• That is life

Vad skulle du ha gjort?

Jag undrar hur ni skulle göra om ni skulle gå på begravningen eller inte.

Säg att eran mormor/farmor dog och begravningen skedde den dagen du fyllde 20 år och begravningen sker på förmiddagen kl 11. Och det tar 40 minuter att åka dit, begravningen tar 30 minuter och sen hem 40 minuter allt som allt tar det 2 timmar. Ingenting efter begravningen som kaffe eller ngt. Skulle du åka på begravningen eller skulle du inte åka.

L 060725 & H 091104
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad skulle du ha gjort?
  • Mariohn

Det beror väl på vilken relation man har till den som dött? Att det är en släkting betyder ju inte att man gillar varandra, har umgåtts eller ens känner varandra? Är det någon som betytt mycket för en ser jag inte ens hur man skulle kunna glädjas och festa en sådan dag ändå. 

• lightfish
    Mariohn skrev 2011-05-23 13:26:55 följande:
    Det beror väl på vilken relation man har till den som dött? Att det är en släkting betyder ju inte att man gillar varandra, har umgåtts eller ens känner varandra? Är det någon som betytt mycket för en ser jag inte ens hur man skulle kunna glädjas och festa en sådan dag ändå. 
    Kan inte mer än hålla med!

TS!
    Det var mer värdefullt att de var på sjukhuset och sa hej då medan hon var i livet, det skulle jag ha föredragit
    i alla fall.
  • Runguska

För mig är det en självklarhet att gå! Minns på mormors begravning min ena kusin (också mormors barnbarn) gick inte för hon skulle på någonting utbildningsaktigt och gick på det istället eftersom det bara "anordnades en gång om året". Alla gör ju som de själva vill, men jag tyckte det var riktigt underligt valt. Det var inte heller utbildningsrelaterat så sätt att det hade med jobb eller liknande att göra utan var mer intresseorienterad. Som sagt, personligen hade  jag inte missat mormors begravning för någonting annat än min egna, men alla gör ju sina val.

• Kimona

Jag är väldigt nära min mormor så jag hade SJÄLVKLART gått på hennes begravning oavsett datum!
    Sen vet jag att mormor säkert hade sagt "Nej, skit du i gamla mormor - gå och fira din födelsedag"..... Men min mommo är min mommo forever <3

• Kitsune

Jag skulle ha gått på begravningen och födelsedagen skulle vara det sista jag bryr mig om. Den viktiga och enda födelsedagen var ändå den dagen man kom till världen, den var man med om och andra, den sker inte igen. Så det viktiga är väl att vara med på något som inte heller kommer att ske igen för ens mormor, den sista vilan. Det
    är så jag tänker, viktigt att hedra livet och döden, ta de enda chanser man får att vara med.

It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • Donum

Jag hade gått på begravningen. Jag har aldrig tyckt att födelsedagar är särskilt märkvärdiga. 

• Jordgubbssmak

Hemskt att säga men hade nog berott på vem det varit som dött?
    Ena sidan av far- o mor föräldrar hade jag nog dragit mig lite för att gå av helt egoistiska privata skäl andra sidan hade jag inte missat för något i hela världen då de stod mig väldigt nära!

• Kimona
    That is life skrev 2011-05-22 16:57:07 följande:
    Min kusin ville inte gå på sin farmors begravning just bara för att han fyllde 20 år. Han prioriterade att börja supa direkt på morgonen istället. Och bara för att han inte ville gå så ville inte hans syster eller deras mamma gå på begravningen heller.

Dem hade inte träffat sin farmor på 10 år men när hon låg på sjukhuset inför döden så kunde dem komma :(

Ja jag hyser agg mot dem. Men det beror på detta + annat som man fick kastat i ansiktet samma dag begravningen skedde.
    Men om de inte träffats på 10 år varför skulle han gå på begravningen?
    Sen tycker jag iofs han är töntig som ska börja supa på morgonen.... verkar inte som om förståndet blivit vuxet med honom, men det är ju en annan sak...

Jag skulle inte gå på min farmors begravning. Inte heller farfars eller ens min pappas
  • Kimona
    That is life skrev 2011-05-23 13:25:02 följande:

Ok men dem säger att dem tyckte om mormor (deras farmor) och hade det inte varit hans födelsedag så skulle dem ha gått.

Min mormor hade ingen nytta av att dem kom eftersom vi satt på vak. Hon vaknade aldrig låg i koma.

Ja, tyvärr är han barnslig. Det är väl han som kommer ångra sig i framtiden om han nu tyckte så mycket om henne
  • Capt Janeway

Gått på begravningen och firat min födelsedag en annan dag.

Svar på tråden Vad skulle du ha gjort?