• pluvdo

Några fler med korta barn? Sonen var 72 centimeter vid ettårskollen.

Efter att sonen stannat i växten i två eller tre omgångar så har jag blivit lite orolig för att något är fel på sonen. Att han har någon mild kortväxthet eller något sådant. Det hjälps heller inte av att alla barn på öppna förskolan är så väldigt mycket längre, då är det svårt att jämföra sonens proportioner med deras och sådär.

Och nej, självklart skall man inte jämföra och ha sig egentligen, men det är svårt att låta bli. Så, några fler med små ettåringar? Några fler vars korta ettåringar väger typ 10,6 kilo?

Lägg gärna upp bilder på era barn så jag kan se hur andras korta barn ser ut. :)

Här är min son:

• Svar på tråden Några fler med korta barn? Sonen var 72 centimeter vid ettårskollen.
  • Cocco

Min skrutt är också så liten. Nu har jag iofs inte varit på den riktiga ettårskontrollen än men jag orkar inte längre hetsa upp mig. För det allra mesta tycker jag min skrutt ser ut att må rätt bra.
    M väger 8kg och är ca 72cm lång

• Krusmyntha

Hej
    Min minsta är 2år och 8 mån och hon var nu på 2,5årskontrollen 85cm och vägde ca 11kg.
    Vi är inte speciellt oroliga barn utvecklas olkia och hon följer sin egen kurva. Mina två "stora" är det åt andra hållet dom är för långa i stället. Hoppas det lättar din oro lite.
    mvh Linda

• Emmalinnéa

Min son var 74 cm på ettårskontrollen och vägde 9,6. 

Men det har väl mycket att göra med hur långa föräldrarna är kan jag tänka mig. Jag är 162 cm och min sambo 172 cm lång.

Det gick inte att ladda upp blid för mig.

Men du behöver inte oroa dig det är fullt normalt att vara lite kortare han kanske skjuter i väg sen i tonåren :) 

• lindasvea

Har inte varit på ettårskontrollen, ska dit nästa vecka! Men på 10-månaderskontrollen va min dotter 65 cm och vägde ca 8000 g. Spännande o se hur lång hon är nu! :)

• pluvdo

Tack för era svar. Jag vet att det är dumt att oroa sig, men i och med att han slutade växa i två omgångar så googlade jag runt en del under de perioderna och blev orolig i och med allt jag läste om skäl till att en bebis inte växer.

Tycker ni att min son ser "normal" ut och typ som era barn i kroppen eller har han korta ben och armar eller något?

• Linda 23

Emma var 73,5  cm och 8570 g
    Elias var 75.2 cm och 8150 g
    Tindra var 70 cm och 7390 g

♥Tindra -03 Elias -06 Emma -07 Emil-10♥
  • Izela

min dotter va 72 cm o vägde 8,7 kilo på 1 års kollen, nu är hon 2 år och 2 mån och är ca 83 cm och väger 11,5. hon är lite kortare än sina kompisar på förskolan men helt normal.

tycker din kille ser väldigt söt o fin ut i kroppen:)

• Love family

Min dotter är snart 5 år och är kollad och helt frisk, men liten. 93 cm lång och drygt 12 kg.....som ett åring måste jag gå och kolla på bvc kortet om du vill veta, minns inte exakt:) Din sötis ser  helt välmående ut :)

• Gurkan

Vad har bvc sagt om att han stannat av två gånger i växten?

För 72 cm är ju visserligen under medelkurvan men fortfarande inom det "normala". Vikten ligger ju på medelkurvan.

• pluvdo

BVC har inte sagt så mycket, annat än att han verkar så glad och frisk så det är säkert ingenting. Så tog BVC-sköterskan fram några gamla tillväxtkurvor från tidigare patienter hon haft för att visa att alla barn svajar runt lite när de växer och inte bara stannar på samma ställe hela tiden, men alla kurvor hon hade visade bara barn som vuxit MER än det förväntades och inga hade stannat i växten eller vuxit väldigt lite så då blev jag nästan ännu mer orolig.

Vi fick en remiss till barnläkare i december och då tog de prover och kom fram till att han inte har några allergier eller brister på något och sådär och sedan sade de att vi skulle få komma tillbaks på kontroll igen efter cirka ett halvår. Så vi har tid på måndag igen, men jag misstänker att det inte kommer klarna mycket mer då.

Jag hoppas förstås att han bara vuxit långsamt nu och att han kommer ta igen det igen, men man blir ju ändå orolig för att det skall vara någon form av dvärgväxt eller så. Jag skall försöka få dem att skicka sonen vidare på röntgen när vi är hos läkaren på måndag i alla fall eftersom man, så vitt jag förstått, kan se dvärgväxthet på hur leder och sådana saker är formade.

Angående pappans och min längd så är pappan något under medel, men var ändå 76 centimeter vid ett års ålder och jag är runt medel (1,66) och var 73 centimeter vid ett års ålder.

Skönt att höra att ni tycker han ser "normal" ut i alla fall. När till och med 10-månadersbebisar är längre än honom på öppna förskolan så blir jag ju orolig och tycker att han ser helt oproportionerlig ut även om så kanske inte är fallet. Det är väl min oro för det som får mig att inbilla mig det kanske. Så det är skönt att få höra åsikter från utomstående. :)

Vill förtydliga att det absolut inte gör mig någonting att sonen kanske inte blir lång som vuxen, det jag oroar mig för är eventuell dvärgväxthet då det kan ge skolios och sådana saker som jag tror man kan förebygga ifall man vet om det i tid..

• SretnaJa

Hej :)

Jag har också en son som var 72 cm på 12-månaderskontrollen! Han vägde 10,5 kg på det. Så exakt som din i princip :) Dessutom ser de väldigt likadana ut i kroppen. Tycker inte alls att han är oproportionerlig. Väldigt söt kille!

Min man är kortare än medel och jag är också kort av mig (161 cm) så jag räknar med att våra barn inte blir så långa, men visst är det lite jobbigt med yngre barn som går om våra "äldre". Vi har en flicka i släkten som är 6 månader och redan 70 cm!

• Maisie

När dottern var 1 år var hon 68.5 cm lång och vägde 7370 g. När hon var 18 månader var hon 75.5 cm lång och vägde 8450 g.

Liten men naggande god och bvc säger att hon följer sin kurva så de är inte det minsta oroliga. Alla kan ju inte ligga på medelkurvan eller över.  

• pluvdo
    Maisie skrev 2011-05-19 06:14:46 följande:
    När dottern var 1 år var hon 68.5 cm lång och vägde 7370 g. När hon var 18 månader var hon 75.5 cm lång och vägde 8450 g.

Liten men naggande god och bvc säger att hon följer sin kurva så de är inte det minsta oroliga. Alla kan ju inte ligga på medelkurvan eller över.  
    Sant. Det som oroar mig är att sonen inte legat kvar på någon kurva särskilt länge. Han började på -0.5 SD eller något och nu ligger han på -1.9 ungefär. Så han har liksom dalat.
  • Underbara ungar

Son 1: 10,3 kg och 78 cm vid ett. Är idag 5½ och 110 cm och 17,5 kg.
    Dotter: 9,7 kg och 73 cm vid ett. Är idag 3½ och 97 cm och 14,2 kg.
    Son 2: 10,5 kg och 74 cm vid ett. Är idag 1½ och sen har jag ingen aning.

Alla mina barn ligger en under medel både vikt och längdmässigt.

Hur långa är du och din man/sambo? 
    Jag och maken ligger själva en under medel, så då kan vi inte begära mer av våra barn heller

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211 * viktigatankar.blogspot.com
  • pluvdo
    Underbara ungar skrev 2011-05-19 06:34:27 följande:
    Son 1: 10,3 kg och 78 cm vid ett. Är idag 5½ och 110 cm och 17,5 kg.
    Dotter: 9,7 kg och 73 cm vid ett. Är idag 3½ och 97 cm och 14,2 kg.
    Son 2: 10,5 kg och 74 cm vid ett. Är idag 1½ och sen har jag ingen aning.

Alla mina barn ligger en under medel både vikt och längdmässigt.

Hur långa är du och din man/sambo? 
    Jag och maken ligger själva en under medel, så då kan vi inte begära mer av våra barn heller
    Jag är medellång och pappan är väl någon centimeter eller två under medel tror jag.
  • Anghammarad

Vår pojke #2 är en lite skit i jämförelse med sin storebror (som inte heller han är särskilt massiv)  Han var 79 cm och vägde 10,1 kg på 18 månaderskontrollen, fem cm kortare och två kg lättare än brorsan. Däremot hade han flera cm större huvudomfång. Han är nu knappt 21 månader och har vuxit ytterligare tre cm. Vi är inte ett dugg oroliga

• strojes

Alla mina tre tjejer var kring 74cm vid ettårskontrollen. De ligger idag alla på normalkurvan, äldsta är 6 år och de andra två är 3 år.

• Alexi

Min dotter var 72 cm och 8 kg vid ett år, sen 12 kg och 83-84 cm vid två år. Vi föräldrar är ca 168 cm långa båda två så våra barn lär inte bli jättelånga heller.

Svar på tråden Några fler med korta barn? Sonen var 72 centimeter vid ettårskollen.