sextiotalist skrev 2011-05-12 10:35:46 följande:
Tonårshormoner är inte roliga, det är en tuff tid, men jag tycker ändå att det är lättare med tonårstiden än med småbarnstiden, så jag håller inte med, små barn, små bekymmer.
Jag tycker att tonårstiden är tuff, men inte omöjlig.
Nu är min tonåring bara 14, men hormonerna svallar absolut. Vi har inga problem än så länge med dåligt sällskap, fylla eller slagsmål, utan bara vanliga tonårsdiskussioner
Shit va jag trodde jag skulle få en lätt tonårsperiod med min dotter, vi hade en bra kommunikation den var öppen och ärlig och frihet under ansvar mm, sen blev hon 14 år och saker började förrändras, för att bara bli värre, någonstans på dessa sista 4 åren så kände jag att vi tappade varandra, jag försökte förstå då jag absolut inte glömt min egna hemska tonårsperiod, jag såg till hennes frustration igenom hennes lögner, men till min frustration så hjälpte inte det, jag försökte med allt och ändå blev det bara värre.
Jag vill inte anse att hennes kompisar är fel sällskap, några har lite felprioriteringar men jag gillade hennes vänner och dom gillade mig, många av dom kom över även fast inte dottern var här för en fika och vissa ville ha råd i olika problem, jag försökte finnas till hands så gott jag kunde.
Ett av våra stora problem var att hennes vänner inte behövde ta något ansvar hemma och fick en massa pengar utan motprestation, jag krävde hjälp inom rimliga gränser, tömma/ fylla diskmaskinen, dammsuga, hjälpa till med städning ibland osv och pengar kunde man tjäna genom att göra just dessa saker på egen begäran eller klippa gräset/skotta osv, men hon såg hur bra man kunde ha det och blev mer o mer avig och jag i min tur, vägrade ge vika för man hjälps åt i en familj, detta är inget hotell med all inclused och jag är ingen bankomat!
Hon fick inte gå på fyllefester eller dricka, självklart gjorde hon detta bakom min rygg, hon fick inte röka /snusa, självklart började hon med detta osv, men jag stod fast i mina regler och gav inte vika, jag förklarade gång på gång om varför jag ansåg det jag ansåg, men vill man inte lyssna så gör man inte det och hönsmamman det är jag det, för så jävla överbeskyddande får man inte va?!
Så hur mycket man än anser att man bryr sig, förstår, finns till hands osv så hjälper det inte mot en tonårsrevolt, så alla som slipper detta har haft en jäkla tur och nu verkar det äntligen vara min tur att få en mer soft tonårsrevolt, då min 16 åriga son är rena barnleken i jämförelse och jag tänker passa på att njuta så länge jag kan, då jag har två till och vem vet vart den tonårsrevolten tar vägen, suck...