen.. Isofix finns även till "stora" bakåtvända stolar och inte bara till babyskydd.. MEN jag skulle inte köpa en sån till ett barn som kanske är 2-3 år.. de är bara godkända till 18kg och då måste du ändå byta sen så satsa hellre på en Hi-way, som tar liten plats och den nya är plustestad. eller en two-way.. men PROVA ut i bilen och med barnet innan ni köper något..

• Norea

Jag såg nu att Brio Zento inte behöver stödben. Jag trodde det skulle vara där för att framstolen kan böjas framåt vid krock. varför har man inte stödben på alla??

• EnStoltMamma
    Norea skrev 2011-05-27 19:52:36 följande:
    Jag såg nu att Brio Zento inte behöver stödben. Jag trodde det skulle vara där för att framstolen kan böjas framåt vid krock. varför har man inte stödben på alla??
    såg nu att du skrivit hur många år barnet va :P Jadu, egentligen vet jag inte varför det inte är stödben på alla.. antagligen så är passar det inte för alla typer av stolar.. Vet att även Free-way kan monteras fristående utan stödben, men jag skulle inte våga montera en utan stödben fristående även om man fick.. tycker inte det går att få till den stadigt.. men har du en Brio Zento också? annars skulle jag nog satsa på en Two-way ändå, men den MÅSTE stödas av ett säte framför eller instrumentbrädan.. Men det är den stolen ditt barn kommer kunna sitta längst i! Men bäst är att prova i bilen och med barnet för att få en som passar bäst.. britax two-way brukar finnas på rea billigt.. under 2000 iaf! jag köpte min för 1400 =)
  • Norea

two-way är ju väldigt lik vår duoflex. man verkar sätta fast den på samma sätt. frågan är då varför man måste ha stödben på den vi har.. får väl åka till babyland och höra med dem. de säljer twowayn för 1400 spänn nu ser jag.

• Cecci78

isofix på bakåtvända 'r precis som det står ovan, bara till 18 kg så det hade jag inte köpt. Köp en bakåtvänd till 25 kg, jag gillar själv britax stolar o hade nog kollat på dem i första hand

• EnStoltMamma
    Norea skrev 2011-05-27 20:26:36 följande:
    two-way är ju väldigt lik vår duoflex. man verkar sätta fast den på samma sätt. frågan är då varför man måste ha stödben på den vi har.. får väl åka till babyland och höra med dem. de säljer twowayn för 1400 spänn nu ser jag.
    Mja.. tycker inte om våran duoflex så mycket tyvärr :S den tar så himla stor plats om man ska ha den bak.. man kan inte sitta fram knappt i vår bil, en nyare volvo v70 som annars är ganska stor.. :P vår two-way tar mycket mindre plats och ger bra benplats, men minst plats tar vår Hi-way.. men tyvärr börjar den bli lite trång vid axlarna på sonen som snart är 3 år.. men inte urvuxen på långa vägar på vikt el längd.. men får du en two-way för det priset och den sitter bra i bilen och med barnet i så hade jag nog satsat på den =)
  • cicci85

Eftersom duoflexen bara är godkänd till 18 kg i bak skulle jag absolut köpt en ny stol. Skulle välja en Britax Twoway som funkar tills barnet väger 25 kg. Har haft både duoflex och twoway och är MYCKET mer nöjd med twowayen

• RoseMj

Vi köpte en Britax Hi way till vår bil och stödbenet nådde inte ner, men då monterade de på säkerhetsbutiken dit den här kilen som följer med som egentligen ska sitta under klacken under stolen på sätet för bättre lutning. Funkade perfekt. Vi köpte en till lös kil att ha under stolen.
    Jag läste någonstans att stödben var bra för att stolen inte skulle rotera så lätt vid en krock och så var det något mer. Hi way tar inte så mkt plats i bilen heller. Vi är nöjda med den och vår långa 4-åring får bra plats med benen trots att hon är 111 cm lång.

Svar på tråden Köpt ny bil, stödbenet når ej ner till golvet.