• trassan

bild på mit barn i blogg!

Hej!

Hittade nyligen bilder på mitt 4åriga barn i en annans blogg. Får den personen verkligen lägga upp bilder på andras barn där barnet är huvudföremål utan vårdnadshavarens samtycke?

Barnet kan ju inte bestämma själv och jag vill inte att mina barn ligger ute på internet så att vem som helst kan se förräns dom är stora nog att inse själva... undrar om jag på nått sätt kan få bort bilderna? Mailar jag personen som lagt ut bilderna tar den inte bort dom då den tycker att det är helt ok och lägger ut mängder på sitt eget barnn i samma ålder.

är bara en fråga mest och vill bara ha ett svar, ingen disskution helst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-21 20:14
    Jag personligen lägger inte ut bilder på mina barn då dom inte hör hemma på internet men nu är det en person som tagit kort på mitt ena barn och lagt ut i sin blogg. Jag vill ha bort bilderna.
  • Svar på tråden bild på mit barn i blogg!
  • Lykka

Å jag säger som jag började säga redan för cirkus 10 år sedan- SLUTA lägga upp bilder på era barn på internet! Det är visserligen inte lagligt att "sno" andras bilder och lägga upp men vid det laget befinner sig redan bilderna i cyberspace för evigt! Lagrade i folks historik, på deras datorer och i många fall i pedofilers nätverk. Även om man skulle anmäla en sån här sak (tom om bilden används i sexuellt syfte) så är straffsatsen så låg att det skulle ta flera månader kanske år innan man kommer till ett straff och vid det laget är bilden så exploaterad att det inte ena hjälper att man fått bort den från just den sighten (eller porrsidan!). Lägg inte upp bilder om ni inte kan leva med att den är till allmän beskådan!

• trassan

Alltså det är inte jag som lagt upp några bilder. har aldrig lagt ut någon bild på dom men nu hittade jag ena barnet i en blogg och jag tycker att jag iallafall ska kunna anmäla det till den sidan så att dom går och tar bort dom bilderna ur bloggen. det är ägaren till bloggen som tagit bilden.  Det jag vill veta det är om jag på nått sätt kan få bort dom där bilderna ur bloggen? Det är ju en fullt öppen blogg med många läsare och då vill inte jag att min dotter blir uthängd på bild.

• Pemmel

Och du vet att personen inte skulle respektera din önskan att ta bort bilden? Annars skulle jag maila och be personen göra det.
    Är det personen som tagit bilden? I så fall har denna upphovsrätten och då finns det nog inte mycket du kan göra. Är det du som tagit bilden däremot kan det vara värt att kontakta bloggsiten och höra hur du/de kan gå vidare.

• trassan

Pemmel. Personen vill inte ta bort bilden. Men du skrev det jag misstänker. Men tittar man på pul så är det luddigt, hade det vart en kränkande bild hade jag kunnat anmäla det men nu är det vanliga bilder och där verkar det vara luddigt :( Tack för svaret iallafall! :)

• Pemmel
    trassan skrev 2011-05-21 20:39:22 följande:
    Pemmel. Personen vill inte ta bort bilden. Men du skrev det jag misstänker. Men tittar man på pul så är det luddigt, hade det vart en kränkande bild hade jag kunnat anmäla det men nu är det vanliga bilder och där verkar det vara luddigt :( Tack för svaret iallafall! :)
    Ja, det är så jag fattat lagen, Tyvärr. Jag har också varit med om att bekant la upp en bild på min dotter utan att ha bett om lov. Tycker det är oförskämt faktiskt. Jag lägger visserligen ut bilder på min tjej ibland, men då har jag trots allt möjlighet att välja själv vilka osv.
  • Frida g

Man får inte lägga ut bilder på andra utan tillåtelse! På dotterns dagis sa de att det är olagligt att lägga ut bilder som man tagit själv från tex luciatåg där andra barn är med utan föräldrarnas tillåtelse!

• Helle333
    trassan skrev 2011-05-21 19:49:55 följande:

Hej!

Hittade nyligen bilder på mitt 4åriga barn i en annans blogg. Får den personen verkligen lägga upp bilder på andras barn där barnet är huvudföremål utan vårdnadshavarens samtycke?

Barnet kan ju inte bestämma själv och jag vill inte att mina barn ligger ute på internet så att vem som helst kan se förräns dom är stora nog att inse själva... undrar om jag på nått sätt kan få bort bilderna? Mailar jag personen som lagt ut bilderna tar den inte bort dom då den tycker att det är helt ok och lägger ut mängder på sitt eget barnn i samma ålder.

är bara en fråga mest och vill bara ha ett svar, ingen disskution helst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-21 20:14
    Jag personligen lägger inte ut bilder på mina barn då dom inte hör hemma på internet men nu är det en person som tagit kort på mitt ena barn och lagt ut i sin blogg. Jag vill ha bort bilderna.
    Nej det är inte helt okej att lägga ut bilder på andra barn utan att fråga om lov. Tycker du ska be bloggägaren att ta bort bilderna där ditt barn finns med.
  • Greger

Jag frågar alltid personen/barnets föräldrar innan jag publicerar bilder. Vill helst bli behandlad så tillbaka.

• trassan

Kontaktade blogg.se och dom svarade att tar hon inte bort bilderna efter att jag sagt till så stänger dom ner bloggen för ett sånt litet barn fick personen inte lägga ut bilder på utan mitt medgivande :)

• Pemmel
    trassan skrev 2011-05-23 15:52:16 följande:
    Kontaktade blogg.se och dom svarade att tar hon inte bort bilderna efter att jag sagt till så stänger dom ner bloggen för ett sånt litet barn fick personen inte lägga ut bilder på utan mitt medgivande :)
    Vad skönt att de tog det på allvar och gör någonting åt det.
    Fattar faktiskt inte hur man kan lägga ut bilder på andra utan att först fråga om lov. Oavsett om det är lagligt eller inte.
  • trassan

Nee det är fruktansvärt fult, vart väldigt sur så nu är det bara att hoppas dom försvinner snabbt :)

• sverker11
    Frida g skrev 2011-05-21 22:28:21 följande:
    Man får inte lägga ut bilder på andra utan tillåtelse! På dotterns dagis sa de att det är olagligt att lägga ut bilder som man tagit själv från tex luciatåg där andra barn är med utan föräldrarnas tillåtelse!
    Struntprat. Grundregeln är att så länge det inte handlar om reklam får man lägga ut bilder på privatpersoner. Om man tagit dom själv. Har någon annat tagit dom kommer upphovsrätten in i bilden och gör det lite mer komplicerat. Undantaget är särskilt kränkande situationer som omklädningsrum och toaletter.

Det är möjligt att det går avtalsreglera användning av bilder som tagits på en viss plats men det handlar isåfall om att frånta fotografen rättigheterna för sina egna bilder och det är inget man gör med en handviftning. Jag tvivlar på att en skola besitter den juridiska kunskap som behövs för att plocka fram ett sådant avtal.

Det kan också tilläggas att den så omtalade PUL inte inskränker bildpublicering. Det är bara en utbredd missuppfattning.
Svar på tråden bild på mit barn i blogg!