fire01 skrev 2014-01-06 03:44:04 följande:
hej!
Asså jag är inte blyg när jag är med min bästavän, men när jag ska lära känna nya vänner (har börjat på en ny skola) då är jag jätte blyg, samma på lektionerna, jag vågar inte räcka upp handen, och om läraren säger mitt namn om jag inte räckte upp handen blir jag röd i ansiktet, och de är så jobbigt och pinsamt.
Någon som har något förslag vad jag kan göra?
Jag vet inga lösningar som inte redan skrivits. Det jag kan säga är att jag är i samma situation som de flesta här; har varit väldigt blyg så länge jag kan minnas, och jag är orolig att det nu vid 20 års ålder börjar utvecklas till en slags social fobi.
När jag började gymnasiet i en ny stad första gången vågade jag inte ens svara på tilltal, och jag klarade inte mer än en vecka där borta. Jag åt ingenting den veckan, grät flera gånger om dagen, tog långa promenader under luncherna för att slippa sitta ensam och jag blev en total zombie, pratade inte ens med mina föräldrar. Denna erfarenhet var hemskare än ord kan beskriva, och det är ändå inte allt.
Jag började i samma klass som mina gamla klasskompisar och mina gymnasieår blev trots allt underbara, men sen började helvetet igen: högskolan.
På nytt började jag i en ny stad, helt ensam, och peppad på en ny start var jag helt säker på att den här gången ska det bli annorlunda! Det hela slutade med 10 veckor av ensamma luncher, dagliga tårar och tung ångest innan jag hoppade av. Jag kämpar ett år efter fortfarande med att komma upp mig igen efter den hösten.
Nu går jag på högskola igen, och det fungerar. Jag känner ingen som jag inte kände innan ännu, men jag är fast besluten att fortsätta trots eventuella motgångar. Trots allt är jag ju van vid gråt,och ångest, och vad som inte dödar en gör en starkare, right?
Det är inte så att jag inte försöker, för tro mig, jag har gjort saker det senaste året jag aldrig skulle ha vågat vid gymnasietiden. Jag har bara inte kommit fram riktigt än, men inläggen här ger mig hopp om att till och med jag inte behöver leva livet ensam och bortglömd. Ledsen att jag inte kan komma med någonting mer uppmuntrande men jag har själv svårt att se saker från den ljusa sidan för tillfället.