Loriyana skrev 2011-06-08 12:42:47 följande:
På min dotter funkade det. Jag sydde också inlägg med typ några lager av vanligt bomullslakan. Men när hon blev större och började förskolan då köpte jag all-in-one blöjor. En väninna till mig som är polsk köpte en hög med vikblöjor i Polen för billig peng åt mig också. Det roliga med att sy sina egna blöjor är att man kan använda olika färger om man vill. Jag experimenterade VÄLDIGT mycket då det gällde tygblöjor, använde mig av olika sorter, olika material, olika mönster. När dottern var liten då funkade vikblöjorna jättebra, men jag fann att när hon blev äldre så passade all-in-one bättre. Sedan måste man tänka på barnet också, är barnet smalt eller knubbigt, kissar mycket eller lite, rör sig vid skötbordet mycket eller lite osv osv.
Jag har testat två dagar så jag är ju absolut ingen expert, men jag tycker att vikblöjor verkar passa toppen nun är hon är liten. Astrid är bara någon vecka gammal nu, och då blir de formsydda aldeles för stora/breda i grenen för att de ska sitta bra, det blir också för mycket tyg "över" på sidorna. Där kan jag modulera mer med vikningen av vikblöjorna! Men sedan när hon blir större tror jag också att det är smidigare med AIO av någto slag, ska prova mig fram. Har köpt några Imse Vimse AIO, vi fastnade för det ekologiska och så verkar de praktiska och smidiga att hantera.
Super blondinen skrev 2011-06-08 14:13:11 följande:
Måste bara få fråga.
Får de mycket större blöjbak med tygisar?
Varför jag undrar är för att jag tänkte köpa ett start paket till min syster.
Men hon hatar stora blöjbakar hon säger att det är så ful.
Hon använder bara pampers av den anledningen.
En dum fråga nån som har nån gämförelse bild?
Lite skillnad blir det alltid. Med tygblöjor är det fler lager som ska suga upp "restprodukterna", i vanliga är det kemikalier...
Men köp ett testpaket till syrran, om inte annat för barnets skull! Tänk att slippa några av alla de kemikalier som man utsätter den lilla huden för... Och gillar hon dem inte så kan hon ju i sin tur sälja dem på Blocket eller Tradera, det är ganska bra andrahandsvärde har jag märkt :-S
Som en liten jämförelse kan jag nämna att tillverkarna av de konventionella blöjorna inte vill ange hur mycket och vilka kemikalier som används. Beräkningar har visar (hittade någonstans på nätet, minns inte var just nu i min pappahjärna) att det tar 5000 år innan de vanliga blöjorna är nedbrutna i naturen! En liten tanke bara. Men framförallt som jag skrev innan - tänk på barnets hud!
Jag återkommer med mer kunskaper så snart jag har dem!
En bild på Astrid med tygblöja finns
här.
den är tagen igår, första försöket, idag är det lite mer slimmat när jag har övat, och nästa vecka troligen ännu lite mer slimmat...