• Kakmonster

Min 14-mån har bara 2 tänder än, skall snart in på dagis. Hur äta?

Hemma kör vi fortfarande med grovt malen puré av alla sorter eller väldigt små bitar av vår mat samt lite plockmat som spagetti, makaroner och små pannkaksbitar etc. Men hur kommer matningen funka på dagis om hon inte hunnit få fler tänder? Hur har det gått för er? Gissar att vi är ensamma om detta. Hon är ni 14 mån och börjar på dagis om 3,5 månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 09:55
    Gissar att vi INTE är ensamma om detta, skall det stå...

• Svar på tråden Min 14-mån har bara 2 tänder än, skall snart in på dagis. Hur äta?
  • Rocktroll

Min dotter började på dagis när hon var 16 mån och tandlös. Funka hur bra som helst för att vi gav henne normalstora bitar trots tandlös för man tuggar ju ändå inge speciellt med tänderna i den åldern utan med tandköttet. Hon kunde tex äta en hel pannbiff utan problem. Ni kan ju börja träna på att inte göra maten tll babymat så hon vänjer sig vid större bitar för ni har nog mest gjort det till en vanesak.
    Så nej ni är inte ensamma om det.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • CorinnesMamma

Min dotter fick sin första tand (uppe) när hon var 10månader, tand nummer 2 kom kort därefter. Sedan gick månaderna, och inte förens vid 16månader dök de 2 framtänderna upp. När hon var 15 månader började hon på dagis (dvs med "bara" två nedertänder) och det gick hur bra som helst!!

Hemma äter hon våran mat (och har gjort det sen innan hon blev 1år), vissa saker skär jag i extra små bitar så att hon kan "mosa" dom med gomen, och vissa saker äter hon som dom är. Typ mjukt bröd, hårt bröd (suger såklart på det så det mjuknar), pasta, potatis, korv utan skinn osv. På dagis äter hon samma mat som alla andra barnen, aldrig hört att hennes matning har varit något problem.  
    Barn jobbar ju in en teknik så att de kan äta, trots att de inte har så mycket tänder.
    Det kommer gå bra ska du se :)
    Om inte annat så hinner det nog ploppa upp en tand eller två innan det är dags att börja på dagis (om det var 3månader kvar)
    :) 

• Alexi

Men tänderna har ju väldigt lite med hur de kan äta att göra. Min dotter fick första tanden vid ett år, sen kom en hel drös under det följande halvåret, de flesta mellan typ 15-18 månader. Men det påverkade ju inte ätandet så där jättemycket precis i början, det är ju inte så de äter hel morot eller en stor köttbit i den åldern ändå.

• Jenny76

Som förskollärare på en småbarnsavdelning kan jag säga att det kommer att gå fin-fint!
    Har varit med om alla möjliga sätt att äta oavsett hur få eller många tänder barnet har!

Följ ovan nämnda råd att börja ge lite större bitar nu redan. Och tänk på att 3,5 månader är lång tid i ett barns liv, mycket hinner hända innan förskolestarten.

Lycka till!

• Triple Trouble

Vår dotter hade bara 4 tänder vid 20 mån, det gick utmärkt att tugga ändå. Hon åt fast föda fast hon bara hade två också, de tuggar med käkarna

• Guld gossarnas Super Mamma

Min son har ätit fast föda,alltså vår mat sen han var 10 månader och endast med 2 tänder,gått hur bra som hellst!  

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
Svar på tråden Min 14-mån har bara 2 tänder än, skall snart in på dagis. Hur äta?