• pågmamman

nan HA eller semper lemolac eller...?

Hoppas ni orkar läsa fast det blev lite långt....

Min kille e snart 6 veckor & har sedan v 3-4 varit gasig fått kämpa med att få ut avföringen & missnöjd av o till vid matning & fiser ofta mycket då han äter & de ggr han bajsar e alltid i samband med elelr strax efter matning. Det liksom "kör" rätt ofta i magen när han äter (men så kan det kanske låta utan att det gör ont?!). Vi kör med MAMs ultivent flaskor.

Avföringen e inte hård men tror tarmaktiviteten är ojämn. Fram till v 3-4 bajsade han 5-7 ggr/dygn nu e det 1-2 ggr/dygn. Han äter med 2 - 3 timmars mellanrum (förutom på natten då han sover bra för det mesta & vaknar bara för att äta 2 ggr.)

Han e ibland lite svårmatad om han varit vaken ett tag - bäst & lugnast äter han om det tajmas med att han just sovit. Om han måste pausa i måltiden, typ om han sätter i halsen elelr så, e det svårt att få honom att äta mer. Han hugger efter flaskan & suger & äter ngr tag & vill uppenbart ha mer men börjar sen börjar sedan gny & släpper taget... Ibland har jag fått för mig att han får ont av att suga?! Ngn som upplevt det av mam dinapparna?

Han går upp bra i vikt & verkar ej vara allergisk men däremot känslig.
     Han e nöjd & glad mellan varven med men just runt matning & mrlln typ 6-8 på kvällen e han gnällig & pipig ibland även ibalnd andra tider.

Storebror var lite lika dan & blev aldrig riktigt 100 förrän vi kunde börja slussa över till mild välling & gröt (vilket vi på läkarens rek gjorde redan ca månad 3 - 4). Det var som hans mage behövde mer fibrer att jobba med för att funka optimalt. Ångrar att jag aldrig vågade testa annna ersättning än vanlig nan med honom. Jag e nu i valet & kvalet nan HA elelr lemolac. Vad har ni för erfarenhet? Ngn med baby med liknande besvär siom blivit hjälpt?

• Svar på tråden nan HA eller semper lemolac eller...?
  • pågmamman

...ledsen för alla "kringkastade" bokstäver..... - svårt att skriva med sovande baby i knäet Baby Skrattande

• Amy27

Att bebisen bajsar 1-2 ggr per dygn är ju helt normalt har jag fått höra på BVC eftersom min lille också gick från 5-6 ggr till 1-2 och jag blev orolig.
    Mina tips: byt från mam till DrBrowns Natural flow (finns på Babyproffsen) och köp Nan Ha. Det funkade för min lille.

En annan sak är att ge kamomillte. Jag vet att BVC och alla experter säger att bebisen inte behöver ngn annan vätska än maten när de är så små men jag lovar att det hjälper och det skadar inte bebisen.
    Gör så här: 1-2 dl vatten i kastrullen, släng i en påse te och låt det koka upp. När det svalnat häller du upp i flaska med pyttelite socker som dödar det beska. Sen ger du bebisen några klunkar innan du matar för då är den hungrig och suger i sig fastän det inte är mat. Gör så 2-3 ggr per dag.
    Funkade galant för min kille. Skadar ju inte att försöka.
    Lycka till!

• Lillafinajag

Bara att testa sig fram, ger du semper magdroppar och/eller minifom?

• hjallesmamma

Jag tycker att jag känner igen det mesta du skriver. Har en 6 veckors kille som ätit sempers lemolac. Åt vanlig semper först men blev hård i magen så vi bytte snabbt.
    Har dessutom bytt till den dr Brown flaskan för drygt 2 veckor sedan och ätandet blev lugnare. Upplever att min kille behöver mycket mat (vägde 4 kilo i födseln v 37 och är nu uppe på dryga 5,5 kilo) men att han inte orkar äta sig mätt på en gång. Har mycket gaser och som du beskriver, det verkar "köra" i magen på honom under tiden (inte alla mål) och efteråt en stund. Sen slumrar han och efter en stund blir han jättearg och vill äta mer.
    Som du beskriver, lättast att mata på natten eller när han är jättetrött. Då han varit vaken läänge och varit skrikig så blir det bara host och stök och bök. Läste någonstans att en bvc sköterska sagt att det tar barnen 1-2 månader att få in tekniken att äta vare sig det är amning eller flaska.
    Med första barnet upplevde vi samma sak. Han åt med MAM ulitvent och jag tror att vi testade med en större napp tidigare än nappen var avsedd för. Det lugnade honom. Men då var han nog 2 månade i alla fall.
    Han lugnade sig också då han fick mer "riktig" mat, och vi började också med välling och smakisar redan vid 4 månader. Han mådde bättre av det. Mycket katrinplommon och messmör i vällingen så funkade det. Han ville inte ha flaskan mer när han fick börja med riktig mat.
    Om magen funkar , dvs inte är fast bajs utan löst och han bajsar varje dag så skulle jag inte byta nu faktiskt. Min lilla bajsar 1 gång om dagen och han verkar kämpa jättemycket med detta men när det väl kommer ut så är det löst i alla fall. Och det är med sempers lemolac. Det som din lilla får ut är det hårt??? Mycket text, hoppas du orkar läsa...

• hjallesmamma

Ska tillägga att han fått Nexium utskrivet för att man tror att han har reflux, dvs sura uppstötningar som gör att de får ont vid matning. Kräks han mycket?

• pågmamman

tack för tips alla

lilla fina jag: har ej vågat testa ngr byten alls innan då jag hoppats att det ska växa bort & e rädd att jag tillslut inte ska veta vare sig ut elelr in om jag börjar testa runt... Ofta tar det ju ngr dgr inna det verkar - & då vet man inte om det är förändringen man gjort elelr att han har "mognat" elelr om han helt enkelt har en bra dag... SUCK!

Amy27:om kamomill men får väl först testa mig igenom byta ersättning & så annars e det kanske läge...

hjalesmama: Hur gammal är storebrossan i er familj? ja verkar vara många likheter mellan våra söner skönt på sätt o vis för känns som ovanligt med barn som verkar få ont när de äter o därför inte verkar kunna äta färdigt alla ggr ellert*?. Hur mkt äter han? Min äter nog mellan 900 - 1100 ml/dygn. Har dock haft dålig koll på sistone känns som han oftare håller sig vid den nedre mängden & det borde han väl inte utan borde väl vara mer & mer ju äldre han blir?

nä bajset ser ut precis som det ska o han kräks ej så mkt. e oxå bättre vissa dgr o inte alls så alla MMÅLTIDER. usch hoppas inte reflux verkar så jobbigt att komma till rättam ed. kan det VÄXA BORT OM DET E DET*? Undrar om det inte var det storebror hade men då för 7 år sedan var det inget man pratade om gällande babysar. Han hade t o m ngr perioder då han gick ner lite i vikt - men det brydde de sig inte helelr nämnvärt om då han ju vr stor & jmf med jämnåriga vägde mycket (!). Usch jag hoppas innerligt att det inte går så långt med lillebror...

MIN KILLE E OXÅ STOR O VERKAR VILJA HA MKT MAT O VÄXER SNABBT. VÄGDE 4000 då han föddes o skulle tippa på närmare 6 kg nu - har ej vägt på snart 3 veckor men ska till bvc i morgon.  store bror vägde nästan 5 kg då han föddes - så var nog än tuffare för honom - men då han hade svårt att få i sig mängden e nog lillebror nästan i kapp hans kurva nu. tror aytt stora barns magar ej e mpgna nog för mängden de behöver. kanske därför det går bra precis i början..?.. Eller har dina barn haft problemen hela tiden? storebror kom så småningom att älska välling o har inga som helst mag bekymmer i dag o han e 7 år.

det där att han slumrar en stund o sen verkar vilja ha mer - det har jag tolkat som ont i mage?! För ger jag honom mer så suger han glatt men börjar sedan gny - att han suger glatt tolkar jag som stt han vill trösta sig inte hunger men så kan det kalrt oxå vara?! 

hur har de kommit fram till att det e reflux din kille har*? har de gjort ngr undersökningar? hur kan läkarna om han har reflux förklara att han inte alltid värkar ha ont vid måltid? o kommer inte reflux en stund efter mat? kräks han mkt? fiser mkt? Har de inte pratat om att ni ska testa ersättning som "förtjockar" innehållet i magen - har hört att det kan hjälpa mot reflux.

Hur sover föresten din kille på natten & dan?

oj blev massa frågor & mycket text igen... men "kul" med en likasinnad Flört Antar att du lider lika mycket med din lille då det kniper som jag... Gråter 

förlåt igen för hur texten ser ut - har som vanligt baby i knäet o skriver med en hand.

• Älskarjordgubbar

Har också en pojke som hade de problemen som liten bebis.
    Det blev bättre med Dr Browns flaskor, NAN HA och Minifomdroppar.
    Problemen försvann i 3 månaders åldern, så det var nog lite kolik han hade.

Ett tips om han är hård i magen är att ta i en liten klick smör i ersättningen.

Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket
  • pågmamman

älskarjordgubbar: Var han oxå pipig vid matning ibland? Har testat dr brown men han verkar ej gilla nappen. Vi har MAM ultivent e inte det typ samma grej? Har funderat på miniform - men står att magknip kan vara en biverkan (!) vill ju liksom inte att det ska bli sämre......

• Älskarjordgubbar
    pågmamman skrev 2011-05-18 21:51:41 följande:
    älskarjordgubbar: Var han oxå pipig vid matning ibland? Har testat dr brown men han verkar ej gilla nappen. Vi har MAM ultivent e inte det typ samma grej? Har funderat på miniform - men står att magknip kan vara en biverkan (!) vill ju liksom inte att det ska bli sämre......
    Ja, han var väldigt pipig vid matning och det " körde" ofta i magen på honom när han åt.

Vet inte om MAM är samma som Dr Brown, men det vet säkert de som säljer flaskorna.

Jag tyckte han blev helt klart bättre med Minifom, men det finns ju även Sempers magdroppar med aktiv bakteriekultur att köpa på Apoteket. Många tycker det fungerar.
  • pågmamman

älskarjordgubbar: Men kan man ge både nan HA & sempers magdroppar? För det e väl bakteriekultur även i nan HA? & tack så mkt för att du delar med dig föresten Skrattande

• Älskarjordgubbar
    pågmamman skrev 2011-05-18 22:10:20 följande:
    älskarjordgubbar: Men kan man ge både nan HA & sempers magdroppar? För det e väl bakteriekultur även i nan HA? & tack så mkt för att du delar med dig föresten Skrattande
    Ja, det ser jag inget hinder för att man gör.
    Vet andra som gett sina HA och sempers magdroppar samtidigt. Dessa droppar ges bara 1gång/dag.

Tänk på att inte byta tvärt av när du bytar ersättning, utan gå över succesivt till den nya. 
    Det var bara ett tips på vägen...ifall du inte fått veta det...

Lycka till med din lille killeNalle 
  • Amy27

Älskarjordgubbar: fast ska man byta från nan till nan Ha (vilket TS funderar på ) så kan man byta rakt av. Det är iaf vad min BVC sköterska sa till mig. Och det har funkat bra. :)

• hjallesmamma

Försöker svara i den ordning som du skrev..
    Min äldsta är drygt 6 år nu.
    Jag har dålig koll på mängderna mat, men kanske 800-1000, någonstans däremellan.
    Så länge de inte går ner i vikt så får de ju det som de behöver så man ska nog inte hänga upp sig så mycket på mängder. En del äter mer, andra mindre och det fortsätter ju genom hela livet. Där ska man inte ta så mycket åt sig av bvc syster...min påpekade att min lilla kille såg lite mullig ut över bröstet och låren...jo men han är bebis tänkte jag och gav henne onda ögat... Bryr mig inte i det!!
    Tror också som du att det går bra de första 2-3 veckorna, sen ökar matmängden och en massa saker sker i kroppen. Hormoner och immunförsvar som ska boosta samt att bakteriefloran i tarmen ska byggas upp.
    Storebror blev bättre då han började med smakportioner och välling. Han fick katrinplommonpuré och messmör i vällingen för att inte bli så hård i magen men det blev mycket lugnare allting.  Han har inga problem idag.
    Att min lilla somnar tror jag verkligen är för att han inte orkar äta klart. Han vilar en stund och sen blir han skitarg och får resten. Sen sover han. Det står säkert för lite av varje det där. Trött, sugbehov, blir arg för att han inte orkar men vill...
    Refluxen grundade man på att han kräks en del (små mängder), skrikig vid matning (då maten rör sig upp å ner i matstrupen och det gör rejält ont). Han kräks inga stora mängde men när man lägger ner honom efter mat så ligger han och sväljer och krystar och trycker och knorrar. Det tyckte barnläkaren också var ett tecken. Samt att det är så otroligt vanligt med detta. Omogen magmun. Ett fåtal får sådan svår reflux att man gör ett kirurgiskt ingrepp.
    Han har också mycket gaser men Nexium ger mycket gaser...och flaskmatningen och ersättningen i sig ger ju gaser..massor med luft i ersättning som är svår att få bort.
    Jag försöker ha mat klart i kylen som har hunnit sjunka ihop lite så att de flesta bubblorna är borta.
    Han får minifom, men jag vet inte om jag tycker att det funkar...är inte så konsekvent med det heller eftersom det känns lite si och så..får det inte på nätterna iaf.
    Man utreder inte små bebisar i första taget utan går mer på föräldrarnas berättelse och hur det verkar. Lite trial and error. Vi tyckte att det blev mycket bättre vid måltiderna i alla falll med nexiumet så det funkar nog. Det botar ju inte refluxen , som kommer växa bort, utan neutraliserar bara maginnehållet så att det inte bränner så hemskt i hans matstrupe. Är ssk som kört ambulans och jobbat på akutmott och träffat många vuxna med sura uppstötningar som tror att de fått hjärtinfarkt...så ont gör det på de små.
    Han sover bra på fm och på natten. Haft jätteskrikiga kvällar....men peppar peppar, sista 2 dagarna har varit toppen efter att vi varit på akupunktur. Det är alltså en AVSEVÄRD skillnad och inget vi inbillar oss. Han sover på kvällen de timmarn som han tidigare skrek...och det vände på en femöring efter första behandlingen.
    Han är fortfarande skrikig, men mer som man kan förvänta sig av en bebis...låter mer som missnöjd gråt än som det där hysteriska vrålet...
    ANg sempers magdroppar så kände jag mig tveksam till att dundra på med ännu mer probiotika eftersom det redan finns i sempers ersättningar...
    Så....det var nog allt för denna gång. Hoppas jag kunde svara dig.

• pågmamman

hjallesmamma: Tack för du svarar & delar med dig Till & med åldersskillnaden på våra barn e ung samma, två killar & att båda haft/har magstrul som spädisar Solig Har du fler barn? Inte jag.

Gud vad skönt att höra att ni hittat ngt som hjälpt - hört många som varit/e nöjda med akupunktur. Min kilel skriker inte varje kväll & går oftast att avleda - tror faktiskt ¨ånga gg han e hungrig men kommer liksom inte till ro. Det gg jag lyckas mata honom då han e lite lugnare kvällstid & han äter lite större mängd - då blir han tyst & nöjd & ligger t o m & somnar själv.... Ja, man ska ig inte lägga så mycket på at försöka först & analysera de små - men de ligger liksom i min natur.... Glad Å så vill man ju så gärna hitta ngt som gör situationen för sin baby bättre... Min man håller på att bli galen ibland på alla mina försök att hitta de ultimata "lösningarna" - men sån e jag med det mesta....

Vi var & vägde sonen i dag (han blir 6 v i morgon) vägde 5.800 g - har där med gått om brossans vikt kurva - trots att det skilde nästan ett kilo på dem i födelsevikt... Så han har nog "råd" att knka lite vid matningarna ibland... Vi bestämde oxå med bvc att testa nan HA - det e ju mildare & samam märke - så bara tt byta rakt av sa hon.

• Älskarjordgubbar
    Amy27 skrev 2011-05-18 22:39:22 följande:
    Älskarjordgubbar: fast ska man byta från nan till nan Ha (vilket TS funderar på ) så kan man byta rakt av. Det är iaf vad min BVC sköterska sa till mig. Och det har funkat bra. :)
    Ja, då är det ju bara att köra......
  • pågmamman

hjallesmamma: Föresten blir din kille hes av refluxen? Eller var storebrossan. min kille har varit hes de senaste dgrn - kan ju vra en förkylning men han verkar liksom inte förkyld i övrigr... Vet att vuxna kan bli hesa av reflux - då borde det ju kaunna vara så även med babysar...

• hjallesmamma

Allasväl: Hur har det gått med matbytet? Bytte ni till NAN HA?
    Var idag i kontakt med en ny bvc sköterska....fick av min förra höra att det som gör att han skriker är för att jag är stressad....jo tack... hon ville inte lyssna på mina funderingar kring att hans storebror varit likadan..(kanske en arg sort..?) , nej då blev hennes kommentar att .." jo men då hade han kanske ont i magen i 3 månader...?" Tack för det stödet...!!
    Den bvc sköterskan jag fick tag i idag var en helt annan, som tur är!! Hon tyckte med den beskrivningen jag gav: skrikig ofta efter måltid, fnasig och torr i ansiktet. Jag tycker att han beter sig som om det kliar..gnuggar ansiktet mot mig när han är i famnen, river med händerna över öronen och över munnen...... att vi ska byta ersättning till NAN HA.
    Har fått tid till nya bvc i morgon redan, tack och lov!
    Och lillkillen har en kartong med NAN HA på diskbänken nu så får vi se...
    När man läser här så är det ju många som verkar ha blivit hjälpta av NAN jämfört med Semper...
    Intressant och höra hur ni upplevt bytet..?
    Ang hesheten...när du säger det så låter han lite hes ibland...men så skriker han rätt högt också..kan ju vara det med.
    Ska på en akupunktur session till idag så får vi se. Det blev ju mycket bättre ett par dagar men sen har det rört till sig igen. Men på ett annat sätt. Mer efter måltiderna. Kvällsskrikandet (som jag kan förstå, övertrött och behöver bli av med alla intryck) har blivit lite lugnare ändå efter akupunkturen. Vi får se!
    Jag analyserar också...man måste nog det för att överleva en sådan här period i småbarnslivet.... Lyckospark !!

• pågmamman

Hjallesmamma: Tycker du ska försöka... För tidigt att utvärdera MEN sonen e som förbytt - lugn, mätt, äter hela flaskan, piper inte etc etc... & kräkningarna e mindre.... Vågar ej ropa hej - men det har INTE blivit sämrte (möjligtvis första dagen!). Vi bytte i fredags natt - alltså mindre än en vecka sedan! Ååå - hoppas det hjälper er med! Men du - hans bajs blev grönaktigt & luktar ruttna ägg - så bli inte förvånad... Fast nu e jag rädd att han e förstoppad - har ej bajsat på hela dagen trots att han försökt. Men verkar ej bekymra honom så mkt..... Men det e ju min fasa - då får man det problemet istället! Pumpar lite & häller en skvätt bröstmjölk i ersättningen nu - så hopaps hoppas att det kommer ut snart!

• hjallesmamma
    hjallesmamma skrev 2011-05-19 08:55:00 följande:

bvc syster...min påpekade att min lilla kille såg lite mullig ut över bröstet och låren...jo men han är bebis tänkte jag och gav henne onda ögat... Bryr mig inte i det!!

Hej igen!
    Efter 3 dygn med NAN HA tycker jag faktiskt att det börjat ordna till sig! Han är mycket lugnare vid måltiderna. Sover längre, äter mer per mål så det blir lite länge emellan på dagarna i alla fall. Kräks faktiskt inte heller lika mycket nu när jag tänker efter.
    BVC (den nya trevliga bvc sköterskan som inte anklagar oss för en massa..) tyckte också att vi skulle smyga ut Nexiumet eftersom det antagligen är maten som krånglat...

Som du skrev, så blev innehållet i blöjan annorlunda...minst sagt, men jag tycker att det luktar "friskare" än det som kom tidigare. Mer som "riktigt" bajs om man nu kan säga så...? Fortfarande gasig ordentligt, men så är det nog hur som helst. Fick tips av bvc att man kan lägga i en tesked rapsolja i ersättningen (1 tsk till 150 ml) för att mjuka upp om det behövs. Hoppas att det kommit nåt nu.. Trevlig helg!
Svar på tråden nan HA eller semper lemolac eller...?