• KingstonNova

Stor bebis - igångsättning?

När jag var hos barnmorskan härom veckan frågade jag henne om det kunde vara som så att mitt barn löper risk för att vara stort när det föds eftersom jag var det ( Vägde strax över 5 och var 56 cm).
    Så kunde det bli svarade hon. Och i och med att jag lagt på mig rätt rejält sen jag blev gravid i och med att jag i samma veva slutade röka, så började jag äta massa skit istället. Då frågade jag henne om man eventuellt skulle kunna få bli igångsatt när barnet är "färdigt" om det skulle vara som så att det blir en riktig bjässe.
    "Barnet kommer ut när det är klart" fick jag till svar. Så nu frågar jag här, om det är som så att det visar sig att barnet är väldigt stort, finns det då någon möjlighet för igångsättning i t.ex v 38 ( tror det är då barnet anses "klart")

• Svar på tråden Stor bebis - igångsättning?
  • Makka Pakka

De vill inte sätta igång en om de tror att det är en stor bebis.
    En igångsättning kan ge för svaga värkar för att man ska kunna/orka föda ut ett stort barn.
    Oftast gör man snitt då.

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • maskros

Jag blev igångsatt vid den tidpunkt i graviditeten som du nämner (ca två v innan BF) av medicinska skäl och jag kan säga att det var för gräsligt. Tog lång tid och de fick vidta alla åtgärder man kan tänka sig för att få igång det hela (hinnsvepning, gel, mer gel, bardkateter, göra hål på fosterhinnorna, värkstimulerande dropp). Så behöver det naturligtvis inte bli, men min upplevelse var att det nog hade gått väldigt mycket snabbare och lättare ifall det fått komma igång av sig själv. Så vore jag som du hade jag väntat tills kroppen vill. (Nu kan man förvisso behöva bli igångsatt ändå, för att man gått över tiden.)
    Hur det än blir så blir resultatet dock gott Lycka till!

• Josse 88

ja blev igångsatt 3v tidigare än bf pga komplikation. Men det var en befrielse. Mest för att jag slapp komplikationerna som jag fått veckan innan och de ville vänta tills barnet inte längre var prematur. Första barnet och jag vet att alla säger att det tar så lång tid men de smörjde med en gel kvällen innan för att det skulle börja öppnas, när jag vaknade åt ja frukost som vanligt på sjukhuset, inga verkar, ingenting. De tog hål på hinnorna 10,00 och knappt 4 timmar senare så kom min lille prins. Det gick fort och det gick bra. Han var hälsan själv och fick 10:or överallt. Så att bli igångsatt i sig behöver inte betyda att det blir världens mardröm. Jag var orolig för förlossningen men den gck långt över förväntan och inte alls så jobbig som jag föreställt mig från allas berättelser.
    Jag fick göra en viktuppskattning dagen innan håltagningen för att de skulle se ungefär hur stor han var och om hur förlossningen skulle gå till, om han eventuellt inte var fullt så stor som han borde vara. Jag skulle ju föda i vilket fall pga komplikationerna jag fick men du kanske kan be dem att göra en viktuppskattning via ultraljud. Om din lilla bebis inte är för stor så är ju det bra men om han/hon redan väger väldigt mycket kanske du kan be om att få bli igångsatt innan pga enormt stor förlossningskänsla.
    Du ska ju inte behöva förstöra hela underlivet och allt i närheten bara för att dem inte tycker att bebisen är för stor. Gissar på att du måste vara bestämd i dina åsikter, mig trodde dem inte på i början. Inte föränn de tog leverprover och insåg att jag talade sanningen och inte bara ville ha bebis hos mig, utan bebis var i risk också.
    Men det är bara att stå på dig. Gör ett ultraljud först innan du börjar oroa dig så du inte oroar dig i onödan. Stor mage betyder inte stor bebis. Jag var smällfet jämfört med många av mina vänner som var gravid samtidigt. Och min lilla pojk vägde minst av dessa barn så gå inte på magens storlek bara och tro att du ska få en jättebamsig bebis bara därför. Alla magar blir olika.
    Sköt om dig och jag tvivlar inte på att allt kommer gå super. Lycka till och grattis till lilla

• 3 barns mamma84

Första födde jag vaginalt 4,1 g och 52cm
    Andra fick jag P-snitt v 41+2 som var 5,8 g och 62cm
    Tredje fick jag P-snitt 2 v innan BF som var 4,1 g och 51cm

så jag fick inte igångsättning då han var stor o det kunde bli allvarligt då.
    o här åt ja bara sallad o inte mkt godis alls.
    o ingen diabetes.
    ingen av barnen alls.

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ BLOGG mamma84.bloggagratis.se/
  • Saraa87

Jag stod inför samma rädsla som du när jag väntade min son. Jag fick träffa en dr som utförde ett tillväxt UL där det visade sig att bebisen skulle förmodligen väga mellan 4300-4800g (jag var då i V40+5) (jag själv är ganska liten 158cm..). Blev igångsatt genom de tog hål på hinnorna, värkarna kom igång av sig själv men på slutet fick jag ett värkförstärkande dropp som gjorde god nytta:) Hade en bra förlossning det tog ca 14h från vattnet togs till bebben var ute (Vägde 4500g). Bara för man blir igångsatt betyder inte det att förlossningen ska göra mer ont osv.. 

I skåne får man snitt om bebisen beräknasväga mer än 5.1kg.

Det är du som ska föda och känna dig trygg, krärv ett tillväxt UL och disskutera sedan med en dr. ´

Lycka till, njut av din graviditet (inte många gånger i livet man har en färdig liten sparkande mini människa i sin mage;)

• Fridayyy

HUr stort har omfånget på huvudet varit på era bebisar? Är det det som spelar roll när det är stora bebisar?

• MizzBumbi

Jag ska få bli igångsatt om vårat barn blir stort denna gång.. dock vägde bara våran gosse 4430 Men jag hade en lång förlossning mm.. Men när jag var på samtal med en barnmorska sa hon att hon tyckte inte jag behövde bli igångsatt, men jag ha redan varit i kontakt med läkare på spec. MVC å enligt dom ska jag få bli igångsatt eftersom de är min vilja att bli de om barnet blir stort :) Hoppas de löser sig för dig!

• 3 barns mamma84
    Fridayyy skrev 2011-05-10 17:18:19 följande:
    HUr stort har omfånget på huvudet varit på era bebisar? Är det det som spelar roll när det är stora bebisar?
    Nej det är axlarna som är boven inte huvudet.

Min son var bara 5810g och 62cm och huvudomfång 40cm
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ BLOGG mamma84.bloggagratis.se/
Svar på tråden Stor bebis - igångsättning?