Tygtiiger skrev 2011-05-17 07:28:14 följande:
Jag skulle ha frågat svärfar en enda sak:
"Vad har du för belägg för det?"
Sedan hade jag upplyst honom om att för övrigt så är flickor väldigt olika andra flickor och pojkar väldigt olika andra pojkar, så du tänker uppfostra ditt barn utifrån hans/hennes intressen och fallenheter, inte efter svärfars fördomar. Skit samma om det innebär prinsesslekar eller motorcross.
(Jag kan hålla med svärfar om att det är skadligt att försöka uppfostra ett barn till ett kön som de inte har och inte känner sig som - alltså att medvetet försöka få en flicka att vara och bete sig som en pojk, eller tvärtom, men det har knappast med leksaker att göra)
Precis.
Jag har en son och en dotter. De är både lika och olika. Men olika inte enbart på en pojken-är-pojkig och flickan-är-flickig sätt.
Jag har en son som älskar att bygga lego, gräva i sandlådan, spela kula och klättra
och pärla halsband, pyssla, dansa, glittriga saker, att få känna sig fin och att leka med Littlest Pet shop.
Jag har en dotter som älskar att mima till melodifestivallåtar, ha klänning, tofsar i håret, leka med Barbie
och bygga lego, göra ritningar till uppfinningar, spela fotboll och klättra i träd. Dessutom kan hon kissa rakt fram, längre än sin bror.
Pojkar och flickor är både olika och lika. På olika sätt. Och visst skadar det ett barn att man försöker uppfostra det till något det inte
är. Svärfars misstag är dock att tro att det bara finns två bestämda sätt att vara på. Pojke och flicka
.
När det finns ett antal miljarder sätt att vara på...