Kris74 skrev 2011-05-11 22:30:38 följande:
Trevligt område är inte lätt, här i Dublin finns det områden man bör undvika pga olika problem men det kanske inte finns på samma sätt i Sverige. Vi vill iallafall helst bo inne i Lund, helst inte i någon av byarna runt omkring eftersom man då är väldigt beroende av bil och det blir långa avstånd till aktiviteter. Tyvärr verkar det nog som att vi måste göra det iallafall till en början eftersom tillgång på lägenheter verkar vara en bristvara. Vem vet, vi kanske isåfall kommer att tycka om att bo på landet.
Jag är lite skeptisk till att flytta hem, mannen är mer entusiastisk, men vi kommer att ge det ett par år och se hur det går. Kan tänka mig att det blir en stor omställning.
Vet någon något om området Jakriborg i Hjärup? Vad tycker ni isåfall om det?
Bostäder inne i Lund är lite tricksigt i vilket fall som helst, och då får man oftast ändå hålla till godo med bostad i de områden som kanske har lite lägre status. Fast även i de områdena ÄR det faktiskt riktigt bra och trevligt, ju (isynnerhet om man har andra referensramar än just Lund och Sverige..). Omöjligt är det ju inte, i allafall.
Själv tycker jag ju faktiskt att det funkar bra att bo i Sandby. Både Sandby och Dalby har bra förbindelser med Lund (och hyfsade med Malmö) och det finns ju också en hel del aktiviteter på plats i byarna. Håstad/Örtofta och Stångby funkar också bra pga pågatågen, precis som jag menar att Jakriborg i Hjärup nog funkar. Övriga byar ligger lite längre bort, är mindre och har en aning sämre förbindelser.
När det gäller att välja mellan Hjärup och Lund, så kan det ju vara värt att fundera på hur man vill att det ska funka med skola och dagis. Lund får alltid bra bedömningar för sina förskolor och skolor i nationella jämförelser, och modersmålsundervisningen funkar väldigt bra (min åsikt). Internationella skolan finns ju i Lund och jag TROR att man kan ansöka att gå där även om man bor i en annan kommun, men är inte säker på hur det funkar (om internationella skolan är något ni funderar på).
Jakriborg är supertrevligt - ett lyckat bygge, men lite isolerat , som en sorts trevlig ö utanför Hjärup.