• mamma91

Trög mage

Hej min lilla dotter som blir 4 månder den 7/5 är väldigt trög i magen.. det kan ta upp till6 dagar innan hon bajsar och när hon väl göra det så är det inte lite (ursäkta min ärlighet) men först kommer det grönt ganska hårt och sen kommer det vanligt bebis bajs..(typ som en propp) hon har inte ont i magen men hon krystar riktigt hårt när hon ska bajsa och pruttar väldigt mycket..
    hon verkar inte känna att hon är bajs nödig nästan... när hon ammades bjasade hon flera gånger per dag men ibland kunde det ta ett tag
    men nu efter jag gått över till babysemp 2 så har hon blivit värre i magen och det har tagit längre tid mellan dom gånger hon bajsar...

Nån som har samma problem eller kanske något tips?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-27 11:30
    inge mer som har lika besvär eller några tips??????

• Svar på tråden Trög mage
  • yrväder
    mamma91 skrev 2011-04-27 12:48:13 följande:
    okej men då kankse man ska testa det :) 
    Althera vad är det? 
    Det är mjölkfri ersättning, sambon var jätteallergisk som liten så vi kör den i förebyggande syfte
  • Empiiis

Vår är 2 månader och var jättehård i magen när vi använde BS, hon kräktes också. VI har bytt till NAN och började samtidigt ge magdroppar. Tog någon vecka sen fick vi byta ca 4-5 bajsblöjor per dygn. NU blir det ungefär 2 ggr. Inger mera panikskrik och knappt några pruttar. Magdropparna tog slut och vi har inte behövt köpa nya.

• mamma91
    WmammaW skrev 2011-04-27 12:52:56 följande:
    Har idag varit på BVC med min 6veckor och liksom din har han problem när han ska bajsa! Hård som attan. Dom på Bvc rekomenderade laktulos och man ska börja med 5ml och öka tills du får en normal avföring. Blir det för löst så minskar du igen.
    Jag har haft det till mina tidigare barn också och det har funkat finfint! :)

Finns att köpa receptfritt på apoteket.

Villken ersättning kör du med?
    har kört med baby semp från födseln men när hon var 3 månader började jag lite smått med 2an efter som hon inte verkade blir riktikt mätt på bara 1an men hon blev ännu hårdare i magen av det så i går började jag med baby semp lemolac 1 så får vi se om det blir nå bättre... men den här damen har haft problem med bajsningen ett atg nu.. första veckorna när jag skutat amma gick det jätte bra men det var efter cirka en månad det började ta så lång tid mellan gångerna.
  • mamma91
    Empiiis skrev 2011-04-27 13:03:04 följande:
    Vår är 2 månader och var jättehård i magen när vi använde BS, hon kräktes också. VI har bytt till NAN och började samtidigt ge magdroppar. Tog någon vecka sen fick vi byta ca 4-5 bajsblöjor per dygn. NU blir det ungefär 2 ggr. Inger mera panikskrik och knappt några pruttar. Magdropparna tog slut och vi har inte behövt köpa nya.
    kanske borde testa nan efter som det är många som säger att det funkar bra.. men efter som min dotter aldrig gråter eller har ont i magen ( ibland gnäller hon lite om hon blir för trött eller hungrig) så har jag inte trott att det ska göra så stor skillnad. får hoppas att lemolacen funkar bättre å hon bajsar mer.

• mamma91

kan ju tilllägga att min dotter kräks hela tiden..

• Empiiis
    mamma91 skrev 2011-04-27 13:05:49 följande:
    kanske borde testa nan efter som det är många som säger att det funkar bra.. men efter som min dotter aldrig gråter eller har ont i magen ( ibland gnäller hon lite om hon blir för trött eller hungrig) så har jag inte trott att det ska göra så stor skillnad. får hoppas att lemolacen funkar bättre å hon bajsar mer.

VI hade också lemolac. Vi köpte den från början i förebyggande syfte.

Jag upplever iallafall att NAN är bättre.
  • mamma91

använder ni nan 1 eller 2 då+

• WmammaW
    mamma91 skrev 2011-04-27 13:25:59 följande:

Vi kör på nan här hemma också och tycker att den är bra. Har hört lite mycket negativt om babysemp. fast jag vet inte, jag har alltid haft nan har två barn tidigare och har liksom fastnat för den.
    Min son är 6veckor och vi kör med nan 2. Det kan man göra om man bara ger ersättning och inte ammar alls.
  • Empiiis
    mamma91 skrev 2011-04-27 13:25:59 följande:

NAN 2 har vi. Gick över till den direkt från BS1 lemolac.

Den är egentligen från 4 månader men kan ges till barn som inte ammas.
  • Analoga
    mamma91 skrev 2011-04-26 22:51:57 följande:
    Hej min lilla dotter som blir 4 månder den 7/5 är väldigt trög i magen.. det kan ta upp till6 dagar innan hon bajsar och när hon väl göra det så är det inte lite (ursäkta min ärlighet) men först kommer det grönt ganska hårt och sen kommer det vanligt bebis bajs..(typ som en propp) hon har inte ont i magen men hon krystar riktigt hårt när hon ska bajsa och pruttar väldigt mycket..
    hon verkar inte känna att hon är bajs nödig nästan... när hon ammades bjasade hon flera gånger per dag men ibland kunde det ta ett tag
    men nu efter jag gått över till babysemp 2 så har hon blivit värre i magen och det har tagit längre tid mellan dom gånger hon bajsar...

Nån som har samma problem eller kanske något tips?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-27 11:30
    inge mer som har lika besvär eller några tips??????
    När vi matade vår dotter med Baby semp blev hon också hård i magen. Fick tips av BVC att gå över till Nan och då försvann besvären genast! Så mitt råd är - prova Nan!
  • Analoga
    Empiiis skrev 2011-04-27 13:30:50 följande:
    NAN 2 har vi. Gick över till den direkt från BS1 lemolac.

Den är egentligen från 4 månader men kan ges till barn som inte ammas.
    Nan finns i två varianter!  Nan 1 från nyfödd-4 månader. Från 4 månader och uppåt Nan 2.
  • Akirlu

Som ovan skrivits, ersättningsbarn skall helst bajsa dagligen. Längre emellan är ok, så länge det är mjukt, men problemet är att man kan inte alltid kan veta om det gått tre-fyra dagar, om det då är mjukt och bra, eller om det plötsligt ligger som sten i tarmarna och blir ett jätteproblem. Om barnet bajsar varje dag har man ju "koll" på att allt är ok. 

Laktulos is da shit för oss :)! Men, man skall vara mkt försiktig så det inte blir för mycket av det goda och större problem! Vi började INTE med 5 ml som någon ovanför skrev, utan med 1 (en) ml, och titrerade upp till 2 ml per dag. För lillan var 2 ml dagligen perfekt dos. Prata med BVC igen. Babysemp Bifidus innehåller ju Laktulos, men det blir väl (?) dyrare + svårare att titrera ut för bebis lämplig dos( har egentligen ingen aning om stämmer då vi inte provat bifidus, det är bara min tro). 

• Empiiis
    Analoga skrev 2011-04-27 13:33:40 följande:
    Nan finns i två varianter!  Nan 1 från nyfödd-4 månader. Från 4 månader och uppåt Nan 2.
    NAN2 från 4 månader och uppåt kan ges till bebisar från början om de inte ammas.
  • mamma91

ja när hon väl bajsar så kommer det ju fösrt grönt mycket fast bajs sen kommer det vanliga gula bajset.. tyder det på förstoppning tro? det gröna är ju inte stenhårt men det har ju absolut hårdare än det Gulbruna vanliga bajset som kommer efter... 

hm kanske ska testa nan men känns så dumt nu nar jag har två förpackningar semp hemma

• Lindreas

Köp ett paket nan och testa. Är det ingen skillnad så kan du ju köra klart med semp. Min grabb blev också stenhård i magen när han fick ersättning, men magmassage ett par gånger om dagen, lite rapsolja i flaskan och sempers magdroppar hjälpte honom. En gång fick vi ta till laxermedel för att hjälpa honom, stackarn, men efter det så fungerade det bra med massage, olja och magdroppar.

Svar på tråden Trög mage