Vi bor i Frankrike och har haft au pair i två år. Vi har hittat privat båda gångerna, då vi inte velat betala de höga förmedlingsavgifterna. Första gången via arbetsförmedlingen i Sverige, men de har tyvärr tagit bort möjligheten att annonsera efter au pair, då det inte är ett jobb (utan ett utbyte). Andra gången använde vi www.aupair-world.fr.
Anledningen till att du inte hittar bra information på nätet är att de flesta sökresultaten är förmedlingarnas websidor. Eftersom de inte vill att man skall klara sig utan dem ger de naturligtvis ingen hjälp.
Proceduren är följande: Du skall anmäla au pairen hos DDTEFP (la direction départementale du travail, de l'emploi et de la formation professionnelle), skriva in honom/henne i franska försäkringskassan och slutligen betala arbetsgivaravgifter till URSSAF. För dessa formaliteter kommer ni att behöva anställningskontraktet och ett fullständigt utdrag ur folkbokföringen (med uppgifter om föräldrar) översatt till franska av en auktoriserad translator (traducteur assermenté).
Läs mer på URSSAFs websida.( Notera att det som man brukar kalla au pair officiellt heter stagiaire familiale étranger. Det som officiellt kallas au pair är någon som utför tjänster mot fri kost och logi, men utan fickpengar.)
www.urssaf.fr/profil/particuliers/employe_au_pair/vos_salaries_-_vos_cotisations/infos_pratiques_01.html
www.urssaf.fr/profil/particuliers/stagiaire_etranger/vos_salaries_-_vos_cotisations/infos_pratiques_01.html
Om man deklarerar som au pair (stagiaire familial étranger) finns det schablonbelopp för förmånerna (kost och logi), vilket arbetsgivaravgifterna beräknas på. Totalt betalar man 163,89 € i månaden till URSSAF (förra årets siffror). På detta får man inga bidrag och inga skattelättnader.
Vi har valt att istället deklarera vår au pair som employé à domicile, vilket innebär att vi betalar en hel lön (smic, 30 timmar i veckan) och arbetsgivaravgifter på det. Efter att alla avgifter är betalda drar vi av ett schablonbelopp för förmånerna (kost och logi). Det blir dyrare per månad, men vi får bidrag från la CAF (via pajemploi) och dessutom kan vi dra av på skatten (crédits d'impôts).
Vi har även deklarerat via systemet med chèque emploi service, utan bidrag från la CAF, men med skattelättnader.
Hör av dig om du har frågor. Jag har satt mig in i systemet och tror mig ha rätt god koll :)