• Devania

Gångreflex kvar vid 3 mån???!

Min tjej har gångreflexen kvar fast hon blir 3 månader om en par dagar. Åtminstone "går" hon när man håller upp henne på underlag och "drar" henne framåt. Det står ju att den ska försvinna vid 2 månader?? Jag blir ju orolig!

• Svar på tråden Gångreflex kvar vid 3 mån???!
  • vittra

Ingen fara, vissa barn har den kvar ända tills de börjar gå "medvetet". Det är absolut inget konstigt eller något att oroa sig över! Vår första var så. Har även läst i olika utvecklingsböcker att det förekommer.

• Devania

Ok, tack för ditt lugnande svar... Men är detta något som är ovanligt då elr?! Nog blir man ju allt lite orolig när detta inte direkt står någonstans... 

• miyouuss

min dotter är 8 mån och har haft reflexen hela tiden (men nu börjar hon snart gå på riktigt). har aldrig hört att det skulle vara något att oroa sig för?

• GoldDigger

Visste inte ens att det fanns en sån reflex.

• sahara sahara

Det är inte jätteovanligt att de har den kvar tills de börjar gå på riktigt. Det märks framför allt om man testar i vatten.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • miyouuss
    sahara sahara skrev 2011-05-03 07:51:36 följande:
    Det är inte jätteovanligt att de har den kvar tills de börjar gå på riktigt. Det märks framför allt om man testar i vatten.
    "Jätteovanligt" hur vet du det? har du någon statistik på det?
Svar på tråden Gångreflex kvar vid 3 mån???!