• Fidelis ad urnam

Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?

Ponera att en tjej slutar med p-piller, utan att hennes respektive vet om det.
    Hon blir med barn, mannen har alltså lurats in i att skaffa barn.

En kille tar medvetet hål på kondomerna och hans tjej blir med barn, hon luras alltså in i att skaffa barn.

Vad av dessa två är värst och varför

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 14:03
    Kvinnan = kvinnans handling är värst
    Mannen = mannens handling är värst

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?
  • Pentagram
    oOOo oOOo skrev 2011-05-26 10:53:59 följande:
    Fast kvinnan blir påtvingad en graviditet PLUS eventuellt moderskap,
    Fast mannen blir påtvingad ett eventuellt faderskap.
  • oOOo  oOOo
    Pentagram skrev 2011-05-26 10:58:39 följande:
    Fast mannen blir påtvingad ett eventuellt faderskap.
    Du menar i de fall det är mannen som blir gravid.
  • jådåsåatt

oOoo: fast du lägger in en väldigt konstig tolkning av mina inlägg, den får du stå för helt själv. Är det dina egna åsikter så stå för det, projicera dem inte på mig är du snäll.

Självklart är män också offer för könsrollerna, jag har aldrig påstått något annat.

Jag tror att de i grunden inte är någon skillnad på mäns och kvinnors band till sina barn. Dock kan en kvinna inte komma undan barnet under graviditeten på samma sätt som män kan, redan där blir det lättare att à avstånd.

När jag blev gravid mot min vilja tog jag beslutet att inte adoptera bort barnet bl.a. pga rädslan för hur folk skulle döma ut mig.
    Min dotters pappa var lika livrädd som det som väntade som jag var och valde att vara frånvarade, stöttningen han fick från familj och vänner och det faktum att ingen utom jag sa att det var fel val hjälpte honom avsevärt med hans beslut.
    När min dotter föddes hade jag redan ett band med henne genom graviditeten som en frånvarande pappa inte kan få. När jag lärde känna henne älskade jag henne självklart.
    När min dotters pappa efter tre år lärde känna henne fick han samma känslor som jag för henne och även om jag självklart tycker att han har ett personligt ansvar för sina val så förstår jag att samhällets stöttande roll inte direkt hjälpte honom att få en relation med sin dotter.

Jag tycker att samhällets ursäktande syn på frånvarande fädrar är förkastlig, men jag har aldrig någonsin påstått att den inte drabbar männen negativt med.

• stjärnmamman
    jådåsåatt skrev 2011-05-26 11:05:23 följande:
    oOoo: fast du lägger in en väldigt konstig tolkning av mina inlägg, den får du stå för helt själv. Är det dina egna åsikter så stå för det, projicera dem inte på mig är du snäll.

Självklart är män också offer för könsrollerna, jag har aldrig påstått något annat.

Jag tror att de i grunden inte är någon skillnad på mäns och kvinnors band till sina barn. Dock kan en kvinna inte komma undan barnet under graviditeten på samma sätt som män kan, redan där blir det lättare att à avstånd.

När jag blev gravid mot min vilja tog jag beslutet att inte adoptera bort barnet bl.a. pga rädslan för hur folk skulle döma ut mig.
    Min dotters pappa var lika livrädd som det som väntade som jag var och valde att vara frånvarade, stöttningen han fick från familj och vänner och det faktum att ingen utom jag sa att det var fel val hjälpte honom avsevärt med hans beslut.
    När min dotter föddes hade jag redan ett band med henne genom graviditeten som en frånvarande pappa inte kan få. När jag lärde känna henne älskade jag henne självklart.
    När min dotters pappa efter tre år lärde känna henne fick han samma känslor som jag för henne och även om jag självklart tycker att han har ett personligt ansvar för sina val så förstår jag att samhällets stöttande roll inte direkt hjälpte honom att få en relation med sin dotter.

Jag tycker att samhällets ursäktande syn på frånvarande fädrar är förkastlig, men jag har aldrig någonsin påstått att den inte drabbar männen negativt med.
    mycket  bra skrivet!!!
  • oOOo  oOOo
    jådåsåatt skrev 2011-05-26 11:05:23 följande:

Jag tror också graviditeten gör att mamman knyter an till sitt barn starkare än mannen under den tiden. Men att begatellisera mannen anknytning och säga att det bara är för honom att lämna om han inte vill vara pappa är inte rätt. Han blir pappa mot sin vilja precis som mamman blir mamma mot sin vilja.
  • jådåsåatt

oOOo: fast då har jag varit oklar, jag bagatelliserar inte mannens känslor. Jag säger bara att samhällets syn på det hela är en faktor som gör det enklare för män att vara frånvarande. Om man slutade stötta och ursäkta män som väljer bort sina barn så skulle det gynna alla, även männen.

Jag tror inte att en normalempatisk man mår bra i länden av att välja bort sitt barn. Dock är det svårare att ta upp kontakten ju längre tiden går och tillslut kan det vara försent.
    Känner man inte sitt barn lär man inte heller älska det. Som man är det lättare att förtränga faktumet att man ska bli förälder eftersom barnet inte växer i ens kropp.

Så, för att binda ihop säcken, jag tror att det är lättare att som man vara frånvarande pga av samhällets syn men jag anser inte att det i längden är en fördel för mannen, snarare tvärtom.

• Pentagram
    oOOo oOOo skrev 2011-05-26 11:03:54 följande:
    Du menar i de fall det är mannen som blir gravid.
    Nej, men mannen kan tvinga fram ett missfall genom att förgifta kvinnan, eller döda kvinnan direkt, eller bara skratta åt hennes krav på honom efter födseln. Du tycks utgå från att abort är ett riskfritt och självklart alternativ för kvinnan och att mannen inte kan undgå försörjningsskyldighet. Vad om kvinnan har en strikt religiös uppfostran och är övertygad om att hon kommer att hamna i Helvetet om hon genomför en abort, och kommer att bli förskjuten av sin familj om hon får barn utanför äktenskapet, medan mannen är såpass rik att underhållsstödet inte kommer att påverka hans levnadsstandard det minsta? Det blir lite luddigt om vi skall bedöma handlingars dålighet utifrån offrens förmåga att ta tag i de uppkomna problemen. Är det värre att tortera en fattig än en rik för att den rike har råd med terapi? Summa summarum, jag konstaterar att den enda garanterade konsekvensen är graviditet för kvinnan och inget för mannen, oavsett vem som lurar vem. Allt i övrigt är eventualiteter.
  • oOOo  oOOo
    Pentagram skrev 2011-05-26 12:02:03 följande:
    Det blir lite luddigt om vi skall bedöma handlingars dålighet utifrån offrens förmåga att ta tag i de uppkomna problemen.
    Ja, det är luddigt. Det är därför man egentligen bara kan bedömma utifrån handlingen, dsv det sexuella bedrägeriet, eller i princip våldtäkten det innebär att lura till sig sex genom att bryta överenskommelsen om under vilka omständigheter man var villig att ha sex.

Vill inte mannen ha sex om kvinnan inte äter p-piller måste hon finna sig i det och låte bli att ha sex om hon inte går med på det.

Om kvinnan inte vill ha sex om mannen inte använder kondom måste han finna sig i det och låte bli att ha sex om han inte går med på det.

Nu har vi inte jämställd lagstiftning i Sverige än men man kan ju hoppas att vi får det i framtiden.
  • Rakad Apa
    jådåsåatt skrev 2011-05-26 10:17:40 följande:
    Psychonaut: fast där kommer ju samhällets syn på det hela in. Det är vida mer accepterat att som pappa överge sina barn, då får man tom sympatier från olika håll. En mamma som gör likadant får helt andra reaktioner.
    Har aldrig hört talas om att nån pappa som har övergivit sina barn har fått sympatier, tvärtom. Men du kanske har rätt, vad vet jag. Jag skiter i vad samhällets syn är, jag tycker att är lika illa oavsett om en  mamma eller pappa överger ett barn.
    stjärnmamman skrev 2011-05-26 10:19:01 följande:
    Ja men vem ska hon då lämna det barnet till???
    Pappan som inte heller vill ha barnet, eller på gatan?

En pappa kan ju  oftast lämna sitt barn  och låta mamman sköta allt..

vare sig han har blivit lurad eller varit med på det från början 
    Vem säger att pappan inte vill ha barnet? Och det går ju att dumpa barnet hos sociala myndigheter.
    Även en mamma kan ju lämna sitt barn och låta pappan sköta allt. Det går ju båda vägar.
    Formerly known as Rakad Apa
  • Mrsmansson
    Eriksson02 skrev 2011-05-25 14:06:53 följande:
    Lätt kvinnan, hon kan ju iaf välja att göra abort till skillnad från mannen...
    ja det kan hon, men är det då rätt av en kille att göra henne gravid om hon inte vill och HON måste genomgå en abort?

Jag tycker det är lika illa vilket som, om man känner att man måste lura sig till ett barn så är man inte i rätt relation!!
  • MadHatter
    Fourz skrev 2011-05-26 10:03:03 följande:
    Måste jag välja mellan mannen eller kvinnan så väljer jag kvinnans handling.
    Eftersom om inte mannen vill ha barn kan han inte göra något för att förhindra graviditeten.
    Han har väl samma möjligheter som en kvinna att förhindra en graviditet?

Syftar du på abort (som jag misstänker) är det inte ett sätt att förhindra en graviditet utan ett sätt av avbryta en påbörjad graviditet.
  • Impèratrice

tycker det är lustigt att så många utgår från att abort skulle vara en så himla simel och bra lösning. Jag har en vän vars fd var emot abort, något han hade informerat väl om och därav var extremt noga att skydda sig. Min vän slarvade lite med sina p-piller (hon ville inte bli gravid, men verkade inte bry sig så jättemkt i att vara noga ändå) Min vän blev gravid och gjorde rakt av abort. Hennes sambo grät och grät i bokstavligen dagar.

Här kan man ju säga att han blev påtvingad ett dött barn. Vilket nog är 100gr värre än vilken oönskad graviditet som helst.

• Dohgon
    Rakad Apa skrev 2011-05-26 09:57:56 följande:
    Jo men kvinnan kan ju ta abort om hon inte vill ha barnet om hon blir lurad, en kille som blir lurad är ju helt maktlös och kan inte göra nåt alls åt situationen.
    men en man behöver inte heller få kroppen utsatt för något. Man vet ju att sex alltid kan leda till en graviditet och att en kvinna säger att hon äter p-piller är inte ett säkert skydd för killen. Men att man använder en kondom vill man ju tro att är hel, ok att den kan spricka men inte ok att göra hål i den med mening.

Jag skulle personligen aldrig luras för att få barn. men skulle min kille göra hål på en kondom för att han vill jag ska bli gravid då får han se sig om efter en ny familj.

men lika illa ändå, man ska inet luras på sånt sätt
  • Red Velvet
    jådåsåatt skrev 2011-05-26 11:35:01 följande:
    oOOo: fast då har jag varit oklar, jag bagatelliserar inte mannens känslor. Jag säger bara att samhällets syn på det hela är en faktor som gör det enklare för män att vara frånvarande. Om man slutade stötta och ursäkta män som väljer bort sina barn så skulle det gynna alla, även männen.

Jag tror inte att en normalempatisk man mår bra i länden av att välja bort sitt barn. Dock är det svårare att ta upp kontakten ju längre tiden går och tillslut kan det vara försent.
    Känner man inte sitt barn lär man inte heller älska det. Som man är det lättare att förtränga faktumet att man ska bli förälder eftersom barnet inte växer i ens kropp.

Så, för att binda ihop säcken, jag tror att det är lättare att som man vara frånvarande pga av samhällets syn men jag anser inte att det i längden är en fördel för mannen, snarare tvärtom.
    Hjärta
  • Kimona

Båda är lika illa, men jag tycker ändå att det är något värre om mannen gör det. Vill kvinnan inte ha barnet måste hon ju genomgå abort

• Kimona
    Eriksson02 skrev 2011-05-25 14:11:57 följande:
    Måste bara ställa en motfråga, om du var man istället och din kvinna blev gravid med flit. Hur skulle du känna det ifall hon väljer att behålla barnet, eftersom hon menar att det är sin kropp?
    Fast hade det varit jag (om jag lurat min sambo) hade jag inte krävt underhåll
  • Linnemo

Mannens handling är värst då det är kvinnan som blir gravid.

Svar på tråden Kvinna VS Man lurad att skaffa barn. Vad är värst?