• becka79

Hjälp!!! Negativt spermaprov

Är helt förkrossad... levt ihop med min sambo i 10 år och försökt få barn i 4-5 år...  har inte blivit att vi sökt hjälp.. jag har barnlöshet i min släkt och både jag och min sambo har varit helt säkra på att barnlösheten berodde på mig...

I fredags köpte min sambo ett hemmatest för att kolla hans sperma... resultatet var väldigt negativt... Han är helt förtvivlad.... Vet inte vad jag ska ta mig till... hur ska jag stötta honom???

Nu måste jag höra:

Är det någon här som har haft "dålig" eller för få spermier och klarat att förbättra sin spermakvalite? I så fall hur??

Sen skulle jag vilja veta om någon har lyckats bli med barn naturlig väg trots negativt spermatest?

Håller på att gå under... hoppas hoppas att någon har något tips eller råd...

• Svar på tråden Hjälp!!! Negativt spermaprov
  • Gloxi

Mitt tips är att ni gör en utredning inom vården istället för hemmatester. Där kan ni också få hjälp, om det nu skulle vara så att ni behöver det. Spermakvaliteten kan variera rejält mellan månader och sjukdom och festande påverkar. Tycker inte att ni skall misströsta än. Lycka till!

• yessan

Vi gjorde oxå hemma tester. Men tyckte inte det va så pålitligt! Så vi vände oss till en IVF klinik,där dem sa att sperman va dålig. Och chansen för att vi skulle lyckas utan hjälp var i stort sett noll. Men med provrörsbefruktning funkar det perfekt. Så kolla upp det,det är det helt klart värt! Lycka till hur ni än bestämmer er för att göra.

• becka79

Tack! Vad glad jag blir att du svarade så fort!

Jag ska ringa på måndag till fertilitetskliniken... Hoppas fortfarande att det ska visa något annat på "dom riktiga proverna" på sjukhuset... men just nu är vi så chockade båda två... försöker vara ett stöd men börjar bara gråta hela tiden... inte mycket till stöd då...

• becka79

Skulle stå: vad glad jag blev att NI svarade så fort.

• Gloxi

Försök att inte ta ut sorgen i förskott. Jag kan säga att det är stort spannvidd mellan min sambos sämsta och bästa prov. Säg det till din sambo, så att han inte blir helt deppig över det där testet. Det är helt naturligt att det varierar. Håller tummarna för er!

• sjuan2011

Min sambo har halvtaskig kvalitet på sina spermier. Vi har gjort flera inseminationer som har visat att kvaliten skillt sig mycket från gång till gång. Vid ett tillfälle hade han precis varit sjuk och lite febrig och då blev spermierna helt kassa. Kanske var din kille lite dålig var vid tillfället när ni gjorde testet. Det bästa är att lämna in ett riktigt prov på sjukhuset för att få reda på exakt..

Svar på tråden Hjälp!!! Negativt spermaprov