• frökenmumin

Prematur och RS-virus

Jag har tvillingpojkar födda i vecka 31. Dom är idag 15 månader gamla. I höstas fick dom RS-virus vilket resulterade ett dygn på sjukhus med inhalation av diverse mediciner. Nu är det såhär att mina killar har fått RS igen och denna gång slutade det med ambulansfärd för den ena tvillingen, lunginflammation på båda och nu 6 dagar efter inläggning så har fortfarande båda killarna ett syrgasbehov och mår fortfarande rätt dåligt även om det äntligen börjar kännas som att det har vänt. Någon annan som varit med om liknande?

Hur länge låg ni inne i såfall, blev syrgasbehovet långdraget? Vad blev konsekvenserna av sjukdomsperioden, förkylningsastma etc?

• Svar på tråden Prematur och RS-virus
  • klaramamma

Ja, man kan få rs-virus flera ggr,man har bara ett mycket kortvarigt skydd efteråt.

• frökenmumin

Japp det kan man, mina killar hade konstaterad RS i höstas (tror det var i oktober) och sen nu i påskas igen (även denna gång konstanterat). Det jag däremot fick höra tidigare var att oftast blir RS-viruset lindringare om man fick det igen, vilket iofs inte alls stämde på mina.

Vi låg inne i 9 dagar och det pga av syrgasbehovet. Sen var killarna "sjuka" ytterligare 8 dagar hemma innan jag kunde säga att dom var friska. Däremot gör sig hostan konstant påmind, den kommer och går hela tiden. Så pulimicort och airomir är ett måste.

• hotten

SVITERNA PÅ PREMATURER EFTER RS kan sitta i i några år, oftast har de växt bort vid 3 års ålder.

Svar på tråden Prematur och RS-virus