• Ledilnaan

Varför får förtidigt födda så konstigt utseende?

Som rubriken säger, varför får stortsett alla förtidigt födda så annorlunda utseende!?
    Utstående ögon och avlånga huvuden!? Är det pga av trycket vid förlossningen, att skallen är för mjuk och allt trycks ihop onormalt jämfört med ett fullgånget barn?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Varför får förtidigt födda så konstigt utseende?
  • Mammorna

lite fördomsfullt nu?
    Vet flera förtidiga som inte ser ut så.... 

• Ledilnaan
    Mammorna skrev 2011-04-24 15:10:58 följande:
    lite fördomsfullt nu?
    Vet flera förtidiga som inte ser ut så.... 
    Jag skrev stortsett alla, inte att alla ser ut så. Men väldigt många förtidigt födda barn får samma annorlunda utseende, varför!?
  • jagärglad

Dom är ju inte färdigutvecklade när dom föds, men det "konstiga" utseendet växer ju till sig.

• MiisPiis

Tycker inte det var fördomsfullt, TS undrade ju bara och sa i stort sett alla.

Tror oxå på att det beror på att de inte är färdigutvecklade, men det går ju till sig med tiden.

• MammaEmelie91

Men.. Kollar man en bebis på UL så ser ju den också konstig ut? 
    Dom är inte färdigutvecklade helt enkelt och dom ser ju inte ut så hela livet heller =) 

mammatillebbaa.blogg.se - 19år, mamma till Ebba (feb -08) och Lias (dec -10)!
  • Liniz77

De saknar ofta underhudsfettet sonandes nyfödda har o då får de lätt lite utstående ögon...

• Adni

Att de ibland får lite långsmalt huvud kan ju ha att göra med att de är så mjuka i huvudet när de föds och i början kunde i alla fall inte vår tjej ligga på bakhuvudet för andningshjälpen var för tung. Hon kunde bara ha huvudet åt sidan vilket till slut ledde till att hon hade ett väldigt platt (på sidorna) och avlångt huvud (bakåt). Men när hon blev äldre så försökte vi ha henne mycket på rygg liggandes på bakhuvudet, med stöd, och då gick huvudformen tillbaka till mer "normal" form.

• bdmc

vår son föddes i v26 och han såg ut som TS säger. "som de flesta prematurbarn".
    nu är han 6.5vecka och börjar få ett "eget"  utseende. Man börjar se hans personligheter. 

Han har oxå ett avlångt huvud pga att han inte har kunnat ligga på bakhuvudet. han har i 6.5 vecka legat på sidan av ansiktet, mycket pga tung andningshjälp.
    nu har han bara lite syrgashjälp så han har fått börja träna ligga på bakhuvudet med hjälp av en nackring. så hans huvudform kommer rätta till sig efterhand.

• Analoga
    Ledilnaan skrev 2011-04-24 15:09:49 följande:
    Som rubriken säger, varför får stortsett alla förtidigt födda så annorlunda utseende!?
    Utstående ögon och avlånga huvuden!? Är det pga av trycket vid förlossningen, att skallen är för mjuk och allt trycks ihop onormalt jämfört med ett fullgånget barn?
    Någon som vet?
    För att de fortfarande är mer ett foster än ett barn kanske??
  • Cocco
    Adni skrev 2011-04-24 19:51:18 följande:
    Att de ibland får lite långsmalt huvud kan ju ha att göra med att de är så mjuka i huvudet när de föds och i början kunde i alla fall inte vår tjej ligga på bakhuvudet för andningshjälpen var för tung. Hon kunde bara ha huvudet åt sidan vilket till slut ledde till att hon hade ett väldigt platt (på sidorna) och avlångt huvud (bakåt). Men när hon blev äldre så försökte vi ha henne mycket på rygg liggandes på bakhuvudet, med stöd, och då gick huvudformen tillbaka till mer "normal" form.
    Precis så är det. Om de ligger länge med CPAP och grimma kan även de avtryck i ansiktet eftersom ansiktet och skallbenen är så mjuka.

Min Milou har väldigt karakteriskt prematurutseende. De flesta brukar ju inte se det men då och då ser jag ju vuxna prematurer som det fortfarande syns på.  Men de utstående öronen har nog mer med det avlånga huvudet än att de är utåtstående.
  • Ledilnaan
    Analoga skrev 2011-04-24 20:18:49 följande:
    För att de fortfarande är mer ett foster än ett barn kanske??
    Visserligen, men på vissa håller utseende i sig i flera år, därför jag undrar/undrade.
  • med mirakel i magen

då mitt vatten gick i vecka 25+6 fick vi göra ett UL några dagar senare för att kontrollera tillväxt och vattenmängd.
    när BM mätte huvudet så sa hon att det är smalare än "vanliga" barn, men har ändå oftast rätt omfång. detta dels för att fostervattnets avsaknad kan göra denna påverkan, dels liksom skrivare ovan skriver att de inte är helt färdigutvecklade och därav utseendet en del i det.

dessutom är både jag och min sambo smala över huvudet och BM sa att det också kan ha en inverkan - alla är ju olika. men visst finns det ett "generellt prematur utseende"....jag hatade se bilder på mig själv som bebis (också prematurbarn) då jag tyckte jag såg ut som en farlig glödlampa i huvudet...

:) men utan att ha hybris så ser jag rätt normal ut idag!!

Svar på tråden Varför får förtidigt födda så konstigt utseende?