• Lundamamma

Har ni lyckats med att tvätta smålego i tvättmaskin?

Om man typ lägger smålegot i ett örngott eller påslakan och knyter om, så skulle man ju kunna tvätta legot i tvättmaskin. Någon som provat detta? I hur många grader körde ni? Använde ni vanligt tvättmedel då, eller vad?
    Hur gjorde ni? 

• Svar på tråden Har ni lyckats med att tvätta smålego i tvättmaskin?
  • Bordeaux
    Lundamamma skrev 2011-05-03 11:09:49 följande:
    Om man typ lägger smålegot i ett örngott eller påslakan och knyter om, så skulle man ju kunna tvätta legot i tvättmaskin. Någon som provat detta? I hur många grader körde ni? Använde ni vanligt tvättmedel då, eller vad?
    Hur gjorde ni? 
    Jag har tvättat små droppflaskor och plast burkar i plast med tillhörande lock. I en vanlig frontmatat maskin som är hälften så stor som en vanlig, du vet.
    Slängde bara in sakerna som skulle tvättas i med lite tvättmedel i facket och sen bara välja ett vanligt program. Gick hur bra som helst.
    Vi använde inget örngott eller annan påse.
  • Anme

Jag stoppade legot i en nätpåse för underkläder (med dragkejda) och tvättade tillsammans med vanlig tvätt, 40° vanligt tvättmedel. Det gick jättebra även om det skramlar en del. Lät det sen torka utspritt på en handduk

• lias

Jag skulle nog hellre tvätta lego i diskmaskinens bestickställ!

• Ultima

Annars funkar diskmaskinen ypperligt också om man har en sådan! 

• Lundamamma
    lias skrev 2011-05-03 12:24:56 följande:
    Jag skulle nog hellre tvätta lego i diskmaskinens bestickställ!
    Bara nyfiken på varför du och Ultima föredrar diskmaskin framför tvättmaskin?
  • Ultima

Ingen snurrande trumma som grejerna kastas runt i... 

• UmeåElin

Jag tvättar lego och duplo i tygpåse/örngott/tvättpåse samtidigt med handdukar, det låter så mycket annars.

• PVeraB

på dotterns duplo-lego står det 40 grader så jag antar att det går bra köra dem i tvättmaskin.

Svar på tråden Har ni lyckats med att tvätta smålego i tvättmaskin?