• Imica

Kan man få ÄL innan mensen är tillbaka ??

Har en fråga angående efter utomkvedshavande operation...
    Många skriver att dom inte fått tillbaka sin mens förrän efter ca 6 veckor, eller mer/mindre.

Undrar nu om man kan ha ägglossning trots att mensen inte kommit igång??

Operarade mig den 20/4 och känner att jag vill börja försöka igen så snabbt som möjligt.
    Hade sex för första gången efter operationen, igår. Och det var ingenting som kändes konstigt.
    Blödde heller varken mer eller mindre efteråt.

Känns som om jag har molande verk, precis som ÄL, så tänkte ta ännu ett test idag för att se om chansen kanske är tillbaka!!

Men sen undrar jag även en annan sak.
    Man har ju fortfarande HCG kvar i kroppen ett tag efter operationen, Någon dag efter operationen visade både mitt gravtest och ÄL test positivt, vilket är normalt när man fortfarande har HCG kvar i kroppen.
    Men nu när jag kollar så visar bara gravtestet lite positivt, men enligt ÄL testet så har jag ingen ÄL...
    Betyder det att jag nu kan börja lita på ÄL stickan hedanefter?

Men varför visar inte ÄL testet positivt om gravtestet gör det....båda ska ju visa positivt om man har HCG kvar ??

Tacksam för svar från er med erfarenhet.
    Tycker det är alldeles för drygt att ringa runt till barnmorskorna eller gynkliniken, dä telefontiderna är helt värdelösa!

Kramar till er! 

• Svar på tråden Kan man få ÄL innan mensen är tillbaka ??
  • Zavedos

Cykeln börjar med ägglossning... Vad ska annars stötas ut med mensen ?

• Grip

Man har inte mens för att stöta ut ägget, utan man får mens för att ägget inte blivit befruktat och fäst i livmodern.

Man har inte nödvändigtvis ägglossning varje cykel, det är olika från kvinna till kvinna. Men vad jag förstått så är det vanligast att man har det, och du kan räkna med att du har det innan mensen kommit igång nu.

Däremot så rekomenderar dom att man väntar tills efter mensen kommit tillbaka med att försöka igen (om man opererats och inte fått cellgifter). Detta av lite olika skäl: kroppen skall kunna återställa sig och läka, och eventuell sorg efter det som hänt skall komma fram. Finns säkert fler skäl...

Har du varit tillbaka och kollat HCG-värdet efter operationen?

Svar på tråden Kan man få ÄL innan mensen är tillbaka ??