• Pjåsk

Låt maten tysta mun!!!!! (????)

Jag funderar över uttrycket "låt maten tysta mun" och att vissa anser att man ska vara tyst när man sitter vid matbordet.
    När jag växte upp hade vi INTE så hemma (istället var det ett jäkla liv vid matbordet vilket inte heller är trevligt), men vid dagmamman skulle det vara tyst när man åt.. Nu i vuxen ålder funderar jag lite på varför??

Jag tycker inte att det är så trevligt ifall alla sitter och äter helt tysta och inte pratar med varandra, tycker istället att det är ett ypperligt tillfälle att faktiskt sitta ner och konversera (normala konversationer alltså, inget bråk eller höggljutt tjafs)
    Mina barn har inte och kommer aldrig få höra "låt maten tysta mun"

Men hur är det hos er? Får man prata vid erat matbord? Varför/varför inte?? och hur var det när ni växte upp?

Ha en bra söndag!! :)

• Svar på tråden Låt maten tysta mun!!!!! (????)
  • Lavish

Ja det är märkligt det där. Det verkar vara någon sorts uber-luthersk glädjedödande tradition att man ska vara så tacksam för maten man äter att man inte ska prata med varandra utan äta den i stilla andakt.

Det normala är väl annars med måltiden som en social sammankomst när man tar möjligheten att sitta ner tillsammans och prata över maten?

Eller kanske är det bara ett uttryck för att BARN ska hålla käften vid matbordet och inte störa de vuxna med sina ljusa röster.

• IaOnDaFluff
    Zaturday skrev 2011-05-08 19:32:00 följande:
    IaOnDaFluff- Lugn nu!! Jag påstod inget annat.. Menade att jag trodde inte att uttrycket betydde det eftersom det borde vara en självklarhet!!?? I mitt fall har det som sagt aldrig betytt det därför tyckte jag det var lustigt när nu flera säger att det gör de! :) alltså, samma ord, men olika betydelser i olika familjer!!
    Jag är lugn

Vad jag menade var att den generella (vad jag trodde) tron var samma, att man ska vara tyst. Men om man faktiskt tolkar orden så betyder de faktiskt att man ska vara tyst när maten är i munne, säger inget annat.

Lät kanske lite ilsken med stora bokstäver. Tror mest jag skrev det för att det är lätt att läsa fel när man läser snabbt, sorry =) 
  • Mylla

Ja, det är klart att man får prata vid matbordet hos oss. Det fick vi då göra när jag var liten också.
    Det var nog längesen föräldrar var så stränga att barnen inte fick prata vid matbordet.
     Låter som hundra år sen.

Däremot får mina barn inte skrika eller bråka eller leka med maten.

• andraadvent

Är nog bara nyttigt för barn att få ha matstunden som en lugn stund iaf på förskolor/daghem där det vistas mycket barn. Det blir lätt mycket ljud även om det är normal ljudnivå. Sen så är det ett tillfälle då alla barn sitter ned samtidigt och då kan ju även barnen mellan 3-5 som inte sover på dagen få en stunds lugn och ro.

• LinaMarieee

Ja, fy sjutton vad tråkigt att inte få prata när man äntligen sitter hela familjen samlad efter en lång dag, och inte har sett varandra på flera timmar. Klart som sjutton man ska få prata!
    Avskyr det uttrycket - maten tystar munnen!
    Det är nog en rejält tråkig och intetsägande människa som kommit på det!!!
    Finns det verkligen någon människa i Sverige idag som tycker att det är trevligt att sitta med sin familj och hålla käften???

• Breakdown

Vi pratar aldrig vid matbordet här, dels för att då äter inte femåringen utan babblar på om precis allt och ingenting, dels för att sambon oftast är jättetrött efter en dag på jobbet och jag för att jag vill äta upp så fort som möjligt, jag är rastlösaste personen någonsin och kan inte sitta vid matbordet en timme och prata.

Pratar gör vi i soffan när vi umgås sen. :)

• Welma
    LinaMarieee skrev 2011-07-04 14:06:09 följande:
    Ja, fy sjutton vad tråkigt att inte få prata när man äntligen sitter hela familjen samlad efter en lång dag, och inte har sett varandra på flera timmar. Klart som sjutton man ska få prata!
    Avskyr det uttrycket - maten tystar munnen!
    Det är nog en rejält tråkig och intetsägande människa som kommit på det!!!
    Finns det verkligen någon människa i Sverige idag som tycker att det är trevligt att sitta med sin familj och hålla käften???
    Men det betyder ju att man inte ska prata med mat i munnen. Sådant är bara otrevligt.
  • Dr Mupp

Låt maten tysta mun = prata inte med mat i munnen.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Sandraigbg

Vi pratar vid matbordet.

I skolan har de 5 tysta minuter för att barnen inte ska prata bort hela sin otroligt långa tid (20 min) i matsalen. *ironi

Jag är ändå orolig för att min dotter inte hinner äta ordentligt. Hemma får vi påminna henne att äta och inte bara prata.

För övrigt är det oftastmin sambo som pratar med mat i munnen och tuggar med öppen mun (ibland). Men han har bättrat sig de 16 åren som jag har påminnt honom snällt då och då om det.

• MiScHoOo

Vi pratar om allt möjligt vid matbordet, dock aldrig med maten i munnen. Medan den ena har mat i munnen så pratar den andra osv. Man ska visa respekt vid matbordet också och ibland kan måltiderna bli väldigt långa för att man har pratat om allt möjligt precis vid en restaurang besök.

• MiScHoOo

glömde skriva, jag hatar att äta ensam och om jag skulle det blir det framför tv för att höra ljud, konstig sällskap.. hehe

Svar på tråden Låt maten tysta mun!!!!! (????)