Hejsan!
Kul att höra att fler använder Talktools i Sverige
Jag har jobbat med elever som har det i 5år nu, jag har också gått Level 1och Level 2, dyspraxi och ätsvårigheter.
Jag jobbar på en norsk gymnasiesärskola nu sedan 2år innan 3år på grund/träningssärskolan här i Norge. Innan dess har jag jobbat i grundsärskolan o gymnasiesärskolan i 16år.
Jag hade önskat att jag hade haft Talktools i mina tidigare jobb i Sverige. Vi har några elever som inte kunnat prata alls som nu pratar förståligt, vi har elever som haft stora svårigheter med att saliv rinner ut, vi har också elever som haft stora svårigheter med att dricka o äta/tugga o svälja mat (samlades förr i munnen eller ramlade ut), elever med stora svårigheter med vissa ljud, stora svårigheter med stamning osv.. elever som börjat nu på gymnasiet och elever som hållit på med Talktools i 5år.
Och jag måste säga att det hjälper alla något, o flertal ganska mycket. Vi har en logoped som kommer ut på skolan varannan eller var tredje vecka o utvärderar o lagar ett nytt program för nästa 2-3veckor, vi jobbar en gång varje dag ca 25min. Vi kombinerar Talktools också med materialet med ljuden i På tal om tal, Karin Bengtssons material för gomplatta, det är ljud som ex pa po pi på pö ka ko ki ma mo mö ni nu osv konsonant o vokal, men även op åp öp äp ik uk ek osv vokal före konsonant (hänvisar till materialet för att förstå det bättre), vi jobbar då bara med att härma ljudet ex ma-jag säger ma o visar kortet för ma o säger din tur o så hjälper jag igång eleven med att säga ljudet mmmm om inte eleven själv gör det, eller hela ljudet igen om det behövs -ma med tydliga läpp rörelser till ljudet.
Jag har sett att det är aldrig försent att börja träna med Talktools eller oral placement terapy, OPT som det egentligen heter. Jag har jobbat med o jobbar med elever med DS, ospecificerade diagnoser, talsvårigheter, läpp/gomspalt, CP, elever som har en utvecklingsförsening, elev som endast har problem med käken (med att kunna öppna munnen nog så språket sitter mer nede i munnen/halsen), språkstörning, elever med för dålig luftström, elever med otydligt tal mm mm
Älskar mitt jobb o måste säga att eleverna har stor glädje av att arbeta med Talktools för att det förbättrar och stabiliserar muskulatur i kinder, läppar, käke, tungan, andningen o allt detta måsta fungera bra för att ha o få till verbalt språk, för att svälja saliv, för att äta o dricka ????????????
Hoppas ni har bra logopeder som följer upp ert barn ????????????
Good luck ????
Med vänlig hälsning, Ann