• Ms M

Vilken är bäst, tror ni?

Vi ska handla en bältesstol till dottern och har sett dessa. Vilken av dessa tror ni är bäst? Julas är E-godkänd står det och rekommenderas av NTF.

http://www.jula.se/bilbarnstol-619275

Biltemas är godkänd något annat, eller är det samma sak?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Barn-i-bilen/Barnstol/Baltesstol1/

Hjälp snälla. Vilken tror ni är bäst? Är dom lika säkra? Bekvämast o sv...?
  • Svar på tråden Vilken är bäst, tror ni?
  • April Mamma

Svårt att svara på vilken som  är bäst.
    Jag är lite skeptisk till att köpa dessa "lågbudget" stolarna som finns på marknaden.

Vi har alltid köpt våra stolar på Babyproffsen och av märket Britax. Kan rek Britax Römer.

• FrkJenny

Jag håller med "April Mamma" om lågbudget. 
    Stolarna är godkända enligt samma godkännande E/ECE, som alla andra godkända stolar, och de ska vara "lika säkra", dvs de når alla upp till den minsta godtagbara standard som ett godkännande kräver. Över den nivån kan det vara stor skillnad på stolar, framförallt ifråga om sidokrocksskydd, bältesstyrning och förstås bekvämlighet. Samt att olika stolar passar olika bra till olika barn och olika bilar.

Jag tvivlar på att NTF särskilt rekommenderar Julastolen; det ska nog stå att NTF rekommenderar att barnet är minst fyra år när det sitter i stolen. (Vilket inte heller är helt sant, NTF rekommenderar bakåtvänt så länge som möjligt och minst till fyra-fem års ålder.)

• alvide

När det gäller framåtvända stolar tror jag inte att det är lika stor skillnad på budgetmodell och märkesbilbarnstol som med babyskydd och bakåtvända stolar.
    Den stora skillnaden kan vara vikten för om man krockar med en bilbarnstol som är tung blir det extrakilon för barnet när barnet pressas framåt. Sä jämför gärna vikten på stolarna. Där tror jag att den största skillnaden mellan budget och märke är. Biltemas stol såg tung ut på bilden.
    TROR jag (inget som jag har läst eller så)!!!

• Cecci78

sidoskyddet ser ganska klent ut på båda, om du inte vill ha en så dyr stol brukar britax adventure kampanjas för runt 700 ibland, den väger väldigt lite och har ok skydd runt huvudet tycker jag

• Ms M
    Cecci78 skrev 2011-05-21 21:27:44 följande:
    sidoskyddet ser ganska klent ut på båda, om du inte vill ha en så dyr stol brukar britax adventure kampanjas för runt 700 ibland, den väger väldigt lite och har ok skydd runt huvudet tycker jag
    Den såg superbra ut ju.

Finns det ngn som har bättre skydd runt huvudet? vilken har ni själva?
  • Cecci78
    Ms M skrev 2011-05-22 08:54:29 följande:
    Den såg superbra ut ju.

Finns det ngn som har bättre skydd runt huvudet? vilken har ni själva?
    kolla britax kid plus eller be safe eller cybex, de har nog ännu mer sidoskydd, men huvudskyddet skulle jag gissa är ungefär samma, vi har bara bakåtvänd än så länge och en Britax Adventure som extrastol
Svar på tråden Vilken är bäst, tror ni?