• Videpappa

Era erfarenheter av tygblöjor?

Hej på er alla.
    Jag vet att det finns en låååång tråd om tygblöjor på annat ställe, men jag vill ändå fråga om era synpunkter och erfarenheter angående tygblöjor till era små. Bara synpunkter och erfarenheter, inget försök till övertalning åt det ena eller andra hållet...

Skriv gärna era erfarenheter, barnets ålder då ni använde tygblöja och vilken sorts blöja ni använde (määrke och typ).

• Svar på tråden Era erfarenheter av tygblöjor?
  • Videpappa
    Loriyana skrev 2011-06-08 07:22:27 följande:
    ... Till en början så använde jag vikblöjor med blöjbyxa, det var billigt och bra eftersom jag kunde sy dem enkelt själv och de torkade också snabbt...
    Vad använde du för tyg? De vikblöjor jag har nu (Imse Vimse ekologiska rutvävda) funkar toppen, men jag har inte hittat något sådant tyg. Eller har jag inte letat tillräckligt? jag syr görna själv eftersom IV inte har vikblöjor i lager och inte heller räknar med att ha det under hela 2011  
  • Loriyana
    Videpappa skrev 2011-06-08 07:34:00 följande:
    Vad använde du för tyg? De vikblöjor jag har nu (Imse Vimse ekologiska rutvävda) funkar toppen, men jag har inte hittat något sådant tyg. Eller har jag inte letat tillräckligt? jag syr görna själv eftersom IV inte har vikblöjor i lager och inte heller räknar med att ha det under hela 2011  
    Jag är lite av en fattiglapp så jag sydde helt enkelt av gamla handdukar och/eller lakan.
  • Videpappa
    Loriyana skrev 2011-06-08 07:38:47 följande:
    Jag är lite av en fattiglapp så jag sydde helt enkelt av gamla handdukar och/eller lakan.
    Oki. Funkade det bra? Blir det lika tätt och effektivt som vikblöjor man köper? Ska testa i så fall!
  • smultronbål

Videpappa: Köp begagnat från blocket! De är mjuka och har optimaluppsugning. Finns alltid en massa till salu för en billig peng! Lycka till med tygblöjorna!

• Loriyana
    Videpappa skrev 2011-06-08 07:43:00 följande:
    Oki. Funkade det bra? Blir det lika tätt och effektivt som vikblöjor man köper? Ska testa i så fall!
    På min dotter funkade det. Jag sydde också inlägg med typ några lager av vanligt bomullslakan. Men när hon blev större och började förskolan då köpte jag all-in-one blöjor. En väninna till mig som är polsk köpte en hög med vikblöjor i Polen för billig peng åt mig också. Det roliga med att sy sina egna blöjor är att man kan använda olika färger om man vill. Jag experimenterade VÄLDIGT mycket då det gällde tygblöjor, använde mig av olika sorter, olika material, olika mönster. När dottern var liten då funkade vikblöjorna jättebra, men jag fann att när hon blev äldre så passade all-in-one bättre. Sedan måste man tänka på barnet också, är barnet smalt eller knubbigt, kissar mycket eller lite, rör sig vid skötbordet mycket eller lite osv osv.
  • Super blondinen

Måste bara få fråga.

Får de mycket större blöjbak med tygisar?

Varför jag undrar är för att jag tänkte köpa ett start paket till min syster.

Men hon hatar stora blöjbakar hon säger att det är så ful.

Hon använder bara pampers av den anledningen.

En dum fråga nån som har nån gämförelse bild?

• Videpappa
    Loriyana skrev 2011-06-08 12:42:47 följande:
    På min dotter funkade det. Jag sydde också inlägg med typ några lager av vanligt bomullslakan. Men när hon blev större och började förskolan då köpte jag all-in-one blöjor. En väninna till mig som är polsk köpte en hög med vikblöjor i Polen för billig peng åt mig också. Det roliga med att sy sina egna blöjor är att man kan använda olika färger om man vill. Jag experimenterade VÄLDIGT mycket då det gällde tygblöjor, använde mig av olika sorter, olika material, olika mönster. När dottern var liten då funkade vikblöjorna jättebra, men jag fann att när hon blev äldre så passade all-in-one bättre. Sedan måste man tänka på barnet också, är barnet smalt eller knubbigt, kissar mycket eller lite, rör sig vid skötbordet mycket eller lite osv osv.
    Jag har testat två dagar så jag är ju absolut ingen expert, men jag tycker att vikblöjor verkar passa toppen nun är hon är liten. Astrid är bara någon vecka gammal nu, och då blir de formsydda aldeles för stora/breda i grenen för att de ska sitta bra, det blir också för mycket tyg "över" på sidorna. Där kan jag modulera mer med vikningen av vikblöjorna! Men sedan när hon blir större tror jag också att det är smidigare med AIO av någto slag, ska prova mig fram. Har köpt några Imse Vimse AIO, vi fastnade för det ekologiska och så verkar de praktiska och smidiga att hantera.
    Super blondinen skrev 2011-06-08 14:13:11 följande:

Måste bara få fråga.

Lite skillnad blir det alltid. Med tygblöjor är det fler lager som ska suga upp "restprodukterna", i vanliga är det kemikalier...
    Men köp ett testpaket till syrran, om inte annat för barnets skull! Tänk att slippa några av alla de kemikalier som man utsätter den lilla huden för... Och gillar hon dem inte så kan hon ju i sin tur sälja dem på Blocket eller Tradera, det är ganska bra andrahandsvärde har jag märkt :-S

Som en liten jämförelse kan jag nämna att tillverkarna av de konventionella blöjorna inte vill ange hur mycket och vilka kemikalier som används. Beräkningar har visar (hittade någonstans på nätet, minns inte var just nu i min pappahjärna) att det tar 5000 år innan de vanliga blöjorna är nedbrutna i naturen! En liten tanke bara. Men framförallt som jag skrev innan - tänk på barnets hud!

Jag återkommer med mer kunskaper så snart jag har dem!

En bild på Astrid med tygblöja finns här.
    den är tagen igår, första försöket, idag är det lite mer slimmat när jag har övat, och nästa vecka troligen ännu lite mer slimmat...
  • Krake
    Super blondinen skrev 2011-06-08 14:13:11 följande:

Måste bara få fråga.

Jo, visst blir den större. Beror pa sort. Vi har ett par Itti Bittis AIO, och de är inte större än engangs. Dock maste man betälla dem fran england. Minns ej sidan, du far googla.
    Moster, inte monster.
  • Loriyana

En sak bara...man får inte sälja begagnade tygblöjor på Tradera längre. Jag köpte en del där, men när jag sedan skulle sälja då togs annonserna bort. På Blocket går det fortfarande.

• Titinea
    Loriyana skrev 2011-06-08 19:55:45 följande:
    En sak bara...man får inte sälja begagnade tygblöjor på Tradera längre. Jag köpte en del där, men när jag sedan skulle sälja då togs annonserna bort. På Blocket går det fortfarande.
    Så har det tydligen varit hela tiden. Men de tar inte bort förrän någon anmäler. Användna underkläder räknas det som. Jag har lyckats sålt och köpt där, men man vill ju inte testa igen för att förlora annonsen sen.
    Kika in på mina hemsydda tygblöjor i min Syblogg.
  • Protea

Jag har kopt en del pa ebay har i England och det ar tillatet - det ar ju toppen med begagnade - perfekt uppsugningsformaga!

Jag ar nojd med mina pop in close parent men man kanske skulle testa nagra andra - utbudet har ar enormt! Sen tycker jag de ar sa fina att det racker med bara en t-shirt pa min lillkille nu nar det ar sommar!

• Videpappa
    Videpappa skrev 2011-06-08 16:30:56 följande:
    Jag har testat två dagar så jag är ju absolut ingen expert, men jag tycker att vikblöjor verkar passa toppen nun är hon är liten. Astrid är bara någon vecka gammal nu, och då blir de formsydda aldeles för stora/breda i grenen för att de ska sitta bra, det blir också för mycket tyg "över" på sidorna. Där kan jag modulera mer med vikningen av vikblöjorna! Men sedan när hon blir större tror jag också att det är smidigare med AIO av någto slag, ska prova mig fram. Har köpt några Imse Vimse AIO, vi fastnade för det ekologiska och så verkar de praktiska och smidiga att hantera.
    ...
    En bild på Astrid med tygblöja finns här.
    den är tagen igår, första försöket, idag är det lite mer slimmat när jag har övat, och nästa vecka troligen ännu lite mer slimmat...
    Nu har vi också testat Imse Vimses Allt-i-ett. De satt bättre än de fortsydda, till och med bättre änengångsblöjorna!
    Så tills vidare blir det vikblöjor kombinerat med AIO (om jag får som jag vill...) här hemma.

Återkommer!!
  • Loreena

Jag använder minimundus vikblöjor och hade till en början Imse vimses organic cotton blöjbyxor till.
    Nu när han är äldre (9mån) så använder jag Weehuggers blöjbyxor som jag beställer från babykind.co.uk. De är toppen! Jag använder de med knappar för de med kardborre skaver.

Det finns "tvättlappar" på jysk 70*70 rutvävd bumull som är likvärdiga minimundus vikisar har jag hört, men de kostar bara 129 kr för 12 st.

• stjärnnea

Jag har drösar med vikblöjor om någon är intresserad! De är de som sitter bäst i början och de första 6 månaderna räcker det med vikisar om man orkar med vikandet bara (men det är rätt meditativt framför tv:n på kvällen). Vid 6 månader börjar de kissa mer (mindre ofta, men mer) och börjar äta, så det blir fastare bajs och så börjar de röra på sig också. Då är det ofta läge att utöka blöjarcenalen med AIO, pockets eller vad man nu vill ha. Men det är klokt att testa sig fram och inte köpa på sig för mycket av något man sedan inte gillar något vidare.

• Tygtiiger

Erfarenheter: Stora sonen som nu är sex år körde vi tygblöjor på från några veckors ålder fram till toaträningen. Då fick han ha engångs (liksom på natten). 

Först vikblöjor - de torkar supersnabbt och är billiga men det är lite pilligt att få på dem. Vi köpte formsydda frottéblöjor från Ullrike och de var suveräna, lätta att sätta på med en snappi/nappi nippa och håller för mycket kiss, men det viktigaste - de stoppar amningsbajsexplosioner effektivt. De tog lång tid att torka, dock.

När han blev några månader körde vi nästan uteslutande på formsydda frottéblöjor med ytterbyxa, vi hade mest Tots Bots som är ett engelskt märke med jättebra passform. Provade Fuzzibunz pocket men eftersom vår son bajsade löst och kletigt så läckte det lätt vid benen. Annars är pocketblöjor fina och nätta på. 

Tygblöjorna funkade generellt sett bättre än engångs, vi slapp bära hem paket med blöjor och slapp en soppåse per dag, för att inte tala om att det blev billigare. Tvättandet tyckte jag inte var något problem. När det var dags för toaträning körde vi på engångs för att sonen skulle vänja sig vid att det var torrt i rumpan - han struntade i om han kissade i kalsongerna för det kändes som att kissa i en blöja, typ. (Eller så hade han blivit torr vid samma tid ändå, det är ju till stor del en ren mognadsfråga)

Nu till tvåan har vi kvar alla blöjorna och kör i princip uteslutande på frottéblöjorna, de är bäst. Jag har köpt nya ytterbyxor för de slits, och hittat en variant på pocket/alltiett som faktiskt tål amningsbajsexplosioner så det finns en risk att vi kompletterar med några sådana ffa för att ha på dagis senare och vid utflykter när det är praktiskt att byta hela "paket".           

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Era erfarenheter av tygblöjor?