• Sephrenia

Lite frågor till insatta.

Hej alla ni kära som försöker få barn.
    Anledningen till att jag skriver här är kanske inte den vanligaste om man säger så, jag är ung, jag är fertil och skulle kunna bli gravid i morgon om jag bara ville.

Jag har dock från att vart en barnlängtande individ efter en livskris insett att jag kanske aldrig ens vill ha barn, det känns som om det inte är något för mig längre (vill någon veta mer om livskrisen som gjort detta kan ni inboxa för det spelar ingen roll i helhet för er).

Med tanke på att jag absolut inte vill ha nu så kanske det kommer senare i livet (man vet ju aldrig), men tills dess; jag som är frisk och har fungerande ägg (bevisligen 2 grav, ej fullföljda) skulle jag kunna donera ägg utan att ha fött klart mina egna barn? 

• Svar på tråden Lite frågor till insatta.
  • Marelb

Det skulle du. Det är inget KRAV att ha fått egna barn men dock en REKOMENDATION. Men du skulle absolut kunna ringa närmaste klinik och fråga/anmäla intresse. Du får ju hur som hellst prata med kurator innan du blir godkänd/ej godkänd och hon/han skulle märka om du inte var lämplig. Äggdonatorer behövs alltid! Lycka till!

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • Sephrenia
    Marelb skrev 2011-05-02 21:30:59 följande:
    Det skulle du. Det är inget KRAV att ha fått egna barn men dock en REKOMENDATION. Men du skulle absolut kunna ringa närmaste klinik och fråga/anmäla intresse. Du får ju hur som hellst prata med kurator innan du blir godkänd/ej godkänd och hon/han skulle märka om du inte var lämplig. Äggdonatorer behövs alltid! Lycka till!
    Okej får fråga mig vidare ang rekomendations delen.

Det var just så jag tänkte, äggdonatorer behövs och samma kvinna får ju inte ge upphov till så värst många barn så då blir det litet ut-tömt på ägg om inte flera börjar vara lite givmidla med det man kan hjälpa andra med. 
  • Marelb
    Sephrenia skrev 2011-05-03 04:23:56 följande:
    Okej får fråga mig vidare ang rekomendations delen.

Det var just så jag tänkte, äggdonatorer behövs och samma kvinna får ju inte ge upphov till så värst många barn så då blir det litet ut-tömt på ägg om inte flera börjar vara lite givmidla med det man kan hjälpa andra med. 
    Precis...
    Att man ser en fördel i att först ha fått egna barn är ju dels för att man inte ska upptäcka efter en donation att man ej kan få barn själv vilket isf skulle bli jobbigt. Sen uttryckte min läkare sig som så att "det inte ska bli ett substitut för egna barn"... liksom att man "tröstar" sig med att donera ist för att få egna. Men det sista är ju rätt uteslutet anser jag då man är anonym för föräldrarna och de för dig. Bara barnet kan ju söka upp dig...  Så jag vet inte hur hon tänkte men men...
  • Sephrenia
    Marelb skrev 2011-05-03 22:22:38 följande:
    Precis...
    Att man ser en fördel i att först ha fått egna barn är ju dels för att man inte ska upptäcka efter en donation att man ej kan få barn själv vilket isf skulle bli jobbigt. Sen uttryckte min läkare sig som så att "det inte ska bli ett substitut för egna barn"... liksom att man "tröstar" sig med att donera ist för att få egna. Men det sista är ju rätt uteslutet anser jag då man är anonym för föräldrarna och de för dig. Bara barnet kan ju söka upp dig...  Så jag vet inte hur hon tänkte men men...
    Lät ju hel konstigt att han uttryckte det så, du som kvinna får ju inte ens reda på om det funkade.

Men vad menade du med att man ska upptäcka efter donation att man ej själv kan få barn?
    Eftersom jag blivit gravid innan utan att ha fullföljt någon av dom så är jag fertil är det något som kan gå snett dvs så att man blir skadad så man inte kan få egna senare? 
  • Marelb

Det finns väl vissa risker med allt men de är väl i princip obefintliga. Vad jag menade var väl att har man barn vet man att det funkar liksom. Men det vet du ju redan då!

Som donator får du visst reda på om det blev en graviditet men också senare om det blev ett barn. Man ringer kliniken och frågar helt enkelt...

• Sephrenia
    Marelb skrev 2011-05-09 21:21:33 följande:
    Det finns väl vissa risker med allt men de är väl i princip obefintliga. Vad jag menade var väl att har man barn vet man att det funkar liksom. Men det vet du ju redan då!

Som donator får du visst reda på om det blev en graviditet men också senare om det blev ett barn. Man ringer kliniken och frågar helt enkelt...
    Åfan trodde verkligen sekretessen gällde.
  • trollmor

Hej, jag kommer donera ägg när jag är klar med min graviditet, men har två frågor, hur lång tid efter förlossning kan man börja donera? Jag har förstått så att man får välja ägg ex om Man vill ha en brunett med bruna ögon så får man ett sånt ägg, om ingen vill ha ägg som bär på gener som mitt utseende kommer äggen kastas bort? Vill inte genomgå behandlingar om ingen vill ha mina ägg.. :( Förlåt ts att jag lånar din tråd!

• Sephrenia
    trollmor skrev 2011-05-11 14:40:41 följande:
    Hej, jag kommer donera ägg när jag är klar med min graviditet, men har två frågor, hur lång tid efter förlossning kan man börja donera? Jag har förstått så att man får välja ägg ex om Man vill ha en brunett med bruna ögon så får man ett sånt ägg, om ingen vill ha ägg som bär på gener som mitt utseende kommer äggen kastas bort? Vill inte genomgå behandlingar om ingen vill ha mina ägg.. :( Förlåt ts att jag lånar din tråd!
    Gör absolut inget, det är ju relevanta frågor..
    Jag vill ju att mina ägg ska användas också inte kastas bara för någon har för höga krav när detta kan vara deras sista utväg. 
  • LJF

Nu var det länge sen jag donerade men jag tror inte man fick amma, rätta mig om jag minns fel. Sen gör man vid första besöket blodprover och 6 månader senare samma prover igen och visar de att man är frisk (och man är ok från kuratorn) så donerar man. Vad jag förstod så får man inte "begära" brunt hår utan de tittar på mottagar kvinnan och ser om de har nån med hyfsat matchande utseende, typ brunt hår och ögon. De har redan innan du plockar ut dina ägg blivit ihop matchad med en annan för även den kvinnan måste förberedas till rätt dag för införing av äggen.

• Marelb
    trollmor skrev 2011-05-11 14:40:41 följande:
    Du matchas ihop med mottagare innan behandling börjar. Mottagare börjar med mediciner i samma veva som du. Sen kan det bli ägg i frysen också som kan komma att användas till samma par senare.

Du måste ha slutat amma. Jag räknade med att amma i max 8 mån så 2 mån efter förlossning anmälde jag mitt intresse. Tog då första blodproven. Sen är det väntan i 6 mån och nya prover. Sen donation...

Man kan inte välja om man vill ha brunett eller så... de väljer ut helt efter utseende på mamman.

Du genomgår aldrig behandling i onödan! Finns ju stor brist på donatorer!
  • Marelb

oj LJF hade visst svarat typ samma :-/

• Caspianne
    Sephrenia skrev 2011-05-10 18:01:51 följande:
    Åfan trodde verkligen sekretessen gällde.
    OM det blir barn efter donation, så har barnt vid 18 års ålder rätt att få reda på vem som donerat äggen. Så i Sverige är det inte anonymt att göra ÄD.
  • NalleMaja

Hoppas det inte gör nåt om jag lägger till en kommentar angående sekretessen.

Angående mottagaren:
    där matchas ögon färg, hårfärg och längd så gott det går.
    Den som tar emot äggen får veta åldern på donatorn INGET mer... alltså sekretess efter det. Detta på grund av att åldern kan påverka graviditet etc på grund av att äggen kvalitet avtar med ålder men det är ju också därför det finns en åldersgräns för de som donerar. Mottagaren kan inte ta reda på vem donatorn är utan bara det eventuella barnet.

Angående den som donerar:
    Den kan bara få reda på om det blev graviditet och barn men aldrig får reda på nåt mer. Efter det är det sekretess.
    OM inte barnet själv väljer att söka upp dotnatorn i vuxen ålder. Där är det inte sekretess så dontatorn kan i sverige inte vara anonym för eventuellt blivande donerade barn. (kom inte på nåt bättre sätt att uttrycka det)

Känns mer som det blev en sammanfattning av det som stod tidigare men men...

• Tjobabi
    Sephrenia skrev 2011-05-04 12:38:48 följande:
    Lät ju hel konstigt att han uttryckte det så, du som kvinna får ju inte ens reda på om det funkade.

Men vad menade du med att man ska upptäcka efter donation att man ej själv kan få barn?
    Eftersom jag blivit gravid innan utan att ha fullföljt någon av dom så är jag fertil är det något som kan gå snett dvs så att man blir skadad så man inte kan få egna senare? 
    Det kan ju faktistk även vara så att åren går, tro mig, tiden går fortare än man tror, och plötsligt står du där med ägg som inte funkar längre... Då kan bårde aborter och donerade ägg kännas som en avgrund... ett evigt ifrågasättande av sig själv. Ångesten och förtvivlan över att inte kunna få egna barn senare i livet är inget jag önskar någon. Kanske är det då en tröst att iaf skänkt evinnerlig glädje åt en annan behövande kvinna men tänk noga igenom det för din egen skull. 

Svar på tråden Lite frågor till insatta.