• Ms M

Vad räknas egentligen som första ordet?

Lilleman sa en morgon när han var 7,5 mån pa pa. Han jollrar o pratar en massa och igår sa han mamma :) Men frågan e om det räknas som ett "riktigt" ord eller om det bara är joller? För idag så är det mamma, mamma och mamamamama...

Vad säger ni?

• Svar på tråden Vad räknas egentligen som första ordet?
  • little mommy

Jag tycker det är ord när man hör vad det är för ord.

hör du mama eller papa ja då säger han mamma och pappa
    du känner ditt barn bäst

min äldsta dotter sa mamma redan vid 4 månaders ålder. det var mamma mama mamma mama hela dagarna hemma:-P och hon titta och peka på mig och sa mamma, och det räknar jag som första ordet. för andra ord kom snabbt efter som hennes egna namn och sen papa osv.

• fostermamma

Jag tycker första ordet "gills" när de vet vad det betyder

Tex säger mamma till dig
    Pappa till din sambo
    Vovvov till hunden
    Lampa när de tittar på lampan

• vittra

Håller med fostermamma (se där ja) att när de vet vad det betyder och säger ordet medvetet, då är det första ordet. Joller räknar jag inte som ord

• Ms M
    Ja, för ikväll när jag skulle lägga honom så blev han lessen o sa då mamma o ville komma upp ur famnen så jag undarr om han inte förstår det.

Ibland när han ser oss så låter det som att han säger hej till oss. Urgulligt..

Frågan e om papa var hans första ord. Han har inte sagt det sen dess men vi låg i sängen alla den morgonen han sa det. Han låg bredvid mig o vaknade precis o strax efter sa han det :)
  • SretnaJa

Om de säger samma sak för en speciell sak, är det också ord fastän inte alla skulle förstå?

Min son säger t.ex. "Bo" varje gång han ser sin boll och om jag frågar "Vad är det här?" så säger han "Bo".

Han säger också "Obe" till Vovve. Varje gång han ser en hund så säger Han "Obe". Detsamma om jag frågar vad hans leksakshund är för något.

Räknas det som ord?

Utöver det säger han mamma och pappa. Är 13 månader. 

• Lindreas

Som fostermamma sa, när de förstår innebörden av vad de säger. Om barnet alltid säger mamma till dig eller tittar på dig när man frågar var mamma är, då "gills" det. Annars är det bara joller.

• Ms M

Tack för svar... får kolla honom o se om han säger det TILL mig eller inte.. ;)

Nyligen satt han i gåstolen o drog mig i morgonrocken o sa mamma mamma..

• LillaFlingan

ts, bekräfta när han kallar dig för mamma, då VET han ju att det han säger är Rätt.

min äldsta son, nu 2år, började säga mamma till mig vid 8mån och har fortsatt göra det sedan dess :))))
    sedan kom pappa, och senare, oj, nej, hej osv.. nu pratar han Massor! helt sjukt stort ordförråd!:)

vår yngsta son, som idag är 1år har börjat säga ma ma mamma maama när han är lite ledsen och kommer krypandes emot mig!

hans första ord var pappa och kaka vid 8mån! haha

• Mejamus

Jag anser att ett ord är när man ser att de verkligen medvetet säjer ett ord.
    Min son t ex sa sitt första ord när han var 8 månader och hade en favvo-reklam på teve. Whiskas-reklamen med en katt som leker i snön. Då peka han och sa "djisse". Samma sak när han titta i en bok där det fanns en katt på bild. Det var rätt lätt att se att han  menade kisse.
    Hans första ord var alltså varken mamma eller pappa Drömmer 

• Krake

Min kompis dotter sa klart och tydligt "yoghurt" när hon var 2 månader

Nämen det är ju en flytande gräns mellan joller och riktiga ord tycker jag. Sonen satte igång med mamamamama och bababababa någon gång runt 7 månader. Efter ett tag märkte vi en tendens att det var mer mamamamama till mig och mer bababababa till pappan, men vi var inte helt säkra att det låg någon betydelse i det förrän han vid ca 8 1/2 månad  kröp till mig, gav mig en puss och sa "mamma!", sen till pappan, en puss, och sa "babba!"

Men han kan fortfarande svaja lite ibland och säga det vid tillfällen då det inte är helt solklart vad det har med mamma eller pappa att göra  

Moster, inte monster.
  • aud
    fostermamma skrev 2011-05-04 22:09:38 följande:
    Jag tycker första ordet "gills" när de vet vad det betyder

Tex säger mamma till dig
    Pappa till din sambo
    Vovvov till hunden
    Lampa när de tittar på lampan
    Håller med. Annars har min unge sagt en jäkla massa ord när han har suttit och jollrat. Men jag är rätt säker på att en 4-mån inte vet vad "gullig" betyder. ;) Han testar ju bara ljud.
  • imoon90

jag tycker det"gills" ord är ord:) min son på 2½ sa mamma idag med:)... men flera gånger och jätte tydligt!...han va lite ledsen..så antagligen betyder mamma för honom närhet och kel kramar och pussar eller en pratstund och lek!... då jag variegång lekt med honom brukar säga" mamma! kan du säga mamma??" så kanske har han lärt sig att min närhet betyder mamma!... va iaf helt otroligt! han sa det såååå tydligt! "maaamma!....snyft...muuaaammmaa! mamma!" jag blev helt paff:)

• Krake

När det är uppenbart medvetet.

Men övergången är flytande. Vi märkte att sonen tenderade att jollra mamamama till mig och bababababa till pappan någon gång runt halvåret. Vi 7 månader visade han sen helt otvetydigt att det var riktiga ord: kröp till mig, pussade mig och sa mamma, sen kröp han till pappan, pussade honom och sa babba. Det tillfället räknar jag som hans första ord. 

Nu vid 1 1/2 kan han dock fortfarande säga det vid "fel" tillfällen ibland, men i grunden vet han ju vad det betyder. 

Moster, inte monster.
  • Krake

Haha, kolla, gammal tråd som jag skrivit 2 gånger i. Och tydligen mindes jag fel på åldern nu, han var 8 1/2, där ser man

Kanske borde investerat i en sån där "min första bok"... 

Moster, inte monster.
  • Tallen

Håller med Fostermamma och övriga om att barnet skall veta vad det betyder, tex om barnet kan säga Pappa och tittar på pappan när man säger Var är pappa? eller ngt liknande

Svar på tråden Vad räknas egentligen som första ordet?