• Mamma till tre kottar

Talktools

Finns det fler här på FL som tränar sina barn med Talktools?

Vi har gjort det i hela året och än så länge ingen effekt på språket. Vill egentligen bara höra från andra som använt det och vars barn så småningom börjat prata tydligare. Gärna äldre barn (skolålder).

• Svar på tråden Talktools
  • Mamma till tre kottar

Låter som att Ebba har större svårigheter med oralmotoriken än min son, och det är ju glädjande att det har gett resultat för henne. Vi ger inte upp än, men jag är lite irriterad över att jag har behövt göra efterforskningar och ta reda på hur metoden ska användas när det är logopeden på hab som föreslagit och ska handleda i metoden. Det känns ju som om det skulle vara deras uppgift att känna till hur metoden ska användas...

• Trebarns far

Hej

Man kan ju tycka att den logoped som föreslår metoden borde veta hur den ska användas. Vi har haft lite tur och har kontakt med MunHCenter som handleder oss och som även har träffat både skolan och vår hab logoped, för handledning om just de övningar Ebba ska göra.

Vi åker även ner till Mun H för utvärdering av hur det går och träffar den logoped där som vi har kontakt med. Vi har haft lite tur där och har träffat henne några gånger varje år sedan Ebba var fyra.

Hoppas ni får ordning på träningen så att den ger resultat.

• Mamma till tre kottar
    anne h skrev 2011-06-11 20:35:30 följande:
    Vad är Talktools?
    En mycket intensiv träningsmetod med syfte att stärka oralmotoriken. Involverar en massa tuggande på pinnar, blåsande i pior och sugande i sugrör.
  • anne h
    Mamma till tre kottar skrev 2011-06-15 13:27:27 följande:
    En mycket intensiv träningsmetod med syfte att stärka oralmotoriken. Involverar en massa tuggande på pinnar, blåsande i pior och sugande i sugrör.
    ok, blåsa och suga har han gjort mkt för något år sedan i skolan med sin sp ped.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Trebarns far

Det som är lite specielt med den här medtoden som man vanligtvis inte kollar på i sverige är mycket käkstabilitet. Det upptäcktes när Sarah utvärderade Ebba att hennes käkstabilitet var urdålig. Inget som någon tidigare reflekterat över då hon aldrig haft problem med att äta, eller liknande.

Det är en speciell och mycket hirarkisk ordning man ska göra grejorna i.

• Pinje

Ingår det en serie väldigt speciella sugrör där man har en stopp så man bara har typ 0,5cm att hålla i munnen? Vi kör lite med det. Är inne på sugrör nr. 3 just nu.

• Mamma till tre kottar
    Pinje skrev 2011-06-16 22:51:45 följande:
    Ingår det en serie väldigt speciella sugrör där man har en stopp så man bara har typ 0,5cm att hålla i munnen? Vi kör lite med det. Är inne på sugrör nr. 3 just nu.

Skulle inte vilja påstå att sugrören i sig är särskilt speciella; vi är på #5 samt #A. Däremot är det en hirarki i sugrören som Trebarnsfar säger. Sugrör #A är sådana sugrör de har på MAX Hamburgare.

• Jonathanmamma

Linda - vi var på Mun-H-Center, efter att ha tränat med metoden i 1 år med "vanlig" hablogoped. Det logopeden på Mun-H-Center förklarade för oss var att vi fick börja om från början. Det är jätteviktigt, sa hon, att man  gör det på  rätt sätt. Hon kunde också se att Jonathan var svag i vänster sida av käken, och att han nästan aldrig tuggade där.

Om jag får föreslå något så är det en remiss till Mun-H-Center - det är VÄRT det. Åsa jobbade i  nästan en timme med Jonathan och vi fick jättebra träningsprogram och tips. Hon sa dock att det  också hänger ihop med arbetsminnet, lästräning och kunna "sortera orden rätt" för Jonathans del. Så nu ligger vi på hab. för  arbetsminnesträning och lästräning hemma och  på skolan. Hon menade också på att när Jonathan väl börjat läsa ordentligt, inte knäckt läskoden riktigt, så kan han själv börja sortera orden rätt lättare.

Så precis som  trebarnsfar säger - en remiss till Mun-H-Center kan  jag varmt rekommendera...

Kramis
    Anna

• Mamma till tre kottar

Ja, nu är det ju inte så att vi kan skriva remiss själva  - och hab är inte intresserade av att göra det. Jag har däremot mailat lite med Åsa på Mun-H under sommaren-hösten och det har hjälpt oss lite. Ärligt talat är jag mer skeptisk än någonsin, vi har ju redan lagt ner i runda slängar 150 timmar utan något som helst resultat.

• Annsan69

Hejsan!

Kul att höra att fler använder Talktools i Sverige

Jag har jobbat med elever som har det i 5år nu, jag har också gått Level 1och Level 2, dyspraxi och ätsvårigheter.

Jag jobbar på en norsk gymnasiesärskola nu sedan 2år innan 3år på grund/träningssärskolan här i Norge. Innan dess har jag jobbat i grundsärskolan o gymnasiesärskolan i 16år.

Jag hade önskat att jag hade haft Talktools i mina tidigare jobb i Sverige. Vi har några elever som inte kunnat prata alls som nu pratar förståligt, vi har elever som haft stora svårigheter med att saliv rinner ut, vi har också elever som haft stora svårigheter med att dricka o äta/tugga o svälja mat (samlades förr i munnen eller ramlade ut), elever med stora svårigheter med vissa ljud, stora svårigheter med stamning osv.. elever som börjat nu på gymnasiet och elever som hållit på med Talktools i 5år.

Och jag måste säga att det hjälper alla något, o flertal ganska mycket. Vi har en logoped som kommer ut på skolan varannan eller var tredje vecka o utvärderar o lagar ett nytt program för nästa 2-3veckor, vi jobbar en gång varje dag ca 25min. Vi kombinerar Talktools också med materialet med ljuden i På tal om tal, Karin Bengtssons material för gomplatta, det är ljud som ex pa po pi på pö ka ko ki ma mo mö ni nu osv konsonant o vokal, men även op åp öp äp ik uk ek osv vokal före konsonant (hänvisar till materialet för att förstå det bättre), vi jobbar då bara med att härma ljudet ex ma-jag säger ma o visar kortet för ma o säger din tur o så hjälper jag igång eleven med att säga ljudet mmmm om inte eleven själv gör det, eller hela ljudet igen om det behövs -ma med tydliga läpp rörelser till ljudet.

Jag har sett att det är aldrig försent att börja träna med Talktools eller oral placement terapy, OPT som det egentligen heter. Jag har jobbat med o jobbar med elever med DS, ospecificerade diagnoser, talsvårigheter, läpp/gomspalt, CP, elever som har en utvecklingsförsening, elev som endast har problem med käken (med att kunna öppna munnen nog så språket sitter mer nede i munnen/halsen), språkstörning, elever med för dålig luftström, elever med otydligt tal mm mm

Älskar mitt jobb o måste säga att eleverna har stor glädje av att arbeta med Talktools för att det förbättrar och stabiliserar muskulatur i kinder, läppar, käke, tungan, andningen o allt detta måsta fungera bra för att ha o få till verbalt språk, för att svälja saliv, för att äta o dricka ????????????

Hoppas ni har bra logopeder som följer upp ert barn ????????????

Good luck ????

Med vänlig hälsning, Ann

• Annsan69

De där frågetecken som kom med var tummen upp o smile ifall ni undrar.

Med vänlig hälsning, Ann

• Annsan69

Som flera andra säger är det viktigt att följa hierarkien på de olika "verktygen" som sugrör, flöjter, bitblock, tuggtuber, knappar, tunglyft, läppstängning, såpbubblor mm det är den hierarkien som logopeden ser på, även på käkstabilitet om eleven tuggar riktigt o om inte vad ska till då i hierarkien, likadant med ljud- vissa "verktyg" tränar tex ljudet K o G medan annat "verktyg" tränar L o R mm mm alla verktyg har sitt område de tränar o flera "verktyg" tränar mera än en sak. För de som har låg muskeltonus i munn, många med DS så hjälper detta mycket, min erfarenhet efter 5år med Talktools. Men logopederna MÅSTE ha utbildning i OPT/Talktools för att kunna förstå HUR materialet skall arbetas med. Sök Mun-H center o logopeder där el de som dem säger KAN detta.

Svar på tråden Talktools