• Miila

Ni med barn 0-6 år, kan ni besvara några frågor?

Hej!
    Jag arbetar med en rapport som behandlar barns sätt att kommunicera på. Jag skulle därför vilja ha hjälp med att ni med barn upp till 6 år besvarar några frågor. Glöm inte att ange barnets ålder så exakt du kan, om du vill hjälpa till.

1. Hur kommunicerar ditt barn?
    2. Hur uttrycker ditt barn sina känslor?
    3. Hur uttrycker ditt barn sina behov?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni med barn 0-6 år, kan ni besvara några frågor?
  • Manjee

1. Teckenspråk, pekar, tittar och gör ljud
    2. Genom kroppsspråk, skrattar, gråter, skriker, mimik m.m
    3. Genom att peka, använda ljud för att förstärka det han vill, använda teckenspråk,

Barnets ålder: 2år

• Miila

Tack så mycket! Några fler som vill besvara Glad

• Cia o krabaten

Oj, det var inga kortsvarsfrågor direkt, du har inga mer specifika frågor? Smalare liksom?

Vi börjar med tjej nyss fyllda 6år.
    MEd massor med ord och prat och så vidare, några rörelsegester kommer ocks som hör till normalt kroppsspråk.

Antingen säger hon att hon är ledsen eller glad eller så och såklart skrattar eller gråter hono ch just nu blir hon rätt ofta fly förbannad för minsta lilla

Säger vad hon vill eller så ser jag på henne att hon behöver ngt/mår sämre tex.

Son, 2,5år

1. Hur kommunicerar ditt barn? Mer och mer med ord, tidigare mycket med livligt kroppspråk innan orden kom

Mycket starkt med översvallande glädje eller lika argt när minsta lilla inte passar

Samma här med mycket känslor, mera ord nu när han kan prata, men fortfarande mycket kroppspråk.

• LJF

Flicka 5 år
    genom tal och "normalt" kroppsspråk
    översvallande, är hon ledsen så är hon det med besked, är hon glad finns ingen gladare unge, är hon arg så skriks det och hon tar till slag om hon inte får vara i fred när hon är arg eller ledsen
    genom tal

Flicka 6 år
    genom tal och "normalt" kroppsspråk
    när hon är ledsen och arg uttrycker hon sig väldigt starkt och högljut och är väldigt aggresiv när hon är arg, jag och pappan är relativt nyseparerade så hon reagerar inte som hon gjort förrut, om det har med åldern eller separationen kan jag bara sia om
    genom tal och humör

• Jkpg Deluxe

Hej!
    Jag arbetar med en rapport som behandlar barns sätt att kommunicera på. Jag skulle därför vilja ha hjälp med att ni med barn upp till 6 år besvarar några frågor. Glöm inte att ange barnets ålder så exakt du kan, om du vill hjälpa till.

T.ex. genom att hämta skorna om han vill gå ut, skaka på huvudet eller säger "Eeh" som betyder nej, nickar eller säger "Aa" som betyder ja. Pekar på en macka, frukt, mugg med vatten (det som han vill ha från bordet) och sedan på sig själv.

När han mår bra och är glad så ler han med hela ansiktet, ibland gosar han eller killar sig själv under hakan för att visa att han är busig eller har gjort något som han tyckte var roligt/busigt. Är han ledsen/arg så börjar han gråta eller skrika, slänger sig bakåt, eller försöker krångla sig ur ens famn, han kan även "klappa till" en men han vet att han inte får det.

behov av vad mer exakt? det klassiska? Han säger "mmm" när det är matdags, gnuggar sig i ögonen då han är sömnig/trött, följer efter en, ropar "mamma!!", ställer sig tätt intill ens ben eller visar på annat sätt att han vill vara nära/vara med/ha sällskap. Gnäller och klagar då han är missnöjd över något.

Tack på förhand!

• Tinnys

Med ord, med långa meningar, kan diskutera, argumentera för det som de vill ha eller berätta om hur dagen varit, vad de har gjort, vad de vill göra osv.
    De berättar vad de känner med ord, gråt, ilska, de använder hela kroppen och ansiktet för att visa hur de mår.
    Det är väl liknande som nr två. Är de hungriga, törstiga, trötta, kissnödiga osv så säger de ju det. De gnuggar ögonen, kryper  upp iknät, gosar osv.

Barnen är 3 och 4,5 år.

• gedansk

Ljud, tårar, sträcker sig mot föremål, ansiksmemik

Tårar, ljud och ansiksmemik, skratt/fniss, viftar med händerna

ljud, ansiksmemik, sträcker sg efter föremål

Det känns som om mina svar blir lite det samma ; )
    Son och en dotter på ett år.

• Miila

Tack för era svar. Om ni tycker att svaren liknar varandra så gör inte det så mycket, föräldrarnas syn på barnens kommunikation är bara en del, och barnen kommunicerar ju ofta på liknande sätt och förstår därmed också varandra Glad

För att specificera så tar jag några exempel...
    Hur kommunicerar ditt barn = Huvudfrågan, om ditt barn ex leker med dig/någon annan vuxen/ett barn, hur visar barnet vad denne vill i leken? Om barnet ex. vill visa dig en spännande insekt, hur talar barnet om vad denne vill? Talar barnet 'rent' hela tiden, som om det kommer naturligt, eller måste barnet fokusera på en sak i taget, t ex tala först, göra sedan. Denna fråga kan man svara helt allmänt, då följande frågor går in på känslor och behov.

Hur uttrycker ditt barn sina känslor = Om barnet blir ledsen, vad säger/gör barnet då? Om barnet är glatt, hur visar barnet detta?

Hur uttrycker ditt barn sina behov = Om barnet är hungrigt/trött/har ett närhetsbehov, vad gör barnet för att tala om detta? De klassiska behoven alltså.

• kutiom

Dottern använder hellre teckenspråk/kroppsspråk än talar när hon vill något och är trött. Är hon pigg pratar hon på utan större problem så länge det inte är känsliga saker som ska sägas för då blir det tecken-kroppsspråk igen. Jag kan däremot inte uppfatta att hon har några problem att tala och göra samtidigt. Vill hon något i leken visar hon nog helst först detta och det är först om det inte räcker som hon säger vad hon vill.

Är hon ledsen hemma visar hon det för mig om det inte är jag som är orsaken för då går hon undan. Utanför hemmet visar hon så lite som möjligt att hon blir ledsen. Om hon är glad går hon runt och sjunger, busar och leker.

Hungrig, då säger hon det. Trött, kämpar tappert med att inte visa detta och håller sig vaken in i det sista. Då visar hon även sitt Närhetsbehov genom att krypa upp i mitt knä.

• Pratt

Hej.
    Min dotter är 2 år + 1 månad (hon har varit väldigt tidig med språket)

1. Min dotter pratar och pekar

2. Berättar det med tal och kropps språk

3. Berättar vad hon vill. Ev visar med kroppen,

• ladysoul77

Med språk och mycket ansiktuttryck. Hon är en liten teaterapa..

Med HELA kroppen. Hon har inget pokerface. Alla känslor förstärker hon med ögon, muskler och mycket röst.. Är hon ledsen så säger hon det och tårarna rinner. Är hon glad skrattar hon högt. Är hon arg så sprutar det tårar och hon stampar med fötterna. Hon är väldigt lättläst. 

Hon säger om hon är hungrig, törstig eller trött osv. Om hon vill ha närhet så säger hon att hon vill sitta i knät eller gå och mysa i sängen. Hon är kontaktsökande och oblyg. 

Hon är 4 år om 2 månader

Genom pek, ljud och vissa ord.

Med att kasta huvudet bakåt (om hon är arg) Hon skrattar och viftar med armarna om hon är glad. Om hon är ledsen sträcker hon upp armarna och vill komma upp i famnen.

Med gråt, gnäll och armarna upp i luften. 

Hon är 14 månader

• XiaoMei

Första barnet, sex år gammal

Genom att prata, prata, prata. Han är en skicklig debattör

Oftast genom att vara glad, ledsen, arg eller rädd, till sättet alltså, med kroppen och ansiktsuttryck. Ibland med ord men om han är riktigt arg eller ledsen har han svårt att prata om det.

Han säger det. Om det inte handlar om sömn möjligen för då somnar han helt enkelt.

Andra barnet, två år gammal

Med tecken och ord, meningar med upp till sex ord i följd.

Ansiktsuttryck, gester och ord. Vid ilska gråt och slag.

Med ord (och tjat)

• Shasti
    Miila skrev 2011-05-13 17:40:03 följande:
    Hej!

Tack på förhand!

Dottern fyller 3 år i början av juni.

1. Kommunicerar genom att prata mycket, ansiktsuttryck, peka, gestikulera, ta i den personen hon vill något, dra iväg den i handen tex (eller benet eller kläderna ), kramas, kommunicerar också genom att rita & måla saker, sjunga, dansa, skrika och gråta och gnälla är ju också kommunikation, vilket hon också gör förstås.

2. Genom att säga att hon blir ledsen eller rädd, gråta, skrika, hoppa upp i famnen ibland och ibland tvärtom slå bort tröst och dra sig undan, klänga och gnälla när hon blir trött, ibland säga att hon vill lägga sig, skrika/gråta argt när hon blir arg, hoppa runt och "stråla" och "kvittra" när hon är glad och lycklig (ansiktsuttryck, glatt småprat/sång, dansa/hoppa omkring), kramas, pussas, klappa, krypa upp i famnen och gosa in sig när hon är kärleksfull och på goshumör.

3.Säger till vad hon vill, visar med kroppsspråk, se ovan.

Svar på tråden Ni med barn 0-6 år, kan ni besvara några frågor?