• IssaPissa

Finns det något ställe man kan köpa ersättning nattetid?

Jag har ammat i över två timmar och vet inte vad jag ska ta mig till. Så fort jag tar bort bröstet skriker hon och vägrar nappen!

Jag är trött och desperat och skulle ge min högra hand för en tetra ersättning, hon måste ju vara hungrig om hon ligger så länge?

Men finns det öht att få tag på såhär mitt i natten?

• Svar på tråden Finns det något ställe man kan köpa ersättning nattetid?
  • Rosenöga

Hur gammal är hon? De har ju perioder då de vill ha mera mat. Om hon håller på och äter så där länge kommer det att öka mjölkproduktionen. Men egentligen ska man inte hålla på så länge.

• JuliaåRonjasmammis

Ingen fara, det är helt normalt!  Vissa bebisar är långammare, och vissa vill amma jämt! Andra är nöjda med en kortare slurk med längre mellanrum. I vissa perioder behöver de också dia mer för att mjölkproduktionen ska öka. Och vissa bebisar vill ha tutten även när de inte är hungriga, att snutta på för närheten.

Men visst är det jobbigt, hua! *minns* Dock inte farligt, och jag skulle nog råda dig att försöka sova nu när hon sover. Lägg dig bredvid bara, eller sitt och sov! Det går, jag lovar. Flört  Allt för lite sömn...

Sen kan du köpa på dig ersättning i morgon så att du har hemma, och samtidigt fundera på hur du vill göra med amningen. Det är bara du som kan avgöra hur viktig den är för dig, och om du hellre vill gå över till ersättning alt delamma och ge ersättning eller fortsätta helamma. Inget är fel, men det är bra om man läser på om amning, och även hur ersättning kan påverka amningen. Vissa barn blir "tuttförvirrade" och vill inte ta bröstet när de väl fått flaska, men för andra barn går det utmärkt! Men som sagt, det är alltid bra att läsa på innan man tar beslut.

Hoppas detta kan lindra oron lite, och att ni får lite sömn nu båda två, och att allt går bra! Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Don't mess with my integrity!
  • IssaPissa

Tack för alla svar!

Nu har jag fått sova och kan tänka klart igen. Som maken brukar säga blir jag svart i ögonen när jag håller på och trillar av pinn pga sömnbrist.
    Hon fortsatte att sova och har ju givevis ätit några gånger under natten men blivit klart på några minuter och nu sover hon ännu

Jag vet ju hur amningen fungerar, efterfrågan styr ju tillgången men ibland blir det bara föör mycket! Denna gång njuter jag inte utav amningen utan har ofta ångest och när det blir en så lång amning som igår blir det bara för mycket.
    Har en tjock bibba med papper som jag fått av amningsmottagningen när jag försökte pumpa medan vårat första barn låg på neo.

Jag ville ju inte ge ersättning eg men man undrar ju om något är fel, hon har under de senaste två dagarna varit bökig vid bröstet, hon har skrikit och det har varit svårt att få henne att ta det.
    Men det ultimata vore ju om det gick att ge henne en flaska på kvällen och hon nöjde sig med det samtidigt som det är negativt för produktionen.

Hon blir 10 veckor på fredag och jag antar att det bara är att bita ihop.

• JuliaåRonjasmammis
    IssaPissa skrev 2011-04-28 10:31:36 följande:
    Tack för alla svar!

Nu har jag fått sova och kan tänka klart igen. Som maken brukar säga blir jag svart i ögonen när jag håller på och trillar av pinn pga sömnbrist.
    Hon fortsatte att sova och har ju givevis ätit några gånger under natten men blivit klart på några minuter och nu sover hon ännu

Jag vet ju hur amningen fungerar, efterfrågan styr ju tillgången men ibland blir det bara föör mycket! Denna gång njuter jag inte utav amningen utan har ofta ångest och när det blir en så lång amning som igår blir det bara för mycket.
    Har en tjock bibba med papper som jag fått av amningsmottagningen när jag försökte pumpa medan vårat första barn låg på neo.

Jag ville ju inte ge ersättning eg men man undrar ju om något är fel, hon har under de senaste två dagarna varit bökig vid bröstet, hon har skrikit och det har varit svårt att få henne att ta det.
    Men det ultimata vore ju om det gick att ge henne en flaska på kvällen och hon nöjde sig med det samtidigt som det är negativt för produktionen.

Hon blir 10 veckor på fredag och jag antar att det bara är att bita ihop.
    Åh, vad skönt att ni båda fått sova lite! Man blir knäpp av för lite sömn, det är ett som är säkert!

Vad bra att du har material hemma och har koll! Läs och fundera, och tänk på att du inte är en sämre mamma om du väljer att ge ersättning! Hellre det och att ni båda mår bra, än att du ska klappa ihop.

Köp några tetror + flaskor idag så att du har hemma, ibland kan bara tanken på att det finns hemma vara nog för att man ska kunna slappna av lite. Och vill du sen testa, ja då finns allt redan på plats!

Hoppas allt går bra!
  • morochmer

Bebisar kan ligga vid bröstet hela dagarna och nätterna.

• JuliaåRonjasmammis

Har du provat såna där uppsamlingskoppar förresten? Såna man sätter på det bröst som inte ammas. De tyckte jag var jättebra, överskottsmjölken togs tillvara och kunde frysas in, och så blev det inte så slabbigt heller.

Svar på tråden Finns det något ställe man kan köpa ersättning nattetid?