• Emsis

Måste man göra ultraljud om man äter Pergotime?

Jag och min man har försökt att bli gravida i 25 månader nu.
    Har varit på utredning och de hittar ingenting som är fel.

Då vi skulle börja gå på utredning var den ordinarie läkaren sjukskriven och fick en pensionerad vikarie som skrev ut pergotime till mig när vi försökt i 17 månader.

När det va dags för ultraljudet efter den kuren va den ordinarie läkaren tillbaka som sa att vi egentligen skulle väntat med pergotime tills det gått mer än 2 år...

Men vi gjorde ultraljud och jag hade två stora blåsor.
    Den största på 37 mm...
    Gjorde blodprov veckan efter och jag hade fått ägglossning.
    Men blir tyvärr inte gravid... :(

Efter det har jag gjort nåt test till, inget fel hittade de då heller. Har nu väntat på  att få tag på läkaren som har fullbokat hela tiden. Har fått en telefontid i mitten på juni...

Orkar inte sitta och vänta längre och inte göra någonting.

Nu till frågan... :)

KAN man äta pergotime utan att man pratat med läkaren om det nu?
    Måste man göra ultraljud efter kuren?
    Har ju recept kvar, och har redan missat två ägglossningar då läkaren ej går att få tag på.

Och kommer missa en till innan hon ska ringa mig typ och höra hur det går eller nåt.
    Sååå seg process...

Tacksam för alla svar och tips! / Emma
  • Svar på tråden Måste man göra ultraljud om man äter Pergotime?
  • MiScHoOo

jag har tagit många pergotime genom åren

Pergotime behöver man inte ta vul varje gång, det räcker med första utslag av ägglossning och då har dem jittat den kur om man säger så.
    lycka till

• Hjärtefröjd

Jag har alltid gjort VUL när jag ätit pergo. Risken är stor att man får flera äggblåsor (jag brukar få mellan 3-4 jämnstora) när man äter Pergo, vilket kan resultera i allt från tvillingar till fyrlingar (eller fler).

• MiScHoOo
    Hjärtefröjd skrev 2011-05-20 02:37:35 följande:
    Jag har alltid gjort VUL när jag ätit pergo. Risken är stor att man får flera äggblåsor (jag brukar få mellan 3-4 jämnstora) när man äter Pergo, vilket kan resultera i allt från tvillingar till fyrlingar (eller fler).
    Det har jag också, men i slutändan blir det bara ett barn
  • Hjärtefröjd

Jo det är klart, har man fyra äggblåsor kan man ju få 0, 1, 2, 3 eller 4 barn.

Med pergo ökar den generella tvillingfrekvensen från 1% till 10%, så vill man verkligen bara ha ett barn bör man helt enkelt göra VUL.

En bekant till mig hade fyra äggblåsor och är nu gravid med trillingar.

• bebistre

Jag har aldrig gjort vul när jag har tagit pergo, tror det beror vart man bor i landet.

• RosannaS

Kul att det verkar vara fler som har problem, eller kul är väl fel ord. Jag slipper känna mig ensam i alla fall:(

Har försökt få barn i 2 år, men får ingen "egen" ägglossning utan ganska nyligen fått recept på pergotime. Har heller ingen mens utan måste äta primolut nor.

Man behöver bara gå på VUL första gången man äterpergo, sedan i fall man höjer dosen. I mitt fall 2 gånger

• violatricolor

Vi ska på vul cykeldag 12. Jag vet inte om det beror på att jag har egen ägglossning och dessutom, som det verkar, risk att föda för tidigt, eller om alla får vul där jag bor.

Ska börja äta Pergotime idag på cykeldag 5 och är jätterädd att det ska bli några biverkningar Är faktiskt mest rädd för yrsel för det tycker jag är skitläskigt. Snälla dela med er av era erfarenheter krring pergotime och bivderkningar!

• Hjärtefröjd
    violatricolor skrev 2011-06-08 10:12:49 följande:
    Vi ska på vul cykeldag 12. Jag vet inte om det beror på att jag har egen ägglossning och dessutom, som det verkar, risk att föda för tidigt, eller om alla får vul där jag bor.

Ska börja äta Pergotime idag på cykeldag 5 och är jätterädd att det ska bli några biverkningar Är faktiskt mest rädd för yrsel för det tycker jag är skitläskigt. Snälla dela med er av era erfarenheter krring pergotime och bivderkningar!
    Jag har ätit Pergo fem-sex månader i rad och har aldrig fått några biverkningar. Den är nog väldigt olika från person till person...

Lycka till!
  • violatricolor
    Hjärtefröjd skrev 2011-06-08 10:39:19 följande:
    Jag har ätit Pergo fem-sex månader i rad och har aldrig fått några biverkningar. Den är nog väldigt olika från person till person...

Lycka till!
    Ok, vad skönt att höra! Hoppas jag slipper... Svårt att få en uppfattning om hur stor risken är för biverkningar just eftersom det säkert är individuellt. Jag tänkte t ex att det kanske är större risk eftersom jag redan har ägglossning, så jag kanske blir överstimulerad, men barnmorskan kunde tyvärr inte svara på det. Dessutom är det ju svårt att veta hur allvarliga biverkningarna är. Lätt yrsel eller svår yrsel är ju viss skillnad. Kramp i magen och krampanfall är viss skillnad... 
  • Hjärtefröjd

Violatricolor: Jag har också egen ÄL, så jag fick ofta 2-4 äggblåsor med pergo, men ändå inga biverkningar. Hoppas du med slipper det!

• violatricolor
    Hjärtefröjd skrev 2011-06-08 11:38:51 följande:
    Violatricolor: Jag har också egen ÄL, så jag fick ofta 2-4 äggblåsor med pergo, men ändå inga biverkningar. Hoppas du med slipper det!
    Tack! Ja, hoppas det... 
Svar på tråden Måste man göra ultraljud om man äter Pergotime?