• LoveIsBeautiful

Så rädd att något ska gå fel

Är det någon som har statistik på hur många förlossningar som går bra? Alltså där barnet föds friskt...

Är så rädd att bebisen ska dö eller skadas under förlossningen. Vågar inte ens tro att vi kommer få med oss en liten bebis hem sen.

Någon som har några lugnande ord?

• Svar på tråden Så rädd att något ska gå fel
  • Neblina
    LoveIsBeautiful skrev 2011-05-30 12:37:41 följande:

Mycket orostankar idag.

Försöker tänka positivt, men det är så svårt.

Rädslan tar över. Är så rädd att förlora det fina som finns i min mage...

Andas.
    Försök sysselsätta dig med något, har du en sambo eller vän du kan prata/ringa till?
    Det är fullt normalt att vara orolig, speciellt den sista perioden av graviditeten är det inte ovanligt att ångest och mardrömmar kommer eller förstärks.
    Hur jobbigt det än låter så måste du släppa taget om tankarna och förlika dig med - det blir som det blir.
    Våga tro på personalen som kommer närvara vid förlossningen. Det kommer att gå bra.
    Rädslan är din värsta fiende.
    Så andas nu, titta p någon fin film eller skäm bort dig med något gott.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • LoveIsBeautiful
    Birdie skrev 2011-05-30 14:25:40 följande:
    Andas.
    Försök sysselsätta dig med något, har du en sambo eller vän du kan prata/ringa till?
    Det är fullt normalt att vara orolig, speciellt den sista perioden av graviditeten är det inte ovanligt att ångest och mardrömmar kommer eller förstärks.
    Hur jobbigt det än låter så måste du släppa taget om tankarna och förlika dig med - det blir som det blir.
    Våga tro på personalen som kommer närvara vid förlossningen. Det kommer att gå bra.
    Rädslan är din värsta fiende.
    Så andas nu, titta p någon fin film eller skäm bort dig med något gott.

Tack fina du för svaret!

Jo, jag pratar en del med sambon och vänner, men vill inte prata för mycket om det, vill inte smitta av mig med min oro. Men vi ska till bm idag och då ska vi bl.a prata om förlossningen så det blir nog skönt att prata lite med henne.

• Neblina
    LoveIsBeautiful skrev 2011-05-30 14:41:19 följande:

Tack fina du för svaret!

Jo, jag pratar en del med sambon och vänner, men vill inte prata för mycket om det, vill inte smitta av mig med min oro. Men vi ska till bm idag och då ska vi bl.a prata om förlossningen så det blir nog skönt att prata lite med henne.

Det är jätte viktigt att du pratar om det, du måste få vädra din oro.
    Inte bra att gå och hålla sånt inom dig då blir det bara värre.
    Du får gärna maila mig här på Fl om du vill prata, ibland vill man ju inte ta upp alla tankar på ett
    öppet forum. Så du är jätte välkommen att maila om du vill vädra tankar och känslor, har ju själv fått barn så har ju gått i dina skor, vet hur jobbigt det är i perioder.
    Kram
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • LoveIsBeautiful
    Birdie skrev 2011-05-30 15:12:09 följande:
    Det är jätte viktigt att du pratar om det, du måste få vädra din oro.
    Inte bra att gå och hålla sånt inom dig då blir det bara värre.
    Du får gärna maila mig här på Fl om du vill prata, ibland vill man ju inte ta upp alla tankar på ett
    öppet forum. Så du är jätte välkommen att maila om du vill vädra tankar och känslor, har ju själv fått barn så har ju gått i dina skor, vet hur jobbigt det är i perioder.
    Kram
    Tack vad snäll du är!! Då skriver jag ett PM till dig.
  • lisen88

jag hade samma kännsla som dig när jag väntade mitt första barn, men personalen har stor koll på vad som händer i din mage, och hur bebisen mår med all teknik dom kan använda sig med.  =)
    Som en del säger du måste våga lite på personalen, dom gör sitt jobb varje dag flera gånger om =)
    och berätta hur du känner så dom vet vad du har för kännslor och tankar omkring din förlossning.
    du kanske behöver prata med en barnmorska som är med under förlossningar och fråga hur allt går till?
    de kanske lugnar din oro =)

sänder styrkekramar till dig och hoppas allt går riktigt bra =)

• LoveIsBeautiful
    lisen88 skrev 2011-05-31 09:36:20 följande:
    jag hade samma kännsla som dig när jag väntade mitt första barn, men personalen har stor koll på vad som händer i din mage, och hur bebisen mår med all teknik dom kan använda sig med. =)
    Som en del säger du måste våga lite på personalen, dom gör sitt jobb varje dag flera gånger om =)
    och berätta hur du känner så dom vet vad du har för kännslor och tankar omkring din förlossning.
    du kanske behöver prata med en barnmorska som är med under förlossningar och fråga hur allt går till?
    de kanske lugnar din oro =)

sänder styrkekramar till dig och hoppas allt går riktigt bra =)

Tack så jättemycket för ditt svar!

Jag ska verkligen försöka lite på att de är så kunniga och även försöka lita på min kropp.

Har pratat en hel del med min bm och hon kunde lugna mig en del i alla fall

• vargaa

Som sagt, väl inne på förlossningen har man ctg:n på hela tiden. Den övervakas till och med när ni är ensamma i rummet. Den är uppkopplad så att de kan se den från ett kontrllrum av ngt slag tror jag, det sa bm till mig när jag låg på förlossningen iaf. Tror att det är väldigt ovanligt att ett friskt barn råkar illa ut under en förlossning på sjukhus i sverige. Dom har beredskap för det mesta och ett snitt kan dom göra riktigt fort om dom skulle behöva.

Hoppas din oro inte blir för jobbig, men vill tillägga att nog nästan alla som väntar barn oroar sig en hel del över det och annat. Även jag själv när jag väntade dottern. Det hör till. :) Ändå går det bra för dom allra flesta. Det gör det säkert också för dig.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • LoveIsBeautiful

Nu har vår dotter kommit och allt gick bra

Tusen tack för det fina stödet!!

• ElinJ83

Grattis!!
    Vad tyckte du om förlossningen nu då?

• emelielj

Hittade tråden precis nu, skönt för ts att allt gått bra och grattis! Jag själv känner exakt samma nojja och oro nu. Är i vecka 36 med första barnet. Kan för mitt liv inte tro att jag snart får träffa min efterlängtade bebis utan att nåt ska gå fel. Är även rädd att han ska dö i magen eller liknande. Har sett era fina svar här i tråden och hoppas innerligt det går lika bra för mig! Känns jättejobbigt att det är flera veckor kvar.. Men att ts kände likadant och fick ett underbart slut hjälper mina tankar!

• telgebo
    vargaa skrev 2011-06-16 15:43:28 följande:
    Som sagt, väl inne på förlossningen har man ctg:n på hela tiden. Den övervakas till och med när ni är ensamma i rummet. Den är uppkopplad så att de kan se den från ett kontrllrum av ngt slag tror jag, det sa bm till mig när jag låg på förlossningen iaf. Tror att det är väldigt ovanligt att ett friskt barn råkar illa ut under en förlossning på sjukhus i sverige. Dom har beredskap för det mesta och ett snitt kan dom göra riktigt fort om dom skulle behöva.

Hoppas din oro inte blir för jobbig, men vill tillägga att nog nästan alla som väntar barn oroar sig en hel del över det och annat. Även jag själv när jag väntade dottern. Det hör till. :) Ändå går det bra för dom allra flesta. Det gör det säkert också för dig.
    Man har inte CTG hela tiden under en förlossning, det kan jag skriva under på som närvarat under en hel del och även fött barn själv.
    Gravid v.23+4 BF 23/10 Bara 114 dagar dit
Svar på tråden Så rädd att något ska gå fel