• vinnis

Göra saker ensam med bonus?

Hejsan!

Jag bor ihop med min sambo sedan 2 år tillbaka. Han har en son på 7 år. Vi har det jättebra ihop alla tre och pojken tyr sig mycket till mig. Vill ofta hålla hand, berätta saker som han gjort osv.. och frågar efter mig om jag inte är hemma när han kommer till sin pappa. Detta blir jag väldigt glad över. Min sambo har honom varannan helg och lite sporadiskt på veckodagarna ibland. Han kör till träningar eller bara umgås.

Jag jag inga egna barn men uppskattar tiden med hans son, dock gör vi aldrig något bara han och jag och det är inget som förväntas av min sambo men undermedvetet känns det som att det vore nästa "steg" i relationen. Jag pushar mig själv till att hela tiden utveckla vår relation att vara social och omhändertagande i hans närvaro men samtidigt känner jag att jag gör mig till en del. Eftersom jag inte har egna barn och inte ser mig själv som en "kramig"  sprudlande, översocial person när det gäller barn e det lite svårt att öppna mig helt till hans son även om jag vill. Än värre umgås ensam med honom...

Vad tycker ni, borde man umgås ensam med sin partners barn då och då, även om han/hon bara kommer varannan helg?

• Svar på tråden Göra saker ensam med bonus?
  • Nyfiken gul

jag tycker det eftersom man ändå är en familj.

och det behöver inte betyda att man slår knut på sig själv utan bara gör något enkelt hemmavid. Kanske bakar något tillsammans eller bara har en mysig stund framför tv:n tillsammans - men att det bara just är NI som gör det.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • vinnis

Jag tror det blir lätt så att eftersom han kommer såpass sällan så backar jag undan lite för att jag vill att pappa och son skall få umgås så mycket som möjligt.

Men precis som du säger behöver det inte vara något avancerat det kanske räcker med att man kanske går iväg till affären och köper varsinn glass eller går till lekparken bara vi två.. .Allt som oftast e det alla tre som är närvarande och hittar på saker så det e ju i och för sig inte så att jag inte är delaktig för övrigt.

• Tinnys

Ja det tycker jag. Gör något enkelt i början som gå på bio och mc donalds i början. Spela bowling, minigolf. Finns mycket som du kanske också skulle uppskatta vilket gör det enklare. Man kan prata om filmen, skratta åt felen och träffarna i bowling och minigolfen, då kommer det av sig själv.

• AnnanAnna

Jag tycker du ska ta nästa steg i relationen när det känns naturligt för dig, när du utan att reflektera över det känner att det vore kul att hitta på något själv med killen. Att göra det för att det "borde vara nästa steg" tycker jag personligen är att krysta fram relationen, men det är klart att det kan funka för vissa att göra så. För mig fungerade allt i relationen till min bonus bäst när jag fick ta det i min egen takt och sämst när det på något sätt förväntades av mig eller jag kände att jag "borde kanske..."

Sen behöver man inte ha grejer man gör själv med bonusbarnet om det känns konstigt, det funkar jättebra ändå. Klart det är toppen om det känns bra för alla inblandade att bonusföräldern och barnet har egna grejer de gör men det är inte så i alla familjer. Ibland är det bonusföräldern som känner sig lite obekväm och ibland kan det vara barnet som känner sig påtvingad en relation h*n inte är mogen att utveckla. Allt handlar om att anpassa sig till de iblandade och deras behov och känslor tror jag.

• augustisten

Han är ju så pass stor att han säkert skulle uppskatta att du frågar honom om han vill gå med dig och köpa glass eller bara ta en promenad. "Jag skulle vilja ha lite frisk luft - hänger du med ut och går en sväng" räcker kanske?

Jag tänker att det är bra att det är något du gör för att du vill - och som du gärna har med honom på. Är det något du gör för hans skull är det nog lättare att det blir krystat och att ni båda skruvar upp förväntningarna lite för mycket

Gör det när du själv vill - för att det vore kul om han kom med helt enkelt... och vill han inte just då så fråga igen ganska snart.

Svar på tråden Göra saker ensam med bonus?