• Eldsjäl

Borde man få göra abort fram till vecka 22 när barn kan överleva om de föds då?

Aftonbladet skrev om en liten flicka som överlevde när hon föddes i vecka 21. Bör vi då kunna göra abort fram till vecka 22 (med tillstånd) eller ska vi ändra lagen nu när barn kan överleva tidigare än vad de trott?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde man få göra abort fram till vecka 22 när barn kan överleva om de föds då?
  • Neblina
    Blalalala skrev 2011-08-19 01:57:26 följande:
    Förtjänar barn att ligga och dö ensamma i nån jävla vask, eller förtjänar de åtminstone att bli hållna och omklappade medan de ligger där, trots sin ringa ålder? Det är en människa för i helvete, någon måtta får det vara!!
    Håller med dig.
    det är ingen behaglig död för så små, deras lungor är ju inte utvecklade vilket innebär att de ligger och kvävs sakta till döds. Stackars krakar Gråter
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Mandel

Borde och borde...
    Det beror väl på anledningen till aborten. Allt är inte svart eller vitt här i livet.

Att däremot gå och dra på beslutet så pass länge att man hamnar så långt in i sin graviditet innan man gör abort anser jag vara fel.
    Att ev. upptäcka grava missbildningar osv. då tycker jag att det är okej.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Pentagram

Om barnet kan överleva utanför livmodern ser jag det som rimligare att man förlöser via kejsarsnitt och lägger barnet i kuvös om kvinnan inte längre vill vara gravid. Hon kan begära att fostret tas ut, hon kan inte begära att det dödas.

• Runa

Varför lagändring? Lagen är redan utformad så att livsdugliga foster inte får aborteras. Jag litar på att beslut om aborter efter den tid då kvinnan ensam får fatta beslut (dvs då särskilda skäl krävs) fattas på goda grunder. I vecka 21, som var exemplet i trådstarten, och även veckorna innan krävs särskilda skäl och jag är övertygad om att de som får det beviljat verkligen har mycket goda skäl samt att lagen följs.

Att medvetet plocka ut foster och försöka få dem att överleva så tidigt låter som ett mycket dåligt alternativ då det kan ge bestående skador och handikapp.

• Runa

Röstade inte, vilseledande frågeformulering, dåliga svarsalternativ.

• Queenie70

Även om dessa foster/bebisar inte är tillräckligt fullgångna för att kunna räddas med några insatser, så är de i alla fall uppenbarligen tillräckligt utvecklade för att kunna kämpa emot döden ett bra tag utanför livmodern. Att ligga och försöka andas med igenklibbade lungor i en eller två timmar, och få ner precis så mycket luft att man lyckas överleva en timma måste utan tvekan vara förknippat med lidande och är helt oacceptabelt i mina ögon. Det lidandet som dessa få barn får utstå en timme eller två, eller en halvtimme eller en kvart, är tillräckligt för att jag anser att det ska vara värt det lidandet en kvinna behöver utstå för att tvångsomhändertas under sista delen av graviditeten, vårdas och tvingas bära klart barnet. Ja faktiskt.

• Tonky

Jag är helt för abort, oavsett hur många veckor det har gått.

• Ellaria
    HoneyCandySugar skrev 2011-08-18 23:59:20 följande:
    Abort ÄR oetiskt! Är du inte mogen för ett barn, är du inte mogen för att ha sex heller. Om du mot all förmodan blivit våldtagen, ska barnet inte få lida för sin faders handling. ALDRIG att jag gör en abort! ALDRIG!
    Nej, det är du det. Låt oss andra som kan tänka själv göra vårt val.
    Nej, jag är inte negativ, jag är realistisk.
  • lördagsgodis

Jag är helt mot abort och tycker det är vidrigt att vi i Sverige har en sådan fri abort politik och att barn som kan andas och leva får ligga och självdö, att det inte skulle vara något negativt...

Hoppas och tror att den svenska abortgränsen kommer förändras.

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღEn prins & en prinsessaღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Ellaria
    lördagsgodis skrev 2011-08-26 19:26:23 följande:
    Jag är helt mot abort och tycker det är vidrigt att vi i Sverige har en sådan fri abort politik och att barn som kan andas och leva får ligga och självdö, att det inte skulle vara något negativt...

Hoppas och tror att den svenska abortgränsen kommer förändras.
    Varför tycker du att barn som inte är önskade ska födas? Är det inte bättre att de aldrig föds än att de växer upp med en familj som inte ville ha dem?
  • lördagsgodis

Adoption är ju ett väldigt bra alternativ i en sådan situation. Tycker du att en mor som får barn men inte vill ha det har rätt att dränka det tex eller kväva det med en kudde, låter väll rätt skonsamt och barnet var ju inte önskat av henne så bättre att det dör? För mig är det samma sak även om lagen inte säger så.

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღEn prins & en prinsessaღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Ellaria
    lördagsgodis skrev 2011-08-26 21:01:49 följande:
    Adoption är ju ett väldigt bra alternativ i en sådan situation. Tycker du att en mor som får barn men inte vill ha det har rätt att dränka det tex eller kväva det med en kudde, låter väll rätt skonsamt och barnet var ju inte önskat av henne så bättre att det dör? För mig är det samma sak även om lagen inte säger så.
    Foster som inte är levnadsdugliga går inte att jämföra med ett levande barn. Ett foster som inte är levnadsdugligt är inget annat än en parasit egentligen.
  • lennartsdotter
    Queenie70 skrev 2011-08-26 18:57:59 följande:
    Även om dessa foster/bebisar inte är tillräckligt fullgångna för att kunna räddas med några insatser, så är de i alla fall uppenbarligen tillräckligt utvecklade för att kunna kämpa emot döden ett bra tag utanför livmodern. Att ligga och försöka andas med igenklibbade lungor i en eller två timmar, och få ner precis så mycket luft att man lyckas överleva en timma måste utan tvekan vara förknippat med lidande och är helt oacceptabelt i mina ögon. Det lidandet som dessa få barn får utstå en timme eller två, eller en halvtimme eller en kvart, är tillräckligt för att jag anser att det ska vara värt det lidandet en kvinna behöver utstå för att tvångsomhändertas under sista delen av graviditeten, vårdas och tvingas bära klart barnet. Ja faktiskt.
    Vi vet inte hur mycket fostren kämpar emot när de dör i livmodern så vad är det som säger att det är värre för dem att dö utanför? Vi kan se eländet och må lite dåligare för att vi ser vad som händer, men det innebär inte att lidandet är större hos barnet som fötts fram.
  • cloudberry79

Röstar inte, eftersom jag är insatt i fallet med flickan som är född i vecka 21. I vissa länder, bland annat USA, räknar man graviditeten från befruktningsögonblicket, inte från senaste menstruation. I Sverige skulle vi alltså se henne som född i början av vecka 23, vilket gör att hon inte hade kunna aborteras enligt svensk lagstiftning.

Jag har själv en son född i vecka 28 och har fått ett missfall i vecka 20, så jag vet att gränsen mellan liv och död är hårfin. Även om jag hade haft världens bästa läkare till hands när min första graviditet slutade så hade de inte kunnat rädda vårt första barn, som hade kunnat bli vår lilla pojke om han hade fått vara i magen några veckor till.

Trots detta är jag helt för den abortlagstiftning vi har i Sverige idag. Jag tycker absolut INTE att man ska få döda livsdugliga foster, skulle man absolut ångra sig om föräldraskapet efter 22 fulla veckor så finns andra alternativ än abort, men jag anser det vara en icke-fråga eftersom det trots allt sker mycket få aborter av sociala skäl mellan vecka 18 och 22 och antalet inhemska adoptioner av spädbarn också är mycket litet. Även om vi som jobbar i skolan är dåliga på sexualundervisning så verkar de flesta inse att de är gravida så pass tidigt att de beslutar om de vill behålla eller ej långt innan den lagstadgade gränsen och i mina ögon är det en fullt tillräcklig anledning till att behålla den abortlagstiftning vi har idag.

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79
    Zargenta skrev 2011-04-27 22:09:10 följande:
    Många av barnen som föds i v22 är KNAPPT livsdugliga med maskiner som andas åt dem, de får ofta komplikationer och problem som följer dem genom livet. Vi måste sätta gränser för hur många barn som ska få leva egentligen och med vilken livskvalitet. Och vilka är vi egentligen att avgöra deras livskvalitet?

De barn som föds med DS och andra kromosomsjukdomar är i 99% av fallen bara en belastning på samhället rent ekonomiskt som kräver behandling och omvårdnad. 

Att folk på FL kan tycka att pga (ja på grund av, inte tack vare) vården, medicinska framsteg och forskning, att barn som föds på tok förtidigt ska få leva och kosta pengar och inte ha något värdigt liv (med största sannorlikhet) förstår jag inte. För 100 år sedan hade de här barnen dött och begravts och modern fått börja om, istället för att tvinga ett omoget barn att "växa" utanför en livmoder som förser det med vad det behöver på riktigt...

Jag har gjort en "sen" abort i v14 pga genetisk sjukdom och jag kunde ha valt att suga på karamellen ett par veckor till och fattat ett annat beslut eller samma beslut fram till v22, ge mig rätten att få bestämma över MITT barn, barnet som inte skulle överlevt om det inte vore för de fantastiska framsteg vi gjort inom sjukvården!

Åh jag blir så less på de kvinnor och män som sätter ett för stort värde på ett liv som naturen valt bort egentligen...
    Och jag blir så less på människor som inte har det minsta koll på vad de pratar om. Hade vi inte haft den fantastiska vård vi hade så hade inte mitt EPT-barn överlevt. Och ja, han är fullt frisk, har vuxit ikapp sin korrigerade ålder och har inga som helst men efter sin prematurfödsel. Hade han fötts för 30 år sedan hade han dött, eftersom han inte hade tillräcklig surfaktantbildning i lungorna. Tycker du att han inte förtjänar att leva? Tycker du att vi skulle ha tvingats förlora ännu ett barn? Jag blir så less.
    If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Borde man få göra abort fram till vecka 22 när barn kan överleva om de föds då?