• 3 barns mamma84

Vi som använder tygblöjor

{#emotions_dlg.flower}Vi som använder tygblöjor{#emotions_dlg.flower}
    Hur går det för er och era små ?
    Jag har precis börjat och han blir 5 mån 8:e maj och det går jätte bra.
    Hade var sen sonen som föddes 2008 så nu har Lillebror dom
    Jag tycker som är smidiga och änkla att använda och det går toppen.
    Tvättar och hänger upp hur lätt som hällst och en glad pojk på köpet.
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Svar på tråden Vi som använder tygblöjor
  • Sofi83

Håller helt med dig! Men lite jobbigt har det så klart varit.. Min lill-kille blev blöjfri strax innan han fyllde 2 (nu i juni) år så det känns verligen som jobbet har lönat sig också :) Nu är nr 2 på väg och blöjorna väntar på honom. Ska bli spännande och se om det går lika bra även denna gång.

• ciccir

Vilka sorter/märken använder ni då? Väntar första om tre veckor och funderar på om tygblöjor är för oss... Verkar lite dyrt i inköp men bra i långa loppet såklart. Hur många behöver man och i vilka storlekar? Vi kan inte tvätta varje dag eftersom vi inte har egen maskin, blir det för krångligt då?

Sofi83: Är din son blöjfri även på natten? 

• 3 barns mamma84
    ciccir skrev 2011-07-25 23:54:22 följande:
    Vilka sorter/märken använder ni då? Väntar första om tre veckor och funderar på om tygblöjor är för oss... Verkar lite dyrt i inköp men bra i långa loppet såklart. Hur många behöver man och i vilka storlekar? Vi kan inte tvätta varje dag eftersom vi inte har egen maskin, blir det för krångligt då?

Sofi83: Är din son blöjfri även på natten? 
    mamma köpte till mig från babylandet 5 st för 300kr jag har Imse Vimse heter märket sen köpte vi en stor rulle för 200kr som man sen har längre tid den är till för att ha i tygblöjan så det är lättare att ta bort bajse.
    Jag har vanliga blöjor på natten och på dagen har jag tygblöjor men har också på natten.
    Vi har ju tvättmaskin bor i hus så jag tvättar väl för han om det bara är kiss och hänger ut samt med bajset om jag inte tvättar i tvättmaskinet.
    Jag har 3 tygblöjor som jag använder hänger upp och tar nytt och så går det om och om igen
    Jag har upp till 10-15 kg

Om inte egen maskin så näh det är bara ta bort bajset lägga i blöt och tvätta.
    Byxblöjan som man har över tygblöjan får inte tvättas i maskin den ska man tvätta för hand den likom håller då det inte blir blött av kiss       
  • 3 barns mamma84

ciccir: stort grattis till graviditeten och en bebis på g snart

• ciccir

Åh, tack! :) Det är verkligen jättespännande såhär på sluttampen :)

Imse Vimse är de jag fastnat mest för! :) Finns dom på babylandet alltså? Har knappt varit där... och 5 för 300 låter ju helt ok. Men då är det inte deras allt-i-ett blöjor gissar jag?

Så du har bara 3 blöjor som du växlar mellan?? Det låter ju bättre, på olika hemsidor osv står det att man ska ha typ 24(!!!) stycken. 10-15 kg... hur gamla är barn som väger 15 kg ungefär? (Har ingen koll på något av detta med barn som du märker... hehe)

När du tvättar för hand när det bara är kissblöjor... kör du i handfatet då? Med typ flytande tvättmedel?

Och när det är bajs tar du ur engångsinlägget, sköljer (var?) och lägger i blöt - i en typ hink med vatten då? Hur länge kan det stå så utan att det blir ofräscht?

Känns som om jag kommer behöva fler än 3 blöjor dock... kanske 10-15...

Mycket frågor här, hoppas det är ok :)

• K anna

Att klara sig på tre blöjor låter osannolikt, jag tror hon menar att hon har blöjbyxor (som man inte behöver byta varje gång) och sedan vikblöjor eller något annat i. Eller?

Vi klarar oss på 10-12 stycken (pocket), tvättar varannan dag och har vanliga på natten. Jag upplever det som att en tygblöja måste bytas varannan var tredje timme ungefär, och när det bajsas förstås.

Skrapar/sköljer av bajset som inte fastnat på pappret, kissblöjor lägger vi bara i en hink med lock till dess det är dags för tvätt.

• 3 barns mamma84
    ciccir skrev 2011-07-26 16:45:47 följande:
    Åh, tack! :) Det är verkligen jättespännande såhär på sluttampen :)

Imse Vimse är de jag fastnat mest för! :) Finns dom på babylandet alltså? Har knappt varit där... och 5 för 300 låter ju helt ok. Men då är det inte deras allt-i-ett blöjor gissar jag?

Så du har bara 3 blöjor som du växlar mellan?? Det låter ju bättre, på olika hemsidor osv står det att man ska ha typ 24(!!!) stycken. 10-15 kg... hur gamla är barn som väger 15 kg ungefär? (Har ingen koll på något av detta med barn som du märker... hehe)

När du tvättar för hand när det bara är kissblöjor... kör du i handfatet då? Med typ flytande tvättmedel?

Och när det är bajs tar du ur engångsinlägget, sköljer (var?) och lägger i blöt - i en typ hink med vatten då? Hur länge kan det stå så utan att det blir ofräscht?

Känns som om jag kommer behöva fler än 3 blöjor dock... kanske 10-15...

Mycket frågor här, hoppas det är ok :)
    Ja Imse Vimse är toppen inte så billigt men detta köpte vi då det var ''rea'' typ och då var det 2008 vi köpte dom till min andra barn.
    Vikten är olika han var 6 månader när han vägde 11,00g och 77,1cm och han var stor när han föddes så det är olika.
    Min tredje är nu 7½mån vid 7 månader vägde han 10 g och är ca nu 77 cm om inte längre.
    Min första var som min tredje ca om inte lite mindre

Min tredje ja han har ''bajs rutiner'' känns det som så när han ska bajsa har jag vanlig blöja men ibland kan han bara bajsa i tygblöjan men då tar jag bort tygpappret som ligger i blöjan och det lilla bajset som kan ha kommit utanför tvättar jag bara bort och pappret får man slänga i toalettet då det är som papper nästan.
    Du tar bara bort bajset med toapapper hushållspapper spolar ner och tvättar antingen i tvättstugan om du har det hemma eller i köket och sköljer bort om det finns kvar i handfatet
    Vi har ingen hink så jag tar allt och tvättar när jag har tid upp.
    Jag byter väl ca nu vid 7 månader 4 blöjor på natten 1 bara då han inte bajsar på natten.
    Men som (nyfödd) är det mer blöjor men du kan skaffa tygisar + vanliga blöjor så är det lättare för dig då dom bajsar hejvilt + kissar mer.

Jag annvänder tvättmedel och sköljmedel perfymfrit + perfym då han är större nu.
    Mina andra 2 har inte blöja längre då dottern är 6 år och sonen är snart 3 år i aug             
  • 3 barns mamma84
    K anna skrev 2011-07-26 17:12:31 följande:
    Att klara sig på tre blöjor låter osannolikt, jag tror hon menar att hon har blöjbyxor (som man inte behöver byta varje gång) och sedan vikblöjor eller något annat i. Eller?

Vi klarar oss på 10-12 stycken (pocket), tvättar varannan dag och har vanliga på natten. Jag upplever det som att en tygblöja måste bytas varannan var tredje timme ungefär, och när det bajsas förstås.

Skrapar/sköljer av bajset som inte fastnat på pappret, kissblöjor lägger vi bara i en hink med lock till dess det är dags för tvätt.
    Blöjbyxorna har jag 3 av men dom kostar extra en toppen sak att ha
    Vikblöjor har jag ju som är Imse Vimse som jag har blöjbyxan över med spänband till. 
  • 3 barns mamma84

Blöjorna är köpa från Älvsjö babybutik men finns i babylandet med ska du se bara fråga efter tygblöjor.

Svar på tråden Vi som använder tygblöjor