• holly03

Hur länge dippade era barn i syresättning o andning?

Min son är född i 28+6 o dippar ganska mycket till o från i syresättning o andning...hur länge höll era barn på med det? Gick det över av sig självt, o efter hur lång tid?

Är trött på att bo på sjukhus o vill åka hem!!!  

• Svar på tråden Hur länge dippade era barn i syresättning o andning?
  • KatjaKaj

Vår dotter föddes i v 24 och hon dippade rätt mycket till v 30-32 sen blev det mindre och mindre och i v 34 fick vi åka hem. Jag tyckte det gick fort när hon väl slutade doppa, det gick liksom "över en natt". Hur länge har ni legat på sjukhus nu?

• knäppisen

sonen föddes v 29+0 o höll på med andningsstopp i ca 5 veckor. Det försvann över en natt och fyra-fem dagar senare kunde vi åka hem, med hemsjukvård. 

• cato11

Hej! Vår son föddes i vecka 27+4 den 1:a februari. Han sattes in på koffeincitrat men tyvärr sattes det ut för tidigt. Det ledde till ineffektiv andning (saturation kring 70-80%) och så småningom andningsstopp. Jag begärde att man satte in koffeincitratet igen och -vips- så andades han effektivt och bra igen(saturation kring 95-98%). Han fick det i en vecka till ungefär och efter det har det inte varit några problem. Det var svårt att få just den läkaren vi hade att återinsätta koffeincitratet-mognadsmässigt ska de klara att vara utan-men vår lille kille behövde det en stund till. Läkaren började istället leta efter andra problem såsom refluxproblem och fel-lägen men han erkände till slut att han att ut preparatet för tidigt eftersom effekten var så omedelbar. Jag är ändå "glad" över att andningsstoppet inträffade- det är värre att saturera sig dåligt under lång tid och därmed riskera celldöd. Idag är vår lille kille drygt tre veckor gammal korrigerat och han ammas för fullt sedan vecka 33- han väger redan 5,4 kg.

• susannac

Mina tvllingar är födda v.29+4, vi fick lämna sjukhuset på "tidig hemgång" en månad innan de skulle ha fötts, då hade syresättningen varit stabil ca en vecka. Det känns som en evighet men plötsligt kommer dagen då maskinerna slutar pipa och man tittar mer och mer sällan på skärmen.

Ett tips: Ta vara på sjukhusets kurator medan du är där, för även om du har fullt upp och inte tycker att du villl lämna ditt barn för att prata med nån kurator så tror jag att det lönar sig i efterhand. Önskar jag hade gjort det.

Lycka till!

• tvåbarnsmor89

Vi fick våran son i v.31+4(iof ganska mycket senare än er) 4/5
    Vi låg på neotalavdelningen i 4v
    Han höll på och dippade i 2v sen så vart han bra men fick en jätte infektion 1dag senare så hamnade tillbaka i cpapen och fick ligga med den i 1v sen tog det ytterligare 1v innan han vart av med den, de såg tillslut att enda gången han dippade i slutet var när han åt eller när han sög för mycket på nappen. så nu har vi fått lära oss att vi får mata han(flaska) men bar lite åt taget och se hans tecken på att han glömer bort sig och då ta ut flaskan. Nappen får han bara ha 10min efter han ätit eller när han vaknar och är hungrig och jag ska värma hans mat... för det är just när han suger på något som han glömmer bort sig, men läkarna säger att det är normlat fram till v. 33-34 att ha andnings uppehåll, men ju tidigare man är född och om man haft ev komplikationer(så som våran fick infektion) kan det dröja nårgon v till
    Men det känns som en evighet inne på sjukhuset, pratar du något med de andra föräldrarna? Det underlättade mycket för mig när jag väl började göra det och insåg att jag inte var själv i min sits och fick veta lite hur de hade vårdads och någorlunda vad man kunde vänta sig v för v fram över.. sen som en ovan skrev prata med kuratorn jag gjorde det dumt nog bara sista v men skulle ha behövft det 2v då jag måde som sämst..
    Har du möjlighet att komma ifrån sjukhuset en stund(ta en runda på stan eller dyligt.. bara för att få rensa tankarna från allt där inne..) Ni har ju ett par v kvar ändå... om han nu är i v 28.. de brukar ju om allt går bra släppa hem barnen i v33-34 men är ju inte ovanligt att man får vänta till 40-42 heller..
    Lycka till och hoppas allt går bra med ditt barn...

• Frila2

Min tjej är född i v 28+4. Hon dippade rätt mycket ett tag. Det lugnade sig men hon dippade till och från till v 37, fast då enbart när hon åt. Hon hade riktigt mycket dippar en dag runt v 34. Låg nere på 30 % korta stunder och gick upp fint igen. Det visade sig att hon hade lågt blodvärde och efter en blodtransfusion (nr 4 eller 5 i ordningen) så blev det så mycket bättre.

Vi hade vår dotter på sjukhus i 9 veckor och efter två dagar hemma skrev vi ut. Då i v 37+6.

Svar på tråden Hur länge dippade era barn i syresättning o andning?