• wonderchild

Normalt att nya tanden växer snett BAKOM mjölktanden (som inte ens är lös än)?

Min 6-åriga son har inte tappat en enda mjölktand än. Däremot har han börjat få nya tänder, dom längst bak om man säger så. Men han har också fått en ny framtand, på underkäken. Den växer nu bakom mjölktanden som inte ens är lös. Den har kommit upp lite snett där och jag har ingen aning om det kommer att förbli så?

Ni med mer erfarenhet om detta - brukar sånt här vara helt normalt? Kommer den nya tanden växa rakt sen när han tappar mjölktanden framför? Hur länge ska man vänta på att mjölktanden ska bli lös? Jag menar det är svårt att hålla den nya tanden ren för den sitter så nära mjölktanden.. Vill ju inte att han ska få karies

Hans farmor berättade att hennes son (=pappan) hade så också när han var liten, och då drog tandläkaren ut varenda mjölktand. Sen växte ju tänderna helt snett o han fick ha tandställning. Men detta var alltså på tidigt 80-tal. Så kan det väl inte gå till numera?

• Svar på tråden Normalt att nya tanden växer snett BAKOM mjölktanden (som inte ens är lös än)?
  • Åssi

Så var det för min son och då drog tandläkaren ut mjölktanden också så att den nya tanden inte skulle växa snett. Detta var inte på 80-talet utan för ett par år sedan Glad

• wonderchild
    Åssi skrev 2011-04-27 14:20:54 följande:
    Så var det för min son och då drog tandläkaren ut mjölktanden också så att den nya tanden inte skulle växa snett. Detta var inte på 80-talet utan för ett par år sedan Glad
    Tack för ditt svar! Hur länge väntade du med att gå till tandläkaren då? Fick din son ordentligt med bedövning o sånt?
  • wonderchild
    strojes skrev 2011-04-27 14:21:38 följande:
    Ta med honom till en tandläkare som får titta på tänderna och avgöra vad som ska göras.
    Tack! Ja, jag tror att det blir bäst så.
  • bubblan79

så hade jag med när jag var liten och jag fick dra sammanlagt 4 tänder så att de nya skulle kunna växa upp rätt..
    vad jag kommer ihåg så kändes de inget alls.. fick ju massa bedövning varje gång...

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Dr Mupp

SÅ hade två av mina syskon. De fick dra ut några mjölkisar.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Åssi
    wonderchild skrev 2011-04-27 14:22:59 följande:
    Tack för ditt svar! Hur länge väntade du med att gå till tandläkaren då? Fick din son ordentligt med bedövning o sånt?
    Jag beställde tid när jag upptäckte det, men det kan nog ha gått en tid innan jag såg den nya tanden som kom innanför mjölktanden. Han fick bedövning.
  • zygoma girl

När är det dags för nästa ordinarie kontroll hos tandvården? Om det är några månader kvar så vänta tills dess, annars kan du ringa för en snabb koll.

Det är inte ovanligt att de permanenta tänderna kommer snett och då inte "äter upp" roten på motsvarande mjölktand som den ska. Då får man plocka bort mjölktanden, helst innan mer än halva kronan på den permanenta tanden är framme - ju tidigare desto större chans att den nya tanden rättar in sig i ledet så att säga.

Uner tiden kan sonen trycka och dra i mjölktanden för att hjälpa den på traven. Inget försiktigt vickande utan TRYCK tanden utåt så det gör lite ont.

C Tympani, leg tandläkare

• wonderchild

Tack för era svar!
    Jag ringde till tandläkaren och vi fick en tid nästa tisdag. Läkaren sa också samma sak som C Tympani, att han skulle trycka på mjölktanden för att hjälpa den på traven. Tacka vet jag FL!

Svar på tråden Normalt att nya tanden växer snett BAKOM mjölktanden (som inte ens är lös än)?