• eddans mamma

Å så det här med bilstolar till barn i 4:års åldern igen

Frågan har stötts och blötts många gånger jag vet men...

Min 4:a åring är av den längre och tyngre modellen.

1,05 lång och 21 kg för att vara exakt. Nu sitter han i vår gamla bil, bakåtvänd i framsätet.
    Dock har vi köpt en ny bil nu med airbag fram vilket gör att han måste sitta i baksätet.
    Han får inte plats bakåtvänd där.
    Dessutom funderar jag på om han kanske är för tung för den stolen han sitter i nu.
    I de flesta annonser jag läst om liknande sådana står att maxvikten är 18 kg!
    Vad det är på just vår vet jag inte riktigt men det borde ju vara något liknande.

Törs jag vända honom framåt nu när han måste sitta i baksätet? Han är ju inte riktigt 4 än men väldigt snart.

• Svar på tråden Å så det här med bilstolar till barn i 4:års åldern igen
  • SanTan

cicci85:
    Bakåtvänd 2 år till??? Hon är 4 år och 3 månader!  2 år till så blir hon nästan som storasyster och henne har jag svårt att tänka mig sitta bakåt!

• SanTan

I mitten går inte heller på grund av den andra framåtvända stolen...

• cicci85
    SanTan skrev 2011-05-26 11:22:49 följande:
    cicci85:
    Bakåtvänd 2 år till??? Hon är 4 år och 3 månader! 2 år till så blir hon nästan som storasyster och henne har jag svårt att tänka mig sitta bakåt!
    Jaa? Om mitt barn hade fått plats bakåtvänd tills han va 6 år skulle han självklart fått sitt bakåtvänd. Tycker inte det finns nån bra anledning att vända framåt innan stolen är urvuxen.
  • Cecci78
    SanTan skrev 2011-05-26 11:22:49 följande:
    cicci85:
    Bakåtvänd 2 år till??? Hon är 4 år och 3 månader!  2 år till så blir hon nästan som storasyster och henne har jag svårt att tänka mig sitta bakåt!
    eh, ja... Min pojk är 6½, det är han som är 123 cm som jag skriver ovan, han åker bakåt o jag vet barn som åkt bakåt längre än så
  • Zenobia

Får ja låna tråden

Britaxen är det den stolen som är bäst längdmässigt då att ha, så barnen kan sitta bakåtvänd längre? Har en maxi cosi nu som funkar. men jag funderar på att sen när lillebror ska ha en bilbarnstol att jag ska köpa en ny tjejen då ist. För det verkar som maxi cosin är rätt liten.

• Cecci78
    Zenobia skrev 2011-05-26 21:33:21 följande:
    Får ja låna tråden

Britaxen är det den stolen som är bäst längdmässigt då att ha, så barnen kan sitta bakåtvänd längre? Har en maxi cosi nu som funkar. men jag funderar på att sen när lillebror ska ha en bilbarnstol att jag ska köpa en ny tjejen då ist. För det verkar som maxi cosin är rätt liten.
    ja absolut bättre att låta lillebror få den ni har nu. Det är Britax Two Way som vi pratat om, den som fungerar längt bakåt, hur gammal är tjejen? Direkt efter babyskyddet är den väl lite väl stor men när de är lite störra tycker jag den är perfekt just pga att den är så rymlig
  • Zenobia
    Cecci78 skrev 2011-05-26 22:12:44 följande:
    ja absolut bättre att låta lillebror få den ni har nu. Det är Britax Two Way som vi pratat om, den som fungerar längt bakåt, hur gammal är tjejen? Direkt efter babyskyddet är den väl lite väl stor men när de är lite störra tycker jag den är perfekt just pga att den är så rymlig
    Lillebror är inte född än och kommer i september. Så det lär inte bli tal om att han ska ha hennes stol förän nästa år och då kommer tjejen vara 2 1/2 år i såfall. Är hon för liten då för att byta?
    Hon växer rejält på längden har vi märkt så vi börjar redan nu se att det kommer inte gå tills hon är 4 och som flera säger det är bättre dom kan sitta bakåt vänt så länge som möjligt.
  • Genuin

Jag hade satt Britax two way i mitten bak (har det så i vår bil) och sedan köpt en ny stol till storasyster som får plats bredvid, vi har en Acta Graco DuoLogic bredvid och tom den stora klunsen får plats.

• Cecci78
    Zenobia skrev 2011-05-26 22:21:41 följande:
    Lillebror är inte född än och kommer i september. Så det lär inte bli tal om att han ska ha hennes stol förän nästa år och då kommer tjejen vara 2 1/2 år i såfall. Är hon för liten då för att byta?
    Hon växer rejält på längden har vi märkt så vi börjar redan nu se att det kommer inte gå tills hon är 4 och som flera säger det är bättre dom kan sitta bakåt vänt så länge som möjligt.
    nej det låter väl som en bra idé
  • Zenobia
    Cecci78 skrev 2011-05-27 19:52:44 följande:
    nej det låter väl som en bra idé
    Det får nog bli så då att vi köper en ny och lillebror får ta över hennes
  • Finesse

Säger som alla andra, Britax Two-way.. min dotter väger ca. 17 kg och är 100 cm lång (3½ år gammal) och hon kan lätt sitta i den stolen i minst 2 år till!

Ebba 071228, Hampus 110225
  • moggleif

Enligt NTF är det inte lämpligt att ha två barnstolar tätt ihop. Mittplats och sidplats bak är oftast alldeles för tätt för att det ska vara säkert.

Vad menas med att barnet inte får plats bak i vissa fall? Vanligt är att föräldrar tycker att barnen inte har benutrymme och därför vänder dem. Vad är viktigast? Brutna ben eller knäckt nacke? Smaken är ju som baken.

Åk till en butik, prova med olika stolar i bilen och se vad som funkar. 

• Finesse
    moggleif skrev 2011-06-07 23:25:42 följande:
    Enligt NTF är det inte lämpligt att ha två barnstolar tätt ihop. Mittplats och sidplats bak är oftast alldeles för tätt för att det ska vara säkert.

Vad menas med att barnet inte får plats bak i vissa fall? Vanligt är att föräldrar tycker att barnen inte har benutrymme och därför vänder dem. Vad är viktigast? Brutna ben eller knäckt nacke? Smaken är ju som baken.

Åk till en butik, prova med olika stolar i bilen och se vad som funkar.
    Varför inte?
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • RoseMj

www.sakerhetsbutiken.se/drbob.php

Det verkar vara så enkelt att krockdockan som får plats i bakåtvända stolar inte väger mer, men att om nästa docka skulle få plats som väger 36 kg så skulle den hålla för det också. Jag har läst på flera ställen att vikten är inte lika petigt med utan att det är när barnet är för långt som det är dags att byta stol, alltså när kanten på ryggstödet är jämns med ögonen.

• Cecci78
    RoseMj skrev 2011-06-14 13:24:29 följande:
    www.sakerhetsbutiken.se/drbob.php?qid=1#faq-1

Det verkar vara så enkelt att krockdockan som får plats i bakåtvända stolar inte väger mer, men att om nästa docka skulle få plats som väger 36 kg så skulle den hålla för det också. Jag har läst på flera ställen att vikten är inte lika petigt med utan att det är när barnet är för långt som det är dags att byta stol, alltså när kanten på ryggstödet är jämns med ögonen.
    jag har hört det också men det är ju inget företagen får rekommendera antar jag men jag skulle inte tveka att ha barnen bakåt om de vägde 26 kg
  • moggleif
    Finesse skrev 2011-06-08 07:55:57 följande:
    Varför inte?
    Vid sidkrockar så slår stolarna sönder varandra.
Svar på tråden Å så det här med bilstolar till barn i 4:års åldern igen