• Thaleya

Katten drog in en mus

Katten drog in en mus igår, som levde och var frisk. Han kutade in och gömde sig i hallen och vi hittade honom ej, trots att vi sökte igenom nästan hela läghenheten. Och nu alldeles nyss så hoppar musen upp i sambons knä när han spelar dator, sambon blev så paff så han ställde sig upp så musen for på golvet och sprang i väg igen, vi har sökt igenom och vänt upp och ner på hela vardagsrummet nu men hittar inte musen.

HUr få vi han att komma fram?

• Svar på tråden Katten drog in en mus
  • Ramborg

En fälla?
    Finns ju såna som inte dödar mössen utan fångar dem.
    Jordnötssmör, har jag hört är bra som lockbete.

• Cia o krabaten

PRecis, musfälla är nog enda sättet och gör det snabbt!

• Thaleya

Jag har frågat nästan alla jag känner men människor verkar bara ha fällor som dödar mössen hemma. Jag har öppnat balkongdörren och har lagt ost så att han ska gå ut, så jag har öppet idag och hoppas han går ut.

Han lär ju äta och dricka av kattmaten elelr diverse smulor i köket om han blir hungirg, så dör gör han iaf inte än på några veckor om han bor hos mig, såvida inte katterna hittar honom först. Men väldigt orädd verkar han vara, och hemskt söt. Helt oskadd också så jag hoppas han hittar ut idag :)

• Naemi b

Ett bra tipa är att om man har svårt att få tag på musen när man jagar dem, är att lägga ner en gummistövel och försöka jaga musen mot den hållet - de springer då in i stöveln  genom skaftet som de ser som ett mörkt hål. Sen är det bara att ställa stöveln upp och vika ner skaftet och bära ut musen.

Har funkat varje gång för mig. Annars är det hopplöst att få tag på dem.

• Thaleya
    Naemi b skrev 2011-05-31 14:16:12 följande:
    Ett bra tipa är att om man har svårt att få tag på musen när man jagar dem, är att lägga ner en gummistövel och försöka jaga musen mot den hållet - de springer då in i stöveln  genom skaftet som de ser som ett mörkt hål. Sen är det bara att ställa stöveln upp och vika ner skaftet och bära ut musen.

Har funkat varje gång för mig. Annars är det hopplöst att få tag på dem.
    ra tips om det händer nått mer.

För er som undrar hur det gick så såg jag inte röken av musen mer, han verkar inte ha blivit uppäten, och heller inte dött hemma hos mig, har inte märkt någon doft alls. Men jag hade öppendörr i några dagar så jag tror han kan ha gått ut själv :)
  • Ásgrímur

Det finns ju fällor att köpa som är som små burar.

• Thaleya
    Ásgrímur skrev 2011-05-31 23:23:04 följande:
    Det finns ju fällor att köpa som är som små burar.
    Jo jag efterlyste en sådan av alla jag kände, samt på facebook. Men ingen hade en, sen fick jag för mig att musen verkar ha gått ut av sig själv så jag köpte aldrig någon. vi har rejälstädat lägenheten flera gånger men inte funnit nått, och vi bor i en etta, tror faktiskt att han hittat ut själv pigg som han var.
  • Ásgrímur
    Thaleya skrev 2011-05-31 23:29:54 följande:
    Jo jag efterlyste en sådan av alla jag kände, samt på facebook. Men ingen hade en, sen fick jag för mig att musen verkar ha gått ut av sig själv så jag köpte aldrig någon. vi har rejälstädat lägenheten flera gånger men inte funnit nått, och vi bor i en etta, tror faktiskt att han hittat ut själv pigg som han var.
    Eller så har katten ätit upp den.  Flört
  • Thaleya
    Ásgrímur skrev 2011-05-31 23:32:25 följande:
    Eller så har katten ätit upp den.  Flört
    ja antingen eller. Jag hoppas lite att den överlevde dock :)
Svar på tråden Katten drog in en mus