• MammatillAlva

Hur mycket pengar behövs?

Fyller 20 år i november och min dotter blir 4 år i oktober. Vi flyttar hemifrån till egen bostad i augusti och jag har räknat på att vi kommer ha 11851 kr/månaden innan bostadsbidrag. Det jag undrar är lite om de är mycket pengar eller om det är lite eller hur pass mycket det egentligen är och om vi kommer klara oss på det?

Om vi får den lägenhet jag hoppas på så kommer den gå på 5351 kr/månaden och då ingår även el. Det är en trea på 83 m².

Kommer vi ha råd med den lägenheten eller bör vi satsa på en tvåa?

• Svar på tråden Hur mycket pengar behövs?
  • tideloo

Hur mycket mer räkningar har du än hyra? Känns som du klarar det om du du för övrigt inte har några höga kostnader

• Frontline

Du får räkna in en hel del.

Telefon
    bredband
    försäkringar
    har ni bil så är det en kostnad
    finns mera att lägga till men det är ju upp till var och en...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Benjimom

Om du får bostadsbidrag så ja då klarar du dig. Jag, min sambo och våran son har ca 8000 kr innan bostadsbidrag och en hyra på 4500 och vi klarar oss. Men det handlar ju också om hur bra man hanterar pengarna och vad man har för övriga räkningar.

• Återkommande gäst

Ni kommer klara er fint, men jag rekommenderar en tvåa. Det är tråkigt att betala massor "bara" för att bo. Bättre att kunna spara undan lite och kunna unna sig djurparksbesök och annat skoj.

• MammatillAlva
    tideloo skrev 2011-04-23 23:09:47 följande:
    Hur mycket mer räkningar har du än hyra? Känns som du klarar det om du du för övrigt inte har några höga kostnader
    Har inga mer räkningar, eftersom dagis är gratis när man studerar. Har inte tänkt ha någon fast telefoni men dock vill jag ha internet vilket brukar gå på runt 300 kr/månaden om jag fattat rätt? Ringer väldigt sällan och använder kontantkort. Ringer i stort sett bara nödvändiga samtal som föräkringskassan etc. annars använder jag skype, msn eller facebook.

TV licens förstås och försäkringar då. Har ingen föräkring alls i dagsläget varken på mig eller dottern, förutom hemförsäkringen mina föräldrar har där vi bor nu. Har ingen bil eller körkort, utan åker buss. Får busskort ifrån skolan men vet inte om de kommer ändras i och med att jag tar ut CSN lån sen och i sådana fall blir de busskort för 475 kr/månaden. Har börjat lite smått med körkortet men lagt de på is för tillfället, vet inte när jag ska återuppta det.
  • MammatillAlva
    Återkommande gäst skrev 2011-04-23 23:45:55 följande:
    Ni kommer klara er fint, men jag rekommenderar en tvåa. Det är tråkigt att betala massor "bara" för att bo. Bättre att kunna spara undan lite och kunna unna sig djurparksbesök och annat skoj.
    Jo, jag har funderat på de. Men samtidigt vill jag verkligen unna min dotter ett eget rum och själv ha ett eget, nu när vi delat så länge (snart 4 år). Men om de är helt omöjligt att vi har råd med en trea, så satsar vi ju förstås på en tvåa.
  • MammatillAlva
    Benjimom skrev 2011-04-23 23:43:10 följande:
    Om du får bostadsbidrag så ja då klarar du dig. Jag, min sambo och våran son har ca 8000 kr innan bostadsbidrag och en hyra på 4500 och vi klarar oss. Men det handlar ju också om hur bra man hanterar pengarna och vad man har för övriga räkningar.
    Det är sant att det handlar om hur man hanterar pengar osv. jag ser mig dock som väldigt ekonomiskt eftersom jag gör budget varje månad (flera veckor innan), alltid har koll på mina utgifter och inkomster osv. så ser inga svårigheter hur jag skulle hantera pengarna om man säger så utan de är mer att man tänker på hur mycket som egentligen går åt när man är två personer (en vuxen och ett barn). Hur mycket pengar som de finns kvar efteråt, om man har råd med internet osv.
  • Återkommande gäst

Men i en tvåa kan barnet få sovrummet som eget rum och du kan ha din säng bakom en bokhylla i vardagsrummet (eller ha en bäddsoffa). Som sagt oroar jag mig inte för att ni inte skulle klara er på den inkomsten och en trea, men det är synd att bara ge massa pengar till ett bostadsbolag istället för att njuta av dem själv.

(är expert på att utnyttja kvadratmeter eftersom vi är 4 pers i en liten trea)

• MammatillAlva
    Återkommande gäst skrev 2011-04-24 00:18:16 följande:
    Men i en tvåa kan barnet få sovrummet som eget rum och du kan ha din säng bakom en bokhylla i vardagsrummet (eller ha en bäddsoffa). Som sagt oroar jag mig inte för att ni inte skulle klara er på den inkomsten och en trea, men det är synd att bara ge massa pengar till ett bostadsbolag istället för att njuta av dem själv.

(är expert på att utnyttja kvadratmeter eftersom vi är 4 pers i en liten trea)
    Naturligtvis har du rätt och vi lär nog spara en hel del på att satsa på en tvåa, men jag ville mer kolla om ni tror jag skulle klara av ekonomiskt att ha en trea? Eller innebär det att leva riktigt snålt? Får se vilket de blir i höst när vi flyttar, vi får kika lite på lägenheter och jämföra vilket som blir bäst.
  • Återkommande gäst

Det beror nog på vem man frågar, jag skulle klara hyran för en trea galant med din inkomst. Men andra skulle tycka att det vore otänkbart... Du verkar ha koll på läget och ekonomin så det är säkert inga problem! Lycka till!

• MammatillAlva
    Återkommande gäst skrev 2011-04-26 19:09:15 följande:
    Det beror nog på vem man frågar, jag skulle klara hyran för en trea galant med din inkomst. Men andra skulle tycka att det vore otänkbart... Du verkar ha koll på läget och ekonomin så det är säkert inga problem! Lycka till!
    Tack, vi får hoppas på de!
  • Rhoda Horswunce

Det kommer säkert gå bra. I bostadsbidrag borde du väl få 2500 eller något sådant, och då har du alltså ca 9000 kvar, det klarar man sig på. Men om du studerar så tänk på att lägga undan pengar till de månader man inte får något, om du inte tänkt plugga på sommaren också.

• MammatillAlva
    Rhoda Horswunce skrev 2011-04-30 00:05:50 följande:
    Det kommer säkert gå bra. I bostadsbidrag borde du väl få 2500 eller något sådant, och då har du alltså ca 9000 kvar, det klarar man sig på. Men om du studerar så tänk på att lägga undan pengar till de månader man inte får något, om du inte tänkt plugga på sommaren också.
    Tack för tipset, nej de har jag nog inte i åtanke att göra. Har tänkt jobba under sommaren (om man får jobb vill säga).
  • MammatillAlva
    Rhoda Horswunce skrev 2011-04-30 00:05:50 följande:
    Låter riktigt bra med runt 9000 kr, de borde vi klara oss lätt på.
  • victoriag

Asså klart ni klarar er. Hyra ca 5500 
    räkningar, busskort osv ca 3000 (tror inte du kommer ha mer ?)
    då har ni typ 4000 kvar till mat och vi lägger nog inte ens så mkt på mat (två vuxna 1 barn) 

• vivianne

Att lägga halva sin disponibla inkomst på boendet är rätt mycket. Jag hade nog tittat på en tvåa istället. Då kan dottern ha sitt egna rum men kanske att du har en säng där inne också bara för att sova i (alt. i vardagsrummet/hallen/köket beroende på planlösning). Finns många smarta lösningar med rumsavdelare, sängskåp osv.

Oavsett hur ekonomisk man är är det smart att hålla nere sina fasta utgifter. Då kan man spara ihop en liten buffert, kanske göra något kul på sommaren osv. 1500:- lägre månadshyra blir ju 18000 kr/år att ha kul för!

Glöm inte kurslitteratur.

Vill du göra en provbudget så att du inte missar ngt finns det budgetverktyg på konsumentverkets hemsida
    http://www.konsumentverket.se/privatekonomi/Budget/

• MammatillAlva

Kan uppdatera er om läget lite. Vi flyttar i morgon till en trea på 83kvm och kommer ha pengar så vi klarar oss.

Svar på tråden Hur mycket pengar behövs?