• LinaLi

Bilbarnstol i Ford Focus.

Vår tjej är visseligen snart bara tre år men det är läge att byta bilbarnstol för hon är både lång och tung för sin ålder. Hon sitter bakåtvänd i en Britax HiWay (tror jag den heter) i dagsläget.
    Har ni med långa barn något tips på en framåtvänd stol som hon kan växa i och som passar bilen (Ford Focus -06)?

Snälla ge lite tips i denna djungel av stolar och ivriga försäljare Skrattande

• Svar på tråden Bilbarnstol i Ford Focus.
  • Ängeln 80

Men du , hur lång  och tung är hon då?? Det är verkligen inte tid för er att byta till en framåtvänd..

• Cecci78

Hur lång är hon då o vad väger hon? Jag har en lång 6-åring som är 123 cm o han sitter bakåt i en Britax Two Way, den största bakåtvända stolen, den sitter bra i Focus.

En liten 3-åring bör inte alls sitta framåt om de nu inte väger över 25 kg eller om öronen når kanten på den stolen men då är de vääääldigt stora för sin ålder. Nacken klarar inte en krock framåtvänt i den åldern.

• cicci85

Om hiwayen känns för trång skulle jag byta till en Britax Twoway, bakåtvänd såklart, det är den rymligaste stolen med längst användningstid. Inga problem att sitta bakåtvända i den tills de väger 25 kg.
    Det finns inga bältesstolar som är bra för barn som inte ens fyllt 3 och det finns inga barn som inte fyllt 3 som är för stora för att åka bakåtvända.

Ett snabbt klipp där du ser skillnad:
    ">

En infofilm på svenska:
    ">

• LinaLi
    Ängeln 80 skrev 2011-05-03 20:47:36 följande:
    Men du , hur lång  och tung är hon då?? Det är verkligen inte tid för er att byta till en framåtvänd..
    Cecci78 skrev 2011-05-03 22:24:22 följande:
    Hur lång är hon då o vad väger hon? Jag har en lång 6-åring som är 123 cm o han sitter bakåt i en Britax Two Way, den största bakåtvända stolen, den sitter bra i Focus.

En liten 3-åring bör inte alls sitta framåt om de nu inte väger över 25 kg eller om öronen når kanten på den stolen men då är de vääääldigt stora för sin ålder. Nacken klarar inte en krock framåtvänt i den åldern.
    Hon är ca 110 lång och väger 20 kg. Jag vet att det är tidigt och vi ska inte byta i morgon, för jag är medveten om att även om längd och vikt säger en sak så säger kroppens ålder, mognad och hur den klarar en ev krock en annan. Men jag tackar för era tips!
Svar på tråden Bilbarnstol i Ford Focus.