Zargenta skrev 2011-04-27 22:09:10 följande:
Många av barnen som föds i v22 är KNAPPT livsdugliga med maskiner som andas åt dem, de får ofta komplikationer och problem som följer dem genom livet. Vi måste sätta gränser för hur många barn som ska få leva egentligen och med vilken livskvalitet. Och vilka är vi egentligen att avgöra deras livskvalitet?
De barn som föds med DS och andra kromosomsjukdomar är i 99% av fallen bara en belastning på samhället rent ekonomiskt som kräver behandling och omvårdnad.
Att folk på FL kan tycka att pga (ja på grund av, inte tack vare) vården, medicinska framsteg och forskning, att barn som föds på tok förtidigt ska få leva och kosta pengar och inte ha något värdigt liv (med största sannorlikhet) förstår jag inte. För 100 år sedan hade de här barnen dött och begravts och modern fått börja om, istället för att tvinga ett omoget barn att "växa" utanför en livmoder som förser det med vad det behöver på riktigt...
Jag har gjort en "sen" abort i v14 pga genetisk sjukdom och jag kunde ha valt att suga på karamellen ett par veckor till och fattat ett annat beslut eller samma beslut fram till v22, ge mig rätten att få bestämma över MITT barn, barnet som inte skulle överlevt om det inte vore för de fantastiska framsteg vi gjort inom sjukvården!
Åh jag blir så less på de kvinnor och män som sätter ett för stort värde på ett liv som naturen valt bort egentligen...
Och jag blir så less på människor som inte har det minsta koll på vad de pratar om. Hade vi inte haft den fantastiska vård vi hade så hade inte mitt EPT-barn överlevt. Och ja, han är fullt frisk, har vuxit ikapp sin korrigerade ålder och har inga som helst men efter sin prematurfödsel. Hade han fötts för 30 år sedan hade han dött, eftersom han inte hade tillräcklig surfaktantbildning i lungorna. Tycker du att han inte förtjänar att leva? Tycker du att vi skulle ha tvingats förlora ännu ett barn? Jag blir så less.