• Stor mamma

Varför inte köpa närproducerat

Finns massor av fina små gårdsslakterier

Varför köper inte ni som gnäller på slakterierna där. Om fler skulle välja närproducerat-gårdsslaktat så skulle de stora mass slakterierna försvinna. '

Vi köper närproducerat kött året om
    jagar själva vilt

Vi köper grönsaker sommarhalvåret då vår närproducent är öppet

Vi gnäller inte på slakterierna- men vi väljer i stället....
     procent av vår mat lagar vi från grunden

Ni som är anti slkteriernas metoder-skulle ALLA ni välja o köpa från gårdsbutik så skulle det ploppa upp fler gårdsbutiker- vilket härligt land det skulle vara

Korvar som man kan köpa från gårdsbutiken-deras egna kryddningar
    Färskt kött där djuret har det bra

Den gård vi köper från får man besöka när man vill-vi brukar kika på kalvar,kor,får o höns när vi ändå skall dit o hämta vårt kött- De har det jättebra o köttet är jättefint.

Varför inte stödja gårdsbutikerna

• Svar på tråden Varför inte köpa närproducerat
  • Passionsfrukt

För att det inte finns nåt sånt på flera hundra kilometers avstånd. Dessutom får inte gårdarna själva slakta hemma i Finland. De måste köra boskapen till ett EU-godkänt slakteri.

• ikelipiken

Många tycker om att gnälla och ha åsikter, men få har råd att betala det pris som gårdsbutikerna sätter. Oftast ligger det priset något högre än på det icke ekologiska köttet som man hittar i kyldisken på tex ICA Maxi eller Coop.

Men de flesta gårdsbutiker brukas sälja tex hel eller halv gris, större parti från nöt osv.
     Räknar man då ut kilopriset blir det mycket mycket billigare uträknat på den tiden som köttet räcker mot om man skulle ha köpt samma mängd i butik. Innan jul är det inte alls omöjligt att köpa en hel gris för runt 30 kr/kg. 
    Det är bra kött som håller magen mätt länge och plånboken blir garanterat nöjd.

Jag tycker också att vi ska slå ett stort slag för gårdsbutikerna! 

• Apocalypso

De flesta gårdsbutiker jag känner till håller samma priser på sitt kött som det man kan köpa på ICA, skillnaden är att deras kött smakar mycket bättre och jag vet att djuren haft det bra. Köper jag sen ett helt lamm, en halv gris eller ett kvarts nöt styckat och klart så blir kilopriset mkt lägre.

• Gurkburk

Jag tror tyvärr att när det kommer till kritan bryr sig folk inte så mycket eller så bryr de sig inte tillräckligt för att sätta sig in i saken. Det är bara att titta på hur mycket dansk fläskfilé det går åt i butikerna eller de billiga äggen (från burhöns). Det enda de ser är de stora siffrorna på skylten och de är ju lägre än de på den svenska fläskfilén/äggen från frigående höns med utevistelse. Att ta sig till en gårdsbutik eller stycka sitt eget kött ids de inte. Var grönsakerna kommer ifrån bryr de sig inte heller om. Den besprutade tomaten från spanien ser ju så mycket rödare ut och äpplet så mycket blankare (att de inte smakar något bryr man sig inte om) och det är ju jättecharmigt att servera färska hallon mitt i vintern (som inte heller smaker något).

• Velour

För långt bort. Annars är jag för närproducerat!

• Stor mamma

Hejsan
    Tack för era svar

Om man styckar själv-köper en stycksåg, lite knivar för en peng på 600 så kan du få gris för 21 kr kg

Jag brukar köpa hel gris- Nu tar jag med klöv6+huvud men detta kan dom ta bort på plats. Våra hundar brukar få dessa o gnaga på.

En hel gris väger runt 130 kg - be om en med lite mindre fett på för annars kan du få en gris som är otroligt feta med enormt mkt insprängt fett. Det skall va lite fett för att få saftigheten men inte för mkt.

Stycka är inte svårt-det gör du vid köksbordet med ett plastskygg o skärbräda.
    Tar för mig som är ovan 30 min per halva (mamma är styckmästare o det tar 15 min per halva i grovstyck)

Sen mala tar ju lite tid, likaså o finskära grytbitar (jag gör alltid det färdigt i stället för att stå o göra det vid tillagning)

Gårdsbutiker i sverige är oerhört fina- det ÄR billigare att köpa hel eller halvt djur än att köpa en liten förpackning i affären.

Sen kan man köpa lådor med diverse saker i som även har leverans till din närmsta affär har jag sett. Googlade på det o fick fram det.

Men även om ni har 10 mil till närmsta gårdbutik. Ring o beställ en gris o ett halvt nöt. Hämta o stycka o frys in. Köp en riktig frysbox.

Familjer skulle tjäna massor på detta. Nu i jusas köpte vi 4 grisar o fick rabatt (vi var några som gick ihop)
    Rabbaten blev 2 kr / kg Så vi betalade bara 18 kr kg (vi styckade själva)

Vilt är dyrare- vi jagar själva så det är bara jaktavgiften för oss en gång om året så har vi hare/fågel/älg/rådjur

Köper ni av jaktlag så blir det billigare än att köpa i affären. Kostar inget o ringa o fråga jägare.

Men om ALLA som gnäller över importerat kött väljer en gårdsbutik istället så skulle nog sverige bli tvungna att importera mindre

• Velour
    Stor mamma skrev 2011-05-02 05:24:54 följande:
    Hejsan
    Tack för era svar

Om man styckar själv-köper en stycksåg, lite knivar för en peng på 600 så kan du få gris för 21 kr kg

Jag brukar köpa hel gris- Nu tar jag med klöv6+huvud men detta kan dom ta bort på plats. Våra hundar brukar få dessa o gnaga på.

En hel gris väger runt 130 kg - be om en med lite mindre fett på för annars kan du få en gris som är otroligt feta med enormt mkt insprängt fett. Det skall va lite fett för att få saftigheten men inte för mkt.

Stycka är inte svårt-det gör du vid köksbordet med ett plastskygg o skärbräda.
    Tar för mig som är ovan 30 min per halva (mamma är styckmästare o det tar 15 min per halva i grovstyck)

Sen mala tar ju lite tid, likaså o finskära grytbitar (jag gör alltid det färdigt i stället för att stå o göra det vid tillagning)

Gårdsbutiker i sverige är oerhört fina- det ÄR billigare att köpa hel eller halvt djur än att köpa en liten förpackning i affären.

Sen kan man köpa lådor med diverse saker i som även har leverans till din närmsta affär har jag sett. Googlade på det o fick fram det.

Men även om ni har 10 mil till närmsta gårdbutik. Ring o beställ en gris o ett halvt nöt. Hämta o stycka o frys in. Köp en riktig frysbox.

Familjer skulle tjäna massor på detta. Nu i jusas köpte vi 4 grisar o fick rabatt (vi var några som gick ihop)
    Rabbaten blev 2 kr / kg Så vi betalade bara 18 kr kg (vi styckade själva)

Vilt är dyrare- vi jagar själva så det är bara jaktavgiften för oss en gång om året så har vi hare/fågel/älg/rådjur

Köper ni av jaktlag så blir det billigare än att köpa i affären. Kostar inget o ringa o fråga jägare.

Men om ALLA som gnäller över importerat kött väljer en gårdsbutik istället så skulle nog sverige bli tvungna att importera mindre
  • mclo

Jag körde närproduverat ett bra tag, allt kött kom ifrån gården vi hade, och även potatis och grönsaker.
    Hade gärna gjort det nu om jag hade haft körkort och kunnat köra runt till dom som har gårdsbutiker.

• Stor mamma
    mclo skrev 2011-05-02 20:49:20 följande:
    Jag körde närproduverat ett bra tag, allt kött kom ifrån gården vi hade, och även potatis och grönsaker.
    Hade gärna gjort det nu om jag hade haft körkort och kunnat köra runt till dom som har gårdsbutiker.
    Finns några som levererar åtminstone till några butiker- lådor med olika köttbitar i.

Men håll med om att kött o grönt är mycket frächare o smakrikare än det som kommer från långväga producenter
  • k girl

Det går att köpa färdigstyckat och färdigpaketerat också, många gånger. Vi kan köpa gris för 45 kr/kg styckat och paketerat.

• Annelie 76

Jag skulle gärna köpa en halv eller hel gris (eller ko för den delen) men jag har ingenstans att förvara den... Har samma problem med lådorna med kött man kan köpa. Så ser det också ut för en hel del.

• Helle333
    Gurkburk skrev 2011-04-28 19:26:16 följande:
    Jag tror tyvärr att när det kommer till kritan bryr sig folk inte så mycket eller så bryr de sig inte tillräckligt för att sätta sig in i saken. Det är bara att titta på hur mycket dansk fläskfilé det går åt i butikerna eller de billiga äggen (från burhöns). Det enda de ser är de stora siffrorna på skylten och de är ju lägre än de på den svenska fläskfilén/äggen från frigående höns med utevistelse. Att ta sig till en gårdsbutik eller stycka sitt eget kött ids de inte. Var grönsakerna kommer ifrån bryr de sig inte heller om. Den besprutade tomaten från spanien ser ju så mycket rödare ut och äpplet så mycket blankare (att de inte smakar något bryr man sig inte om) och det är ju jättecharmigt att servera färska hallon mitt i vintern (som inte heller smaker något).
    Du har tyvärr så rätt. De som skulle behöva besöka masslakterierna gör det inte, det spelar ingen roll för dem hur köttet hamnar på tallriken, huvudsaken är att det är billigt. De skiter i hur hönsen har det så länge äggen och köttet är billigt.
    Jag har inte hittat någon bra gård i närheten så vi äter faktiskt vegetariskt, fisk (helst krokfångad), vilt och ägg ifrån frigående KRAVhöns.
    Min pappas exfru köpte såna billiga burhönsägg till jul för två år sedan. Jag höll på att kräkas av smaken. Det var vedervärdigt.
  • Stor mamma

Investera i en frys om ni har platsen även om den kostar lite i inköp om ni inte tar en från blocket så har ni igen det

Jag håller med-köpte burhöns ägg när vi inte hann o behövde äggen på en gång- Kan säga att det ÄR skillnad i smak. Vi ger 1,50 kr ägget om vi köper mindre än 10 ägg- men vi bakar mycket själva o äter ägg så vi ger 1 kr då vi köper 30 ägg varje gång. Det går åt och smakar bra.

Kan man få det finstyckat?? Det visste jag inte-här grovstyckar dom bara om man ber om det o får betala en summa per gris/halv gris eller ko. Lådorna är grovstyckat vet jag

• MickeN1973
    k girl skrev 2011-05-03 13:04:49 följande:
    Det går att köpa färdigstyckat och färdigpaketerat också, många gånger. Vi kan köpa gris för 45 kr/kg styckat och paketerat.
    Är det med kvitto?
  • Stor mamma

Alltid kvitto på gårdsbutiker-de är ju företagre precis som andra företag-dom producerar kött

• k girl
    MickeN1973 skrev 2011-05-03 21:12:33 följande:
    Är det med kvitto?
    Ja, självklart. Samma producenter säljer till vårt lokala ICA. Är priset för lågt menar du? Betänk då att man med en halv gris får väldigt mycket. Det är ju inte så att man får en skinka, en filé och några kotletter till det priset, utan även en en hel del "ofint" kött. Kan man använda allt blir kilopriset lågt, använder man bara de fina styckdetaljerna blir kilopriset högt.
  • ciccir

Åh, jag skulle önska att det fanns fler gårdsbutiker, alternativt mycket mer information om de som finns... jag har bara koll på en enda gårdsbutik häromkring Norrköping där jag bor.... :( Skulle absolut vilja handla mycket mer närproducerat. Borde finnas typ hemsidor där alla gårdsbutiker finns listade med sortiment, öppettider och vägbeskrivning.

Svar på tråden Varför inte köpa närproducerat