• milizza

Ej välkommen till skolan :-( Hjälp tack

Jag har en 13 årig dotter som ska börja 7 an nu till hösten. I den skolan hon går nu har det vart lite väl mycket bråk bland samtliga elever. Givetvis har min dotter också varit delaktig. Hon är för övrigt super duktig i skolan i alla ämnen och tycker att det är otroligt kul att lära sig. Hon är också en sådan som står upp för dom elever som mobbats på skolan. Hon dansar 3 dagar i veckan vilket jag tycker är toppen
    För att göra långt kort har hon fått en näs percing av mej som en belöning för det bra hon har gjort. En liten pärla i näsan.
    Nu ville jag byta skola och fick efter en lång kö en plats i en kristen fri skola. Jag vart överlycklig då jag själv har en kristen tro samt att min dotter tyckte skolan verkade toppen när vi var där. När alla papper skulle skrivas på säger rektorn att hon INTE är välkommen att börja där om inte pärlan tas ur näsan.
    Dom tollererar inte sådant på skolan. Rektorn själv hade flertal hål i örat.
    Jag känner som mamma att det är en stor sak att ta bort hennes percing,då jag som förälder redan har gett tillåtelse. Vad tycker ni om den situationen?

• Svar på tråden Ej välkommen till skolan :-( Hjälp tack
  • Croft

Om din dotter är stor nog att ha en piercing tycker jag hon är stor nog att ta ansvar för den själv, dvs hon kan själv bestämma om hon vill gå på denna skola eller ej genom att välja om hon vill ta bort sin piercing eller behålla den. Detta fårhållnigssätt fungerar förstås bara om hon har ett annat alternativ när det gäller skola.

• milizza

Jag tycker att det är helt absurt!
    En percing i näsan har INGET med skolan att göra tycker jag.

• Annelie 76

Vill hon verkligen gå på skolan så kan hon ju pierca näsan igen när hon gått klart.

• milizza

Jo självklart kan man göra det. Men jag kan omöjligt förstå vad hennes pärla i näsan har att göra med hennes skolgång?!

Och det handlar inte om pärlan utan att det blir konstigt att jag har gett henne tillåtele, och sedan ska hon tvingas ta bort den pga någon anledning som jag inte har en aning om.

Massa hål i öronen verkar inte så mycket bättre tycker jag.

• Punkster

Om detta stämmer så kan du utan prut skita i det som rektorn säger och skicka dit din dotter ändå med piercingen kvar. Rektorn har ingen rätt att vägra någon plats på skolan pga det. Det går helt emot de värderingar som uttrycks i läroplanen. Det är inte tillåtet och ungefär lika fel som att säga att "Du får inte komma hit för du har bruna skor" eller "Du får inte komma hit för du har glasögon".

Här kommer några citat från Lpo94 (som gäller fram till terminens slut) som påvisar det jag menar:

"Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen
    (1985:1100) slår fast att verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse
    med grundläggande demokratiska värderingar och att var och
    en som verkar inom skolan skall främja aktningen för varje människas
    egenvärde och respekten för vår gemensamma miljö
    Skolan har en viktig uppgift när det gäller att förmedla och hos eleverna

förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på.
    Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors
    lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet
    med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla.
    I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och
    västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla,
    generositet, tolerans och ansvarstagande."

"Skolan skall främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse.
    Omsorg om den enskildes välbefi nnande och utveckling skall prägla
    verksamheten. Ingen skall i skolan utsättas för diskriminering på grund
    av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell
    läggning eller funktionshinder eller för annan kränkande behandling.
    Tendenser till trakasserier och annan kränkande behandling skall aktivt
    motverkas."

"Skolan skall vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de
    förs fram. Den skall framhålla betydelsen av personliga ställningstaganden
    och ge möjligheter till sådana."

• milizza

Det var intressant läsning
    Väntar på att skolstyrelsen ska ringa upp mej i veckan,antar att dom vet bäst

• Lykka

Det är absurt och det finns säkert ingen lag som stödjer det. Ta kontakt med Skolverket!

• caliningrad

Hej
    fragan ar mer: varfor vill man ga till skolan med piercad nasa?
    vill man ga till skolan for att lara sig eller visa sig?

I de flesta landerna kan man inte valja vilka klader man ska ha i skolan, och piercing finns forstas inte pa kartan.

Konstigt nog, de skolorna har mycket mindre problem med disciplin an svenska skolor... 

• miljarden

Varför låter din inte din dotter välja själv?
    "Om du vill gå i den här skolan måste du ta birt piercingen på skoltid. Känns det fel så får du gå i en annan skola."

Verkar dumt att hålla på och bråka om det, för då är risken stor att ni får skolan emot er och att det inte blir lika harmoniskt som du hoppas. Dessutom kan det leda till att din dotter inte respekterar andra regler skolan har som hon inte gillar.

• Punkster
    miljarden skrev 2011-05-31 09:23:04 följande:
    Varför låter din inte din dotter välja själv?
    "Om du vill gå i den här skolan måste du ta birt piercingen på skoltid. Känns det fel så får du gå i en annan skola."

Verkar dumt att hålla på och bråka om det, för då är risken stor att ni får skolan emot er och att det inte blir lika harmoniskt som du hoppas. Dessutom kan det leda till att din dotter inte respekterar andra regler skolan har som hon inte gillar.
    Problemet är att skolan inte har något som helst lagligt stöd för att införa denna typ av regel. Alla ska kunna se ut och vara hur dom vill i den svenska skolan, så länge man inte bryter mot lagen. Och en piercing i näsan är inte olagligt. Det är ungefär lika som att säga att inga barn får ha gröna kläder, hår längre än till axlarna eller armbandsklockor. Det är en absurd regel som går stick i stäv med alla skolans styrdokument samt skollagen och vårt samhälles demokratiska värderingar i allmänhet.
  • miljarden
    Punkster skrev 2011-05-31 16:43:41 följande:
    Problemet är att skolan inte har något som helst lagligt stöd för att införa denna typ av regel. Alla ska kunna se ut och vara hur dom vill i den svenska skolan, så länge man inte bryter mot lagen. Och en piercing i näsan är inte olagligt. Det är ungefär lika som att säga att inga barn får ha gröna kläder, hår längre än till axlarna eller armbandsklockor. Det är en absurd regel som går stick i stäv med alla skolans styrdokument samt skollagen och vårt samhälles demokratiska värderingar i allmänhet.
    Fast det är en fight jag inte skulle ta med en friskola jag ville gå i.
Svar på tråden Ej välkommen till skolan :-( Hjälp tack