• Kris74

Utlandsmammor i Lund

Jag undrar om det finns några mammor som bott utomlands men som nu flyttat tillbaka till Sverige? I Lund och Malmöområdet? Berätta isåfall gärna om hur det gick. Var ska man bo, vilka områden är trevliga? Finns det några grupper att träffa andra utlandssvenskar?

• Svar på tråden Utlandsmammor i Lund
  • Ruby

Du kan nog få en hel del tips på www.mumsinsweden.com. Har varit någon sådan tråd där ganska nyligen. MIS är ett nätverk för Enligsh speaking Mums in Sweden och det finns ett stort gäng i Skåne, långt ifrån alla är från engelsktalande länder från början.

Lycka till med flytten!

• Hoppetossan79
    Kris74 skrev 2011-05-02 08:22:24 följande:
    Jag undrar om det finns några mammor som bott utomlands men som nu flyttat tillbaka till Sverige? I Lund och Malmöområdet? Berätta isåfall gärna om hur det gick. Var ska man bo, vilka områden är trevliga? Finns det några grupper att träffa andra utlandssvenskar?
    Hej

Jag och maken har bott i Schweiz i 9 år innan vi vände hem igen. Barnen har vi skaffat sedan vi flyttade tillbaka. För oss var en av anledningarna till återflytten (för min del, maken kommer från CH) att vi ville komma närmre min familj och därför hamnade vi här mellan Malmö och Lund.
    Det var en stor omställning att vänja sig vid "svenssonlivet" här i Sverige. Det var både positivt och negativt att komma in i den miljön men som sagt en stor omställning...
    Jag tycker ni bör fundera över vilka saker ni uppskattar där ni bor idag. Är det området, huset, närheten till aktiviteter etc och välja område efter det. Det finns ju en massa områden med barnfamiljer i byarna runt Malmö-Lund. t.e.x.  Åkarp, Hjärup, Staffanstorp,  Dalby, Klagshamn etc.

Var bor ni idag? När tänker ni vända hem igen?
  • Koffie

Vi flyttade från Holland till Lund, och jobbar båda två i Malmö. Fast ja, vi bor faktiskt utanför Lund (nu i Södra Sandby och tidigare i Håstad). Båda är för övrigt trevliga områden. Vi var inte säkra på om vi ville bo på landet, så vi provade på först och vi gillar det. Kan nog inte tänka mig att bo i stan med barn igen.

Allt har gått över förväntan bra. Jag var lite skeptisk till att flytta tillbaka till Sverige först, men varken jag eller min man kan tänka sig att flytta tillbaka nu.

Jag har haft lite kontakt med mums in Sweden också. Men, eftersom vi är från Nederländerna har hela kontaktnätet runt Nederlund (förening med skola för nederländare i Skåne) varit viktigare.
    Mums in Sweden är mer för engelskspråkiga familjer och för engelskspråkiga mammor i Sverige. Man är dock hjärtligt välkommen där och det är ett trevligt gäng, men ändå.

Jag håller med Hoppetossan - det går ju inte att säga något om "trevliga områden" utan att veta vad du menar med ett trevligt område.. Var VILL ni bo? Var ska ni jobba? Vill du bo i stan eller på landet? Hur gamla är dina barn? Vill ni ha barnen i vanlig skola eller i internationell skola? Osv, osv..

• Kris74

Tack för svaren! Vi bor för närvarande mitt i Dublin och flyttar tillbaka till sommaren. Trevligt område är inte lätt, här i Dublin finns det områden man bör undvika pga olika problem men det kanske inte finns på samma sätt i Sverige. Vi vill iallafall helst bo inne i Lund, helst inte i någon av byarna runt omkring eftersom man då är väldigt beroende av bil och det blir långa avstånd till aktiviteter. Tyvärr verkar det nog som att vi måste göra det iallafall till en början eftersom tillgång på lägenheter verkar vara en bristvara. Vem vet, vi kanske isåfall kommer att tycka om att bo på landet.

Jag är lite skeptisk till att flytta hem, mannen är mer entusiastisk, men vi kommer att ge det ett par år och se hur det går. Kan tänka mig att det blir en stor omställning.

Jag ska ta kontakt med Mums in Sweden, kan man även som svenska vara med där (vi är svensk/engelsk familj)?

Jag vet att det också finns SWEA för hemvändande utlandssvenskar men är inte säker på att det är så många mammor med småbarn med i Malmögruppen. Jag ska ta kontakt med dom också.

Vet någon något om området Jakriborg i Hjärup? Vad tycker ni isåfall om det? 

• evaoregon
    Kris74 skrev 2011-05-11 22:30:38 följande:
    Vi vill iallafall helst bo inne i Lund, helst inte i någon av byarna runt omkring eftersom man då är väldigt beroende av bil och det blir långa avstånd till aktiviteter. Tyvärr verkar det nog som att vi måste göra det iallafall till en början eftersom tillgång på lägenheter verkar vara en bristvara. Vem vet, vi kanske isåfall kommer att tycka om att bo på landet.
    Det finns ju bra allmänna kommunikationer mellan Lund och orterna runt omkring.  Pågatåget stannar på många ställen.   Jag är uppväxt i området och har bott med amerikansk man i Lund, men det var många år sedan nu.
  • Ruby
    Jag ska ta kontakt med Mums in Sweden, kan man även som svenska vara med där (vi är svensk/engelsk familj)?
    Du är absolut välkommen som svensk. Finns fler Dubliners på MIS och vi är också svensk/engelsk familj. Många med små barn i varierande åldrar. Vi bor på riktiga landet och jobbar heltid så brukar inte kunna vara med på så många träffar men i Malmö har de en fikaträff i veckan. AWC brukar också ha toddler dates där även icke-amerikaner är välkomna. Ibland är det playdates på Skattkammarön eller motsvarande.

Jag jobbar i Lund men har ingen koll på bostäder. Letar ni att hyra eller köpa? En kollega har just köpt på Djingis och där är väldigt barnvänligt efter vad jag förstår, generationsskifte på gång tror jag. Gunnesbo är också barnvänligt tror jag och där brukar också finnas lägenheter till salu. Har ni jobb så spelar det kanske roll i vilken ände ni vill bosätta er.
  • Hoppetossan79

"Vet någon något om området Jakriborg i Hjärup? Vad tycker ni isåfall om det? "

Jag känner till området men känner ingen som bor där. Det är riktigt mysig! Känns som en tysk hansa stadt. De har en toppen mataffär på området och tågen stannar precis framför.

Ni mammor därute, ni känner ingen med barn som pratar schweizertyska?

• Hoppetossan79

Kom på att Klosers Fälad i Lund ligger ganska bra till. Många ungar i området och nära till Nova Lund ( ett stort köpcenter), promenadavstånd till centrum och många lekplatser, bibliotek osv i närheten.

• Koffie
    Trevligt område är inte lätt, här i Dublin finns det områden man bör undvika pga olika problem men det kanske inte finns på samma sätt i Sverige. Vi vill iallafall helst bo inne i Lund, helst inte i någon av byarna runt omkring eftersom man då är väldigt beroende av bil och det blir långa avstånd till aktiviteter. Tyvärr verkar det nog som att vi måste göra det iallafall till en början eftersom tillgång på lägenheter verkar vara en bristvara. Vem vet, vi kanske isåfall kommer att tycka om att bo på landet.

Jag är lite skeptisk till att flytta hem, mannen är mer entusiastisk, men vi kommer att ge det ett par år och se hur det går. Kan tänka mig att det blir en stor omställning.

Vet någon något om området Jakriborg i Hjärup? Vad tycker ni isåfall om det? 
    Bostäder inne i Lund är lite tricksigt i vilket fall som helst, och då får man oftast ändå hålla till godo med bostad i de områden som kanske har lite lägre status. Fast även i de områdena ÄR det faktiskt riktigt bra och trevligt, ju (isynnerhet om man har andra referensramar än just Lund och Sverige..). Omöjligt är det ju inte, i allafall.

Själv tycker jag ju faktiskt att det funkar bra att bo i Sandby. Både Sandby och Dalby har bra förbindelser med Lund (och hyfsade med Malmö) och det finns ju också en hel del aktiviteter på plats i byarna. Håstad/Örtofta och Stångby funkar också bra pga pågatågen, precis som jag menar att Jakriborg i Hjärup nog funkar. Övriga byar ligger lite längre bort, är mindre och har en aning sämre förbindelser.

När det gäller att välja mellan Hjärup och Lund, så kan det ju vara värt att fundera på hur man vill att det ska funka med skola och dagis. Lund får alltid bra bedömningar för sina förskolor och skolor i nationella jämförelser, och modersmålsundervisningen funkar väldigt bra (min åsikt). Internationella skolan finns ju i Lund och jag TROR att man kan ansöka att gå där även om man bor i en annan kommun, men är inte säker på hur det funkar (om internationella skolan är något ni funderar på).

Jakriborg är supertrevligt - ett lyckat bygge, men lite isolerat , som en sorts trevlig ö utanför Hjärup.
  • Ruby

Jag tror att ISKL är i huvudsak till för de som tänker flytta från Sverige igenom inom en överskådlig framtid. Jag känner en som jobbar som lärare där och hon får inte in sina egna barn (de är från UK). Många halv-/helutländska familjer jag känner har valt att sätta sina barn i helsvensk skola, ibland efter att ha provat med internationell. Det spelar ju också roll om ni bara tänker stanna i Sverige några år eller om ni vet att ni ska flytta tillbaka till Irland eller UK t.ex. om något år.

Svar på tråden Utlandsmammor i Lund