• Plärtan

    Har slutat amma...

    Min son är 2 år och 2 månader, och amningen har funkat perfekt från första början.
    De senaste månaderna blev det dock ganska tröttsamt att amma, så för några dagar sen sa jag till honom att brösten var slut och han fick mysa med mamma istället. Han protesterade några sekunder, sen verkade han köpa det.

    Nu har han inte frågat efter brösten på några dagar, och det verkar som vår amning är över. Känns både skönt att få ha sin kropp ifred igen och lite sorgligt, som att en period i föräldrarskapet är slut och något annat har börjat.

    Ville bara skriva av mig :)

  • Svar på tråden Har slutat amma...
  • Toddes mamma

    Håller med dig, jag har ammat båda mina barn till de var runt året..känndes jättestort för mig när de la av..


    Eftersom det inte blir några fler knoddar känndes det speciellt tungt denna gången, men man får var glad att man upplevt det,,men lite sorg i hjärtat har jag allt..Gråter

  • Plärtan
    Toddes mamma skrev 2011-05-13 12:46:41 följande:

    Håller med dig, jag har ammat båda mina barn till de var runt året..känndes jättestort för mig när de la av..


    Eftersom det inte blir några fler knoddar känndes det speciellt tungt denna gången, men man får var glad att man upplevt det,,men lite sorg i hjärtat har jag allt..Gråter


    Ja, man kan inte komma ifrån den sorgsna känslan också, samtidigt som det är skönt! Barnet blir så stort helt plötsligt...Förstår att det känns lite extra för dig om det var sista barnet, men man får tänka att det är positivt att barnet växer och blir mer självständigt.
  • Angel13

    Skönt att det gått bra!

     Dottern är bara 16mån. och långt ifrån att släppa bröstet, men visst funderar man ibland på hur det kommer bli den dagen när hon inte längre vill eller att jag inte orkar amma.

    Tack för att du dela med dig av din positiva erfarenhet  :)


    930618~941026~081019~BF100205
  • Plärtan
    Angel13 skrev 2011-05-13 12:56:04 följande:
    Skönt att det gått bra!

     Dottern är bara 16mån. och långt ifrån att släppa bröstet, men visst funderar man ibland på hur det kommer bli den dagen när hon inte längre vill eller att jag inte orkar amma.

    Tack för att du dela med dig av din positiva erfarenhet  :)
    Mitt barn hade heller aldrig gått med på att sluta ammas vid 16 månader. Efter han blev 18 månade ungefär har jag gjort små försök att sluta amma, pga av att han sov dåligt på natten för att han ville ammas hela tiden, men det funkade inte. Man märker när de är redo att sluta, för min son funkade det bra nu vid 2 år men skulle aldrig funkat tidigare. Sen att man som mamma kanske inte släpper "bebisperioden" med amning är en annan sak...;)

    Lycka till när ni kommer så långt! :)
  • Saian

    Vad härligt att höra att det gick så enkelt också. Ger mig hopp för framtiden, har just nu en tuttgalen 15 månaders. Tyst

  • Hoppy

    Håller med, visst kändes det lite skönt att sluta amma men också sorgligt. Grät faktiskt några skvättar om kvällarna i början när sambon kunde natta sonen eftersom jag inte ammade längre. Det där speciella bandet mellan oss har liksom upphört.

    Men vi slutade vid dryga året och det gick väldigt lätt, hade oroat mig innan men sonen somnade snabbt i pappas famn istället för i min.

Svar på tråden Har slutat amma...